Justyna

Różne Pozycje, Jeden Cel!

Dla osób, które zetknęły się już z jogą, określenie asana nie jest obce. Asany są podstawowymi pozycjami wzmacniającymi, rozciągającymi i oczyszczającymi ciało na poziomie fizjologicznym. Właściwa praktyka asan, dzięki procesowi przyjmowania pozycji i trwania w nich, prowadzi do równowagi wewnętrznej i spokoju umysłu. Każda z asan jest wyjątkowa, bo prowadzi nas drogą zdrowia i lepszej kondycji psychofizycznej.
pozycje jogu
Jako kombinacja wchodzenia w pozycję i trwania w niej, wykonywanie asany jawi się jako proces, który zbudowany jest w oparciu o powtórzenia. Kluczem w praktyce asany jest ciągłe wracanie do przyjętej pozycji, by wciąż na nowo ją dopasowywać i poprawiać, zaś już ta poprawiona jest punktem wyjścia do kolejnych dopasowań.
Zastanawiacie się czemu to służy? Precyzja asan pozwala na dotarcie do każdej komórki ciała, która zostaje dotleniona i oczyszczona. Ich prawidłowe i dokładne wykonywanie pomaga w walce z przeziębieniem, grypą, bólami pleców, dyskopatią, otyłością, poprawia funkcjonowanie układu trawiennego. Asany mają nieoceniony wpływ na ruchomość stawów kolanowych, biodrowych, a także korygują wady postawy.
Istnieje ponad 200 asan, które zwyczajowo dzielimy na grupy. Każdej grupie asan można przyporządkować szczególnie pożądane działania, dlatego w naszej praktyce starajmy się nie pomijać żadnej nich. W przypadku konkretnych dolegliwości naszą uwagę kierujmy ku tym grupom asan, które działają zbawiennie na naszą przypadłość, ale nigdy kosztem niewykonywania pozostałych. Pamiętajmy, że nasze ciało funkcjonuje jak naczynia połączone- wszystkie jego elementy mają na siebie wpływ.
Pozycje stojące: asany z tej grupy zwalczają sztywność nóg i bioder, korygują wady nóg i umożliwiają ich symetryczny rozwój, uśmierzają bóle pleców i kręgosłupa, wzmacniają okolicę kostek i rozwijają klatkę piersiową.
Skłony do przodu i siady: działają niezwykle odprężająco, usuwają zmęczenie, które kumuluje się w głowie. Masując organy w jamie brzusznej poprawiają pracę układu trawiennego i płciowego.
Skręty: pomagają uelastycznić kręgosłup i barki oraz usuwają bóle pleców i głowy, dlatego często stosuje się je w terapii kręgosłupa. Poza tym w tych pozycjach ćwiczone są organy wewnętrzne brzucha, co poprawia trawienie.
Wygięcia do tyłu: otwierają klatkę piersiową i okolice mostka, które często „zamykamy” podczas stresujących sytuacji. Asany te są niezwykle pomocne, bo dodają pewności siebie i energii.
Pozycje odwrócone: kluczowe pozycje w jodze, ponieważ zwiększają dopływ czystej krwi do komórek mózgowych, co zwiększa jasność myślenia. Regenerują cały organizm, odciążając nogi pozbawiają je napięć i tym samym polepszają krążenie. Działają odprężająco na układ nerwowy.
Balanse: wzmacniają barki i ramiona oraz narządy jamy brzusznej. Wykonując je nabieramy poczucia „lekkości” ciała.

Justyna

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.