Oddech Ujjayi Oddechem Jogi

Już pewnie zdążyłeś zauważyć jak ważny jest oddech podczas praktyki jogi i jak wiele odsłon może mieć ta podstawowa czynność życiowa.

Oddech jest dla nas tak naturalny, że w takcie wykonywania różnych czynności nie zwracamy na niego uwagi. Praktyka jogi pozwala nam zwrócić się w jego stronę, tak jakby oddech wołał „halo, tu jestem!”. Podczas wykonywania asan staramy utrzymywać się cały czas ten sam rytm oddechowy i natężenie dźwięku. Jest to proces bardziej uświadomiony aniżeli poza matą, w trakcie wykonywania codziennych czynności. To natężenie dźwięku oraz swego rodzaju kontrola wdychanego i wydychanego powietrza w praktyce asan i pranayamy jest nazywana oddechem Ujjayi.

Nauczyciele jogi bardzo często porównują ten dźwięk wdechu i wydechu do sposobu w jaki wypowiadamy literę h, chuchania na szybę czy odgłosu jaki wydajemy, kiedy chcemy ostudzić gardło po zjedzeniu ostrej papryczki chili. Jeżeli spojrzymy na ten proces z naukowego punktu widzenia, z oddechem Ujjayi mamy do czyniania wtedy, kiedy mięsień znajdujący się z tyłu i nieco poniżej gardła lekko się zamyka, przez co powietrze delikatnie muska ścianki gardła. Istotne jest, by dźwięk ten rezonował w gardle, a nie w nozdrzach.

Czemu oddech Ujjayi ma służyć?

Po pierwsze- zmniejszenie przepływu powietrza na wysokości gardła różnicuje ciśnienie w płucach, co jednocześnie wzmaga wymianę tlenu i krążenie krwi. Oddech Ujjayi podczas praktyki jogi zwiększa koncentracje, co sprawia, że praktykujący jest w stanie dłużej wytrzymać w pozycji. Pomaga uwolnić napięcie kumulujące się podczas wykonywania szczególnie tych trudniejszych asan. Oddech Ujjayi reguluje ciepłotę ciała. Tarcie powietrza w płucach i gardle generuje nagrzewanie ciała od środka, co można porównać do masażu wewnętrznych organów. Dzięki temu ciało jest bardziej przygotowane do wykonywania asan; ciepło sprawia, że rozciąganie staje się bezpieczniejsze, natomiast organy wewnętrzne mogą być oczyszczane z toksyn, które się w nich nagromadziły.

Z oddechem Ujjayi trzeba się zaprzyjaźnić, wsłuchać się w niego, jak w najlepszego nauczyciela. Oto kilka wskazówek, które pomogą Ci oswoić się z oddechem Ujjayi i zrozumieć jego mechanizm.

1. Usiądź w wygodnej dla siebie pozycji (może być to lotos, siad skrzyżny); niech plecy pozostają aktywne i wydłużone (nie opieraj ich o ścianę).

2. Zamknij oczy i zacznij obserwować swój oddech.

3. Następnie wyrównaj swój oddech, tak by wdech i wydech były równej długości ( niech wydech trwa na początku 3-4 sekundy; wydech tyle samo)

4. Koncentruj się na tym by utrzymać miękki, jednolity i nie „szarpany” oddech. Staraj się nie napinać ciała przy oddychaniu. Jeśli tak się stanie, może to oznaczać, ze Twoje wdechy i wydechy są za długi, co powoduje napięcie.

5. Spróbuj szeptać dźwięk „ha” z zamkniętymi ustami i pamiętaj by rezonował on w gardle.



O autorze

PortalYogi
PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Inne artykuły tego autora