Co Łączy Różne Odmiany i Style Jogi?

Na przestrzeni kilkudziesięciu lat na Zachodzie wyrosło wiele szkół hatha jogi. Wiele z nich opartych jest na na tradycyjnych założeniach, przekazywanych kolejno przez wiele pokoleń nauczycieli. Inne zaś stawiają sobie za cel wyjście naprzeciw potrzebom współczesnych ludzi i ich oczekiwaniom, jednak zgodnie z tradycyjną filozofią i sztuką jogi. Jeszcze inne z kolei opracowały własne metody, często wynikające z wieloletnich doświadczeń w praktyce jogi, na które jednak tradycjonaliści mogą spoglądać z podejrzliwością.

co łączy różne style jogi

Szkoły hatha jogi różnią się od siebie i jest to nieunikniony proces rozwoju i wcielania czy dostosowywania na gruncie zachodnim tradycyjnej filozofii jogi. W tym artykule nie chciałabym jednak pisać o różnicach, a o tym co może być wspólne dla praktykujących różne odmiany jogi. Co jest ważne dla nas, jako osób praktykujących jogę? Jaki jest wspólny punkt odniesienia?

ZAPAŁ I ROZWAGA

Niezależnie od szkoły i stylu jogi, starajcie się praktykować jogę regularnie. Takie nawyki wynikające z regularnej pracy pozwolą Wam lepiej wychwycić zmiany, które się w Was dokonują. Poranki są w tym względzie najlepsze- poranna sztywność podpowie Wam, gdzie powinniście pracować z największą uważnością i rozwagą. Ograniczenia w ciele uczą nas pokory i cierpliwości. Kiedy jednak poczujecie zew siły, energii i elastyczności- bądźcie ostrożni, ponieważ wtedy najłatwiej o kontuzję.

KONCENTRACJA

Skupiajcie swoją uwagę na tym co namacalne, co można poczuć i dotknąć. W trakcie praktyki możecie koncentrować się na oddychaniu, na stawach, które poddawane są ruchowi, na relacjach pomiędzy oddychaniem a rozciąganiem. Praktykowanie jogi, niezależnie od szkoły czy metody, to poddanie się całkowitej uważności skierowanej do wewnątrz ciała. Hatha joga to praktyka zarówno ciała jak i umysłu, dlatego koncentracja i uważność to nasze podstawowe atrybuty w codziennej praktyce.

CIERPLIWOŚĆ

Cierpliwość przyda się Wam podczas praktyki każdej z odmian hatha jogi. Rozwijajcie w sobie cierpliwość, niezależnie od tego jak szybko zauważacie zmiany i postęp. Pamiętajcie, że korzyści wynikające z praktyki jogi wykraczają poza zwiększenie siły i elastyczności. Poza tym musicie wyzbyć się oczekiwań, że osiągniecie szybkie rezultaty bez zaangażowania i wysiłku. Skupcie się na drodze, która pokonujecie a nie na samym celu. Niech pomaga Wam w tym wytrwałość i cierpliwość.

SZANUJCIE SWOJE CIAŁO

W tym kontekście ważne są informacje płynące z ciała, a szczególnie te które dotyczą dyskomfortu i bólu. Aby uniknąć kontuzji w hatha jodze musicie rozwinąć świadomy szacunek w stosunku do samego siebie. Ból to ważna informacja- mówi nam, że pojawił się jakiś problem. Jeśli będziecie ból ignorować może się to skończyć w krótszej lub dłuższej perspektywie kontuzją lub poważnymi powikłaniami. Jeśli macie wątpliwość jak praktykować z pojawiającym się bólem- poradźcie się doświadczonego nauczyciela. I nie zapominajcie o najważniejszym nauczycielu, którym jesteście dla siebie Wy sami.



O autorze

Natalia Stanińska
Dyplomowana nauczycielka jogi metodą B.K.S Iyengara w stopniu Inroductory II, tancerka, choreografka, z z wykształcenia specjalistka ds. stosunków międzynarodowych. Swoją regularną praktykę jogi rozpoczęła w 2006 roku w krakowskiej szkole jogi Sadhana, w której rozwija praktykę do dziś.

Początkowo traktowała jogę jako uzupełnienie treningu tanecznego. Z czasem praktyka jogiczna przekształciła się w odrębną drogę rozwoju na poziomie mentalnym i fizycznym. Ciągle kontynuuje kształcenie u cenionych nauczycieli w Polsce i za granicą.

Joga jest dla mnie ciągłym przekraczaniem granic wyznaczonych przez ciało i umysł. Uczy dyscypliny, ale też wysubtelnia postrzeganie otaczającej rzeczywistości. Joga ciągle mnie zaskakuje - zarówno pod względem różnorodnych narzędzi pracy z ciałem, jak i swojej "nieskończoności". Za każdym razem, kiedy wydaje mi się, że wiem już coś na pewno, joga wytrąca mnie i pokazuje tysiące innych rozwiązań. To fascynujące i dlatego do poszukiwań w sobie i na macie zachęcam na zajęciach swoich uczniów.

Inne artykuły tego autora