Justyna

Jak praktyka jogi pomoże ci zwalczyć bezsenność

Pigułki na sen nie zawsze się sprawdzają. Oprócz szprycowania się tabletkami, które często są niedziałającymi suplementami diety, dostępne są także inne metody zwalczania bezsenności, które nie tylko pomogą nam się zrelaksować, ale również i pozytywnie wpłynąć na naszą figurę.

Bezsenność – choroba cywilizacyjna

W Polsce co druga kobieta po czterdziestce ma poważne problemy z bezsennością. Na całym świecie natomiast aż jedna trzecia populacji cierpi na tę chorobę. Obok depresji jest to jedna z najczęściej występujących u różnych osób przypadłości, która dotyka także wiele młodych osób. Ostatnie badania pokazały, że w Polsce około 20 osób poniżej 25 roku życia także boryka się z przewlekłą bezsennością.

Yoga

Przyczyny bezsenności

Przyczyn może być wiele – stres wynikający z pracy, ogólny stan przemęczenia, problemy na tle nerwowym i psychicznym. Ponadto przyczynami bezsenności może być nieprawidłowa higiena snu. Trzeba więc zadbać o to, żeby w sypialni panowała cisza, a w godzinach wieczornych unikać spożywania ciężkostrawnych posiłków i picia alkoholu czy napojów zawierających kofeinę. Również nieodpowiednia dieta w połączeniu z wysiłkiem fizycznym może być przyczyną bezsenności.

Skutki bezsenności

Tutaj lista praktycznie może nie mieć końca. Najczęstszym skutkiem bezsenności jest stan rozkojarzenia, trudności w koncentracji, rozdrażnienie czy nerwowość. Tak się dzieje po jednej, czy dwóch nieprzespanych nocach. Po tygodniu zaburzonego snu mówić już można o uciążliwych bólach karku, krzyża, uczuciu ciągłego napięcia, stresu, rozdrażnienia. Przewlekłe niedosypianie może być już tragiczne w skutkach, prowadzi bowiem do chorób serca, chorób naczyniowych, depresji czy cukrzycy.

Joga na bezsenność

Jeżeli więc cierpisz na bezsenność i chcesz się w końcu porządnie wyspać, warto wypróbować kilka ćwiczeń charakterystycznych dla jogi, żeby uzyskać pełnowartościowy sen. W ten sposób zmęczysz swoje ciało, natomiast psychicznie i duchowo przygotujesz się w dobry sposób do pójścia spać. Joga jako forma relaksacji jest naprawdę skuteczna w walce z bezsennością, podobnie jak medytacja.

Kołyska

Jeżeli nie możesz zasnąć, wykonaj ćwiczenie kołyski. Ćwiczenie to ma monotonny i miarowy charakter, dlatego jest bardzo dobre na zasypianie, ponieważ uspokaja oddech i wprowadza w stan snu. Żeby prawidłowo wykonać to ćwiczenie, wykonaj siad prosty, zegnij nogi w kolanach i przyciągnij je do siebie tak, żeby głową dotykać kolan. Przedramiona wsuń pod kolana. Odchyl się do tyłu i wróć do pozycji wyjściowej w momencie, kiedy stopy znajdą się w górze na poziomie głowy. Do powrotu wykorzystaj impet swojego ciała. Ćwiczenie wykonuj cały czas spokojnie i płynnie oddychając. Zrób 100 takich kołysek z częstotliwością 1 kołyska = 1 oddech.

Asany na lepszy sen

Asany zaliczają się do ćwiczeń relaksacyjnych, które dobrze wpływają na przygotowanie naszego organizmu do snu. Są to skłony w przód, takie jak uttanasana (skłon w przód w pozycji stojącej), prasarita padottanasana (skłon w przód na szeroko rozstawionych nogach), adho mukha svanasana (pozycja psa z głową w dół), dżanu sirszasana (pozycja „głowa – kolano”) oraz pascimottanasana (skłon w przód w pozycji siedzącej).

Na każdy skłon poświęć minimum 2 minuty.
Zadbaj o to, żeby podczas każdego skłonu mięśnie karku i szyi były rozluźnione. Jeżeli nie dotykasz czołem kolan lub podłogi, nie przejmuj się, a już na pewno nie rób tego na siłę. Możesz wykorzystać podpórkę w postaci zwiniętego koca.

A więcej praktyki wyciszającej, łagodzącej napięcie i rozluźniającej znajdziesz w Internetowym Studio PortalYogi! Praktykuj jogę w domowym zaciszu 🙂

Justyna

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.