Natalia Stanińska

Co Łączy Różne Odmiany i Style Jogi?

Na przestrzeni kilkudziesięciu lat na Zachodzie wyrosło wiele szkół hatha jogi. Wiele z nich opartych jest na na tradycyjnych założeniach, przekazywanych kolejno przez wiele pokoleń nauczycieli. Inne zaś stawiają sobie za cel wyjście naprzeciw potrzebom współczesnych ludzi i ich oczekiwaniom, jednak zgodnie z tradycyjną filozofią i sztuką jogi. Jeszcze inne z kolei opracowały własne metody, często wynikające z wieloletnich doświadczeń w praktyce jogi, na które jednak tradycjonaliści mogą spoglądać z podejrzliwością.
co łączy różne style jogi
Szkoły hatha jogi różnią się od siebie i jest to nieunikniony proces rozwoju i wcielania czy dostosowywania na gruncie zachodnim tradycyjnej filozofii jogi. W tym artykule nie chciałabym jednak pisać o różnicach, a o tym co może być wspólne dla praktykujących różne odmiany jogi. Co jest ważne dla nas, jako osób praktykujących jogę? Jaki jest wspólny punkt odniesienia?

ZAPAŁ I ROZWAGA

Niezależnie od szkoły i stylu jogi, starajcie się praktykować jogę regularnie. Takie nawyki wynikające z regularnej pracy pozwolą Wam lepiej wychwycić zmiany, które się w Was dokonują. Poranki są w tym względzie najlepsze- poranna sztywność podpowie Wam, gdzie powinniście pracować z największą uważnością i rozwagą. Ograniczenia w ciele uczą nas pokory i cierpliwości. Kiedy jednak poczujecie zew siły, energii i elastyczności- bądźcie ostrożni, ponieważ wtedy najłatwiej o kontuzję.

KONCENTRACJA

Skupiajcie swoją uwagę na tym co namacalne, co można poczuć i dotknąć. W trakcie praktyki możecie koncentrować się na oddychaniu, na stawach, które poddawane są ruchowi, na relacjach pomiędzy oddychaniem a rozciąganiem. Praktykowanie jogi, niezależnie od szkoły czy metody, to poddanie się całkowitej uważności skierowanej do wewnątrz ciała. Hatha joga to praktyka zarówno ciała jak i umysłu, dlatego koncentracja i uważność to nasze podstawowe atrybuty w codziennej praktyce.

CIERPLIWOŚĆ

Cierpliwość przyda się Wam podczas praktyki każdej z odmian hatha jogi. Rozwijajcie w sobie cierpliwość, niezależnie od tego jak szybko zauważacie zmiany i postęp. Pamiętajcie, że korzyści wynikające z praktyki jogi wykraczają poza zwiększenie siły i elastyczności. Poza tym musicie wyzbyć się oczekiwań, że osiągniecie szybkie rezultaty bez zaangażowania i wysiłku. Skupcie się na drodze, która pokonujecie a nie na samym celu. Niech pomaga Wam w tym wytrwałość i cierpliwość.

SZANUJCIE SWOJE CIAŁO

W tym kontekście ważne są informacje płynące z ciała, a szczególnie te które dotyczą dyskomfortu i bólu. Aby uniknąć kontuzji w hatha jodze musicie rozwinąć świadomy szacunek w stosunku do samego siebie. Ból to ważna informacja- mówi nam, że pojawił się jakiś problem. Jeśli będziecie ból ignorować może się to skończyć w krótszej lub dłuższej perspektywie kontuzją lub poważnymi powikłaniami. Jeśli macie wątpliwość jak praktykować z pojawiającym się bólem- poradźcie się doświadczonego nauczyciela. I nie zapominajcie o najważniejszym nauczycielu, którym jesteście dla siebie Wy sami.

Natalia Stanińska

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.