Magdalena Bałdys

Zapytaj nauczycielkę jogi… cz. 11: W jakim wieku praktykować jogę?

Mam pytanie odnośnie odpowiedniego wieku do praktyki jogi. Mam ponad 50 lat i obawiam się, że mogę nie poradzić sobie z wieloma ćwiczeniami, np. tymi, gdzie trzeba pracować z biodrami. Jeżeli sie jednak mylę i jest jakaś szansa, to proszę o pomoc i sprostowanie.

Użytkowniczka Internetowego Studia PortalYogi www.portalyogi.pl

 
Na jogę nigdy nie jest za późno. Wręcz przeciwnie! Oczywiście jeśli są jakieś konkretne problemy z daną częścią ciała – trzeba brać to pod uwagę dobierając intensywność i rodzaj ćwiczeń. Praktyka jogi dotyczy również aspektu umysłu, i jej celem jest utworzenie więzi między ciałem i umysłem.

Asany “biodrowe”

Być może problemy z biodrami wynikają właśnie z braku odpowiedniej stymulacji, ruchu. Napięte biodra mogą prowadzić do całej masy problemów. Stawy biodrowe są rzeczywiście bardzo wyjątkowymi stawami, zwanymi stawami kulistymi. Umożliwiają one znacznie większy zakres ruchu niż na przykład staw łokciowy lub staw kolanowy.
Praktyka jogi może pomóc i przynieść oczekiwaną ulgę. Proszę jednak na początku ostrożnie wykonywać asany „biodrowe”, szczególnie te z intensywnymi skrętami. Ale próbować i się nie poddawać.
Pozycja Girlandy (Malasana)

Pozycja Wschodzącego Księżyca (Anjaneyasana)

Pozycja z rozstawionymi kolanami (Baddha Konasana)

Pozycja Żaby (Bhekasana)


 
 

Asany stojące

W asanach stojących z nogami rozstawionymi, gdzie biodra są angażowane właściwie przez cały czas należy bezwzględnie używać pomocy do jogi: klocki (mogą być grube książki), ściana. Ważne jest, aby stosować sie do zaleceń i używać pomocy, aby mieć solidne podparcie. Każde niewłaściwe podparcie i utrzymywanie ciała „w powietrzu” będzie obciążało biodra.

Pozycja Trójkąta (Trikonasana)

Pozycja intensywnego rozciągania bocznego (Parśvottanasana)

Pozycja wschodzącego księżyca (Anjaneyasana)

Skłon do przodu z szeroko rozstawionymi nogami (Prasarita Padottanasana A,B,C,D)

 
 


 
Życzę udanego startu i dobrego związku z jogą już do końca życia. 
Jeżeli wciąż zastanawiasz się, czy joga jest dla Ciebie, czy sobie poradzisz, to zapraszam Cię do artykułu, który znajdziesz TUTAJ: 


Ten wpis jest cześcią serii pytań i odpowiedzi na temat praktyki jogi, na które odpowiada Magdalena Bałdys – instruktorka proawadząca w Internetowym Studiu PortalYogi. Aby móc osobiście porozmawiać w Magdą na Grupie Konsultacyjnej PortalYogi, dołącz do nas dzisiaj!

> Załóż konto na Internetowym Studiu PortalYogi <<

Magdalena Bałdys

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogis na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy I problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację.W Internetowym Studiu PortalYogi prowadzi zajęcia w stylu yin&yang joga, vinyasa dla początkujących oraz uczy podstaw pranajamy.

Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Jeste autorką Jogapodcast w którym rozmawia z nauczycielami o jodze. Tworzy klimatyczne miesce w sieci specjalnie dla kobiet: Boginie Jogi – kobieca praktyka z gracją. Ruch i joga towarzyszą jej od najmłodszych lat.

Jest certyfikowanym nauczycielem hatha jogi, posiada dyplom TTC Yin Joga.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.