Portal Yogi

Jak nie odpuścić sobie praktyki jogi podczas świąt?

Ale Święta to czas, kiedy możemy poświęcić więcej uwagi nie tylko rodzinie, ale… sobie. Rozmawiamy z Magdą Bałdys, nauczycielką jogi oraz instruktorką prowadzącą w internetowym Studio PortalYogi – o świętach, medytacji oraz zimowej praktyce jogi.

Święta – radosny czas, który najchętniej spędzamy z bliskimi. Uwielbiamy wybierać prezenty dla innych, przyrządzać aromatyczne potrawy i oddawać się błogiemu lenistwu. Niestety w ferworze przygotowań często zapominamy o tym, co najważniejsze, dajemy się ponieść przedświątecznej gorączce. Jesteśmy zabiegani, zmęczeni, a przez to poddenerwowani i zirytowani. Natłok obowiązków sprawia, że ciągle brakuje nam czasu, nie mówiąc już o znalezieniu chwili na jogę. Jak nie zwariować i sprawić, żeby Święta były spokojne, a nie nerwowe, a my wypoczęci i radośni?

O tym, jak przeżywać Święta, poświęcić więcej uwagi zarówno rodzinie, jak i sobie, co zrobić, by ten czas nie zrujnował naszego ciężko wypracowanego nawyku codziennej praktyki jogi, a także o najlepszych asanach na zimę rozmawiamy dziś z Magdą Bałdys, nauczycielką jogi w Internetowym Studio PortalYogi – o świętach, medytacji oraz zimowej praktyce jogi.

Czy czas przed świętami spędzasz na pakowaniu prezentów, sprzątaniu i gotowaniu, czy mimo wszystko nie omijasz swojej praktyki jogi?

Wiadomo, że nie omijam, ale z zewnątrz może się wydawać, że jednak omijam. Praktyka po prostu nie zawsze odbywa się na macie. Asany zdarzają mi się na leżąco, ewentualnie nieświadomie przyjmuję pozycję drzewa podczas gotowania w kuchni i obowiązkowo Siddhasana w zasadzie zawsze, kiedy gdzieś siadam.

Kilka lat wstecz, świąteczny czas obowiązkowo dzieliłam z moją wierną matą, ale doszłam do wniosku, że gdy nie mogę spokojnie i bez szarpania rozłożyć się na sesję asan, po prostu zrobię coś innego. Oddycham, kontempluję – to można robić w trakcie jakiejkolwiek czynności.

W Święta większość „obowiązków” mam już dawno odhaczonych, w domu pozostaje jedynie usunąć wierzchnią warstwę kurzu („posprzątać rynek”, jak mawia moja mama) i zająć się tym, czego nie dało się zrobić wcześniej, czyli gotowaniem.

Twoje sposoby na święta w rytmie slow?

Generalna zasada jest prosta i każdy ją zna, jednak niewiele osób potrafi przełamać barierę „tak wypada”. Wystarczy nie starać się uszczęśliwiać wszystkich na siłę.

Łącznie z sobą.

Ani życie, ani Święta nie są idealne i moim zdaniem nie warto przesadnie się starać, bo efekt jest zazwyczaj gorszy. Zawsze ktoś dostanie nietrafiony prezent, a to się choinka przewróci i wytłuką się bombki, potrawa się przypali, ktoś powie coś głupiego przy stole… To jest dla mnie prawdziwa magia Świąt i szansa na celebrację trybu slow!

święta

Jak nie odpuścić sobie praktyki jogi podczas Świąt?

Widzę na to dwa sposoby. Pierwszy to potraktować je jako zwykły czas.

Święta powinny nieść wartość dodaną, a nie polegać na odpuszczeniu sobie wszystkiego (i tym samym rujnowaniu z trudem wypracowanych nawyków). Te wszystkie ozdoby, choinki, prezenty, wielkie porządki to jest coś „ekstra”, część rytuału, którego odprawianie ma nas przygotować, wprowadzić w odpowiedni nastrój do świętowania.

Drugi sposób polega na wybraniu w Święta innego rodzaju praktyki niż na macie. By nie denerwować swoich bliskich, którzy uznają, że w Święta nie wypada ci praktykować jogi – zamknij się w łazience na dłuuugą kąpiel, a część czasu poświęć na medytację albo sesję pranajamy.

Albo wybierz dzień, w którym poświęcisz się służbie innym, oddając im cały swój czas. To uszlachetnia ciebie i jest świetną okazją do okazania bliskim (i nie tylko) pełnej miłości i empatii.

wyzwanie-zimowe-oczyszczanie

 

Jakie asany polecasz szczególnie w tym zimowym okresie?

Mam podejście holistyczne, czyli polecam przynajmniej jedną asanę z każdej z grup.

W zimie dopada nas zmęczenie, nie mamy tyle energii co wiosną i latem. Niedobór słońca sprawia, że jesteśmy apatyczni, nasz nastrój zdecydowanie się obniża.

Z tego względu polecam pozycje, które dodają energii, działają lekko antydepresyjnie i przywracają nam wewnętrzny spokój i równowagę.

W tym okresie częściej też chorujemy, a joga świetnie wpływa na nasz układ odpornościowy. Zwłaszcza skręty i pozycje odwrócone, ponieważ pobudzają krążenie limfy i oczyszczanie organizmu.

Sama uwielbiam te rozgrzewające, bo mam słabe krążenie i wiecznie zimne stopy oraz dłonie. Poza tym w zimie, a zwłaszcza w Święta, mamy tendencję do spożywania większej ilości jedzenia – nasz organizm chce się w ten sposób rozgrzać.

Dlatego asany pobudzające trawienie też powinny znaleźć się w zestawie „zimowych” pozycji idealnych na święta.

Z kolei wszelkie pozycje relaksujące, nie dość, że pomogą przetrwać gorący okres przygotowań świątecznych, to dodatkowo wzmocnią naszą odporność, która w wyniku stresu jest mocno nadwyrężona. Joga, w takiej czy innej formie – na macie, poza matą, w formie wykonywania asan czy samej medytacji, albo po prostu wyrażona troską o innych – powinna być wpisana w naszą codzienną rutynę. Nie warto jej odpuszczać, także w Święta.

Top 7 asan na zimę

Chaturanga Dandasana – Kij Podparty w 4 Punktach

To dość wymagająca pozycja, ale warta poświęcenia jej czasu. Wzmacnia ramiona, nadgarstki i plecy. Właśnie przez to, że nie jest łatwa i każe nam włożyć sporo wysiłku, świetnie rozgrzewa ciało i dodaje energii.

Bakasana – Kruk

To pozycja, w której uczymy się balansu. Też nie należy do łatwych, jednak ma wiele korzyści. Wpływa na poczucie wewnętrznej równowagi. Podnosi naszą samoocenę i pewność siebie. Na pewno pomoże w walce z zimową apatią i znużeniem. Dodatkowo stymuluje narządy wewnętrzne, więc wspomaga trawienie.

bakasana_pozycja_kruka

Salabhasana – Pozycja Świerszcza

Asana ta rozciąga i tonizuje mięśnie brzucha, przez co działa korzystnie na trawienie, pomaga na wzdęcia, ale też zaparcia. Na pewno przyniesie ulgę po świątecznym obżarstwie. Jednocześnie w pozycji tej otwiera się nasz klatka piersiowa, reguluje się oddech, co wpływa na nas odprężająco i uspokajająco. Salabhasana pomaga zwalczyć zmęczenie (kiedy na święta pracujemy z dużo).

Salamba śirsasana – Stanie Na Głowie 

Ta pozycja jest bardzo pobudzająca i rozgrzewająca. Wprawia w ruch cały układ krążenia i układ limfatyczny. Organizm może pozbyć się toksyn, dlatego stanie na głowie wspomaga naszą odporność. Dodatkowo to zastrzyk energii (przyda się na święta!).

stanie_na_glowie_1

Dhanurasana – Łuk

Pozycja ma działanie podobne do Pozycji Świerszcza – również masuje i tonizuje narządy jamy brzusznej, a przez to reguluje trawienie. Dzięki otwarciu klatki piersiowej ułatwione jest oddychanie, drogi oddechowe mogą się oczyścić, co ważne w okresie zimowym, kiedy borykamy się z kaszlem, katarem i infekcjami dróg oddechowych. Jeśli w trakcie Świąt zbyt dużo siedzieliście na kanapie, Dhanurasana pozwoli wam wrócić do równowagi. Silnie rozciąga praktycznie wszystkie partie ciała, przez co łagodzi bóle kręgosłupa i przeciwdziała negatywnym skutkom siedzącego trybu życia. W zimie, w czasie kiedy są święta, zdecydowanie mniej się ruszamy, dlatego warto wpleść tę pozycję do swojej praktyki.

Urdhva Dhanurasana – Mostek 

Zdecydowanie otwiera klatkę piersiową i dobrze wpływa na układ oddechowy, między innymi pomaga udrożnić nos. Świetnie dotlenia, a przez to pozwala ożywić i zenergetyzować cały organizm. Ponadto rozgrzewa, a otwarcie ramion i klatki ma działanie wyciszające, uspokajające, poprawia nasz nastrój, zwłaszcza jeśli odczuwamy niepokój.

emocje zapisane w ciele

Ardha Matsyendrasana – Pozycja Mędrca

Kolejna pozycja, która wspiera proces trawienia. To dlatego, że mocno ściskamy w niej narządy wewnętrzne, zwłaszcza okolice brzucha. Poza tym asana ta ma działanie energetyzujące.

pozycja mędrca


Czujesz się ciężko po Świętach? Brakuje Ci energii?

W takim razie dołącz do naszego 4-dniowego wyzwania „Świąteczne oczyszczanie z jogą” z Justyną Jaworską!

To wyzwanie powstało z myślą o osobach, które:

  • pragną oczyścić ciało i poczuć w nim lekkość,
  • chcą uwolnić głowę od zbędnych myśli i wyciszyć się,
  • czują całoroczne zmęczenie i przesilenie zimowe,
  • pragną wejść w nowy rok z pozytywną energią!

Wyzwanie „Zimowe oczyszczanie” wyróżnia holistyczne podejście do ciała i umysłu.

Znajdziesz w nim nie tylko praktykę jogi oraz medytacji, ale i rytuały, które pomogą zadbać o Twoje samopoczucie oraz sprawią Ci przyjemność. Przygotowaliśmy przepisy na domowe kosmetyki, mix olejków oraz oczyszczający napar. Nie zabraknie również ciekawej lektury. To wyzwanie zadba o Ciebie w każdym aspekcie!


DOŁĄCZAM DO WYZWANIA

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.