Równonoc jesienna – przewodnik po praktyce Jogi

Dostosowanie praktyki do tego etapu jest równie niezwykle ważne. Ale aby to zrobić, dowiedz się więcej, czym dokładnie jest równonoc.

Równonoc jesienna, oznacza przejście od lata do jesieni, co zawsze wydawało mi się prawdziwym „nowym rokiem”. Być może dzieje się tak dlatego, że zmiana pogody tworzy namacalną zmianę, którą naprawdę można poczuć o tej porze roku.

Niezależnie od tego zawsze czułam, że ten czas jest czasem odnowy. Czasem zmiany. Zrzucania starego i odbudowy … gotowości na nowe. Jak drzewa. Gubią stare liście, ale nie dlatego że coś tracą, ale po to by zakwitnąć jeszcze piękniej na kolejną wiosnę.

Dostosowanie praktyki jogi do tego etapu jest równie niezwykle ważne. Ale aby to zrobić, dowiedz się więcej, czym dokładnie jest równonoc.

CZYM JEST RÓWNONOC?

Słowo równonoc pochodzi z łacińskiego i oznacza dokładnie „równa noc” 🙂 i zdarza się dwa razy w roku. Równonoc wiosenna i jesienna to określone pozycje Ziemi podczas jej rocznej wędrówki wokół Słońca. Są to punkty równowagi między dwoma przesileniami: przesileniem letnim, kiedy dni są najdłuższe, i przesileniem zimowym, gdy noce są najdłuższe. W równonocy wiosennej i jesiennej dzień i noc mają taką samą długość: 12 godzin każda.

Jesienna równonoc to moment, w którym zbliżamy się do najciemniejszej pory roku, gdy noc stopniowo zaczyna pojawiać się już w środku dnia.

W JAKI SPOSÓB MOŻEMY ŁAGODNIE PRZEJŚĆ PRZEZ RÓWNONOC JESIENNĄ

Jeśli jesteś kimś takim jak ja i podobają ci się te zmiany na ciemniejsze dni i niższe temperatury, to ten czas dla Ciebie jak i dla mnie jest jednym z piękniejszych w roku. Jeżeli jednak postrzegasz to stopniowe skracanie się dnia, jako ponure zanurzenie w zimnej ciemności, być może to czas aby spojrzeć na to zjawisko jako przypomnienie natury, aby zwolnić.

Krótsze dni oznaczają mniej czasu na zrobienie czegoś. Za to więcej czasu na bycie spokojnym, bycie w ciszy (i za to właśnie kocham jesienne wieczory) Zwiększona ciemność jest zaproszeniem do zwrócenia się w stronę światła wewnątrz.

Zmiany sezonowe przypominają nam również, że jedyną stałą w życiu jest zmiana. W związku z tym musimy nauczyć się puszczać wszystko, czego już nie potrzebujemy, i przyjąć tę zmianę.

I tak jak punkt równonocy jest punktem równowagi między światłem a ciemnością, gorącym i zimnym, tak my, jesteśmy zaproszeni do znalezienia równowagi w nas samych i naszym życiu.

Równonoc jesienna to idealny czas na zastanowienie się nad tym, co nam nie służyło i poćwiczenie odpuszczania. Aby wyznaczyć nowe intencje na nadchodzący sezon i poświęcić trochę czasu na ugruntowanie równowagi i znalezienie równowagi – równowagę między ruchem a bezruchem, między siłą a poddaniem się.

Praktyka Jogi

W ramach przygotowań do jesiennej równonocy i praktyki jogi, zapraszam Cię pierw do posłuchania samego siebie. Zrób to, gdy masz trochę spokoju, na przykład przy filiżance kawy lub herbaty.

Jesienne pytania na równonoc:

Potrzebujesz 20 – 30 minut. Poświęć ten czas, aby zacząć zaglądać do wewnątrz siebie.

A teraz … przejdź do praktyki Równonocy Jesiennej. Składają się na nią pranajama, asany i medytacje. Możesz ćwiczyć je indywidualnie lub razem, aby uzyskać pełną praktykę.

Sama Vritti Pranayama:

Znajdź wygodne miejsce i obserwuj oddech przez kilka chwil. Zacznij wygładzać oddech i uczynić go bardziej regularnym.

– Bez pośpiechu stopniowo wprowadzaj oddech w płynny i równomierny rytm, sprawiając, że każda część wdechu będzie taka sama (więc początek oddechu nie jest szybszy ani silniejszy niż druga część oddechu ).

– Zrób to samo z wydechem

Kiedy znajdziesz równość w każdym wdechu i każdym wydechu, zacznij dopasowywać długość wdechów i wydechów.

– Jeśli wdychasz liczać do 4, wydychaj również w tym tempie

– Każda liczba jest w porządku, o ile oddech nie jest obciążony, a ty możesz dopasowywać wdechy i wydechy.

Kontynuuj w ten sposób przez 5 minut.

Praktyka asan: Równowaga i harmonia

Rozgrzewka

  • 5 spokojnych oddechów w siadzie skrzyżnym
  • Kot / krowa x5
  • Deska: 5 oddechów
  • Pies z głowa w dół: 5 oddechów
  • Deska -> pies z głowa w dół: flow x5
  • Skłon do przodu: 5 oddechów
  • Pozycja góry: 5 oddechów (zamknij oczy, połącz się z ziemią pod tobą)

Ruch / Siła / Wytwarzanie ciepła

  • Powitanie Słońca A x3
  • Powitanie Słońca B x3
  • Wojownik II: 5 oddechów
  • Wojownik I: 5 oddechów
  • Trójkąt: 5 oddechów
  • Pozycja półksiężyca: 5 oddechów
  • Wojownik II: 3 oddycha
  • Vinyasa -> Pies z głową w dół
  • Powtórzenie na lewą stronę

Spokój / Poddanie / Wejdź do środka

  • Pozycja gołębia: 10 oddechów z każdej strony
  • Skłon do przodu w siadzie: 10 oddechów
  • Pozycja budowania mostu: 10 oddechów
  • Nogi na ścianie: 10 oddechów
  • Pozycja trupa: 10-15 minut

 

Praktyka medytacyjna

Drzewa zrzucają liście, a ty co chcesz zrzucić? A co chcesz “sadzić”, co będziesz pielęgnować przez zimę aby zakwitło następnej wiosny?

Wybierz jedno z pytań i przystąp do jesiennej medytacji.

Jeśli masz mniej niż 5 minut:

Po prostu zadaj sobie pytanie i zaufaj swojej podświadomości, że znajdziesz odpowiedź. Połóż się w savasanie, prawą rękę połóż na sercu … zapytaj. Słuchaj odpowiedzi.

Jeśli masz 5 – 20 minut:

Usiądź spokojnie i zastanów się nad wybranym pytaniem. Oddycha i skup swój umysł na wdechach i wydechach.

Gdy pojawiają się myśli, wyobraź sobie, że umieszczasz je na liściu i obserwujesz, jak płynie w strumieniu. Obserwuj wszystkie myśli, które przychodzą ci do głowy, jedna po drugiej, a następnie pozwól im odejść.

Pisanie medytacyjne:

Ustaw minutnik na czas 15 minut i trzymaj pióro przyklejone do papieru, pisząc nieprzerwanie przez ten czas.

Nie myśl nad tym, nie zastanawiaj się, zadaj sobie jedno z powyższych pytań i pisz przez 15 minut. Nie martw się, jeśli wiele z tego, co piszesz, wydaje się nie mieć żadnego sensu, ten strumień pisania świadomości może pozwolić na ujawnienie prawdy.

_______________________________________________________________________________________________

Mam nadzieję, że podczas tej jesiennej równonocy znajdziesz wyważone poczucie uziemienia i że praktyki te pomogą CI uwolnić i puścić ❤️

Jak zawsze, jeśli masz jakieś pytania, komentarze, wątpliwości, proszę zostaw je w komentarzach poniżej lub napisz do mnie e-maila [email protected]

 

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.