Szpagat – co Ci da ta asana i jak zacząć się do niej przygotowywać?

Piękny szpagat? A jakże! Pora rozpracować tę pozycję na części pierwsze. Pozycja Hanumanasany często gości na listach asan do opanowania. Jest to jedna z trudniejszych, jeśli nie najtrudniejsza pozycja w jodze. Nic w tym dziwnego skoro ma ona naśladować słynny skok Hanumana przez morze – z Indii do Sri Lanki. Jedni potzrebują na jej opanowanie kilku tygodni, drudzy mięsięcy a czasem uda Ci się to dopiero po roku. Nie bacząc na to, warto do niej dążyć, ponieważ wykonywanie. Hanumanasana ma wiele korzyści. Poza rozciągnięciem i wzmocnieniem ud, stymuluje narządy rozrodcze i trawienne, poprawiając ich funkcjonowanie, rozciaga mięśnie pleców i fantastycznie uwalnia od stresu i napięcia.

Szpagat w szczegółach:

  • Drsti (punkt skupienia wzroku): w dal przed siebie lub oczy zamknięte i skierowane na trzecie oko (punkt pomiędzy brwiami)
  • Kontrpozycje:
    – Virasana – siad bohatera
    – Śavasana – nieżywe ciało
  • Pozycje rozwijające:
    – Janu Sirsasana – skłon z głową do kolana
    – Ardha Supta Virasana – połowa leżącego bohatera
    – Parśvottanasana – skłon do jednej prostej nogi
    – Eka Pada Hamsa Paścimottanasana – równowaga łabędzia na jednej nodze
    – Bhekasana – żaba
    – Anjaneyasana – wschodzący księżyc/sierp księżyca
  • Ułatwienia:
    1. Podeprzyj się rękami na podłodze lub na klockach, ale nie prostuj nóg do końca.
    2. Wesprzyj się na klockach i na jednej nodze – półszpagat.
    3. Umieść klocek pod pośladkiem nogi wyciągniętej do przodu.
    4. Nie wykonuj skłonu do nogi z przodu.
  • Działanie:
    – rozciąga uda, pachwiny oraz biodra
    – uelastycznia i wysmukla mięśnie nóg
    – utrzymuje nogi w dobrej kondycji
    – wzmacnia dokrwienie nóg oraz poprawia ukrwienie miednicy i narządów płciowych
    – polecana biegaczom
    – rozluźnia i wzmacnia odwodzące mięśnie nóg
    – stymuluje narządy brzucha
    – wersja z rękami do góry pozwala dodatkowo rozciągnąć nogi i usuwa napięcie pleców
    – pomaga w leczeniu rwy kulszowej
    – zapobiega rozwojowi przepukliny
  • Przeciwwskazania:
    – urazy ścięgien
    – urazy pachwin

Dołącz do 11-dniowego wyzwania w Internetowym Studiu PortalYogi, gdzie w 5 wielkich krokach będziesz próbować zbliżyć się do szpagatu – czyli pozycji Hanumanasana.
Jeśli Ty też jesteś gotowy zrobić taki krok w swojej praktyce – dołącz do wyzwania przygotowanego przez Adama Ślęczka.

Zapisując się do Internetowego Studia PortalYogi, otrzymasz dostęp do ponad 100 sesji jogi online, natomiast program przygotowujący do szpagatu znajdziesz pod nazwą: Wyzwanie Hanumanasana – 11-Dniowa Droga Do Szpagatu.

>> Tak, chcę dołączyć! <<

5 kroków do szpagatu

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.