Wybierz Jogę Pod Swój Rytm!

Hatha joga jest jedną z najbardziej rozpowszechnionych na Zachodzie tradycji indyjskiej jogi, której wykładnią jest Ośmiostopniowa Ścieżka zawarta w Jogasutrach Patańdżalego. Z hatha jogi wywodzą się różne metody jej praktyki. Jest ich tak dużo, że osobom dopiero poszukującym może być trudno się w nich rozeznać. Zapytacie skąd ta różnorodność? Wspólnym mianownikiem dla ich praktyki jest asana (pozycja jogiczna) oraz pranayama ( praca z oddechem). Każda metoda ma swojego twórcę, a dokładniej „mistrza”, wokół którego zbierają się uczniowie. Ten niezinstytucjonalizowany przekaz tradycji jogicznej i powstawania jej różnych odmian jest unikalny. Różne style czy metody praktyki jogi propagowane są przez uczniów znanych mistrzów na całym świecie.

rodzaje jogi

Zanim podejmiesz decyzje, która metodę wybrać, sprawdź która z nich najbardziej pasuje do Twojej osobowości i odpowiada Twoim oczekiwaniom. Oczywiście nie sposób wspomnieć o wszystkich, poniżej te najbardziej znane.

Joga Iyengara dla dociekliwców.

Nazwa tej odmiany pochodzi od osławionego już nauczyciela z Puny- B.K.S Iyengara. Metoda przez niego stworzona jest kompletna, łączy w sobie dbałość o precyzyjne wykonywanie asan ze szczegółową wiedzą anatomiczną. Dlatego jest ona często polecana osobom cierpiącym na różne schorzenia. Metoda ta jest dość statyczna, charakteryzuje ją długie stanie w pozycjach, skupianie się na detalach oraz precyzyjne ułożenie ciała w asanach. Dzięki tej uważności rozwija się pełnię świadomości. W metodzie Iyengara bardzo istotna jest także praca z oddechem, ale nie istnieje ona „poza” asanami.

Ashtanga Yoga dla wytrzymałych i zdrowych!

Jest ona idealna dla osób zdrowych, potrzebujących intensywnego wysiłku i widocznych efektów. Daje dużą dawkę energii a jednocześnie oczyszcza i tonizuje umysł. Sercem Ashtangi Yogi są asany, które wykonuje się w sekwencjach o wzrastającej trudności. Ta forma jest najbardziej dynamiczną spośród wszystkich metod hatha jogi, ponieważ jej istotą jest płynne przechodzenie od jednej do drugiej asany. Polecana jest szczególnie osobom sprawnym fizycznie i lubiącym intensywne ćwiczenia.

Kundalini Yoga dla pragnących medytacji.

To metoda dla tych którzy są zainteresowani duchową stroną praktyki jogicznej. Skupia się ona na uwolnieniu energii kundalini, która uśpiona jest w każdym z nas. Dzięki śpiewom mantr i oddechowi kundalini możliwe jest poznanie swojego prawdziwego „ja”. W tej metodzie do „wyższych” stanów nie dochodzi się za pomoca pozycji jogicznych.

Sivananda Yoga dla początkujących.

Jest to metoda, która może przypaść do gustu osobom początkującym, gdyż opiera się tylko na 12 pozycjach jogicznych. W trakcie sesji jogi wykonuje się asany, prana jamy i śavasanę, czyli relaks. Jest to metoda dla osób, które szukają zarówno praktyki fizycznej jak i duchowej.

Bikram Joga dla lubiących upał!

Choć ta metoda u nas jeszcze prawie nieznana, za Zachodzie cieszy się dużą popularnością. Kto wie, może niedługo zagości i u nas. Jest to metoda wywołująca spore kontrowersje, gdyż praktykuje się ją w pomieszczeniu rozgrzanym do max 42 ˚C. Jeśli dołożymy do tego dynamiczną praktykę asan, robi się naprawdę gorąco! To dobry pomysł dla tych, którym nie straszne wyzwania . Odradzamy ją jednak tym, którzy poszukują w jodze wymiaru duchowego czy medytacyjnego.



O autorze

Justyna

Inne artykuły tego autora