Zapytaj nauczycielkę jogi… cz. 11: W jakim wieku praktykować jogę?

Mam pytanie odnośnie odpowiedniego wieku do praktyki jogi. Mam ponad 50 lat i obawiam się, że mogę nie poradzić sobie z wieloma ćwiczeniami, np. tymi, gdzie trzeba pracować z biodrami. Jeżeli sie jednak mylę i jest jakaś szansa, to proszę o pomoc i sprostowanie.

Użytkowniczka Internetowego Studia PortalYogi www.portalyogi.pl

 

Na jogę nigdy nie jest za późno. Wręcz przeciwnie! Oczywiście jeśli są jakieś konkretne problemy z daną częścią ciała – trzeba brać to pod uwagę dobierając intensywność i rodzaj ćwiczeń. Praktyka jogi dotyczy również aspektu umysłu, i jej celem jest utworzenie więzi między ciałem i umysłem.

Asany “biodrowe”

Być może problemy z biodrami wynikają właśnie z braku odpowiedniej stymulacji, ruchu. Napięte biodra mogą prowadzić do całej masy problemów. Stawy biodrowe są rzeczywiście bardzo wyjątkowymi stawami, zwanymi stawami kulistymi. Umożliwiają one znacznie większy zakres ruchu niż na przykład staw łokciowy lub staw kolanowy.

Praktyka jogi może pomóc i przynieść oczekiwaną ulgę. Proszę jednak na początku ostrożnie wykonywać asany „biodrowe”, szczególnie te z intensywnymi skrętami. Ale próbować i się nie poddawać.

Pozycja Girlandy (Malasana)

Pozycja Wschodzącego Księżyca (Anjaneyasana)

Pozycja z rozstawionymi kolanami (Baddha Konasana)

Pozycja Żaby (Bhekasana)

 

 

Asany stojące

W asanach stojących z nogami rozstawionymi, gdzie biodra są angażowane właściwie przez cały czas należy bezwzględnie używać pomocy do jogi: klocki (mogą być grube książki), ściana. Ważne jest, aby stosować sie do zaleceń i używać pomocy, aby mieć solidne podparcie. Każde niewłaściwe podparcie i utrzymywanie ciała „w powietrzu” będzie obciążało biodra.

Pozycja Trójkąta (Trikonasana)

Pozycja intensywnego rozciągania bocznego (Parśvottanasana)

Pozycja wschodzącego księżyca (Anjaneyasana)

Skłon do przodu z szeroko rozstawionymi nogami (Prasarita Padottanasana A,B,C,D)

 

 

 

Życzę udanego startu i dobrego związku z jogą już do końca życia. 

Jeżeli wciąż zastanawiasz się, czy joga jest dla Ciebie, czy sobie poradzisz, to zapraszam Cię do artykułu, który znajdziesz TUTAJ: 


Ten wpis jest cześcią serii pytań i odpowiedzi na temat praktyki jogi, na które odpowiada Magdalena Bałdys – instruktorka proawadząca w Internetowym Studiu PortalYogi. Aby móc osobiście porozmawiać w Magdą na Grupie Konsultacyjnej PortalYogi, dołącz do nas dzisiaj!

> Załóż konto na Internetowym Studiu PortalYogi <<



O autorze

Magdalena Bałdys
Joginka, certyfikowany instruktor Hatha Jogi, naucza również w duchu Ashtanga Vinyasa i Vinyasa Krama (tajniki tych technik zgłębia w Studio Jogi Izabeli Raczkowskiej, gdzie do niedawna uczyła). Przede wszystkim wieloletni praktyk, ale nie liczy dokładnie stażu, ponieważ uważa, że najważniejsze to stale pojawiać się na macie i doświadczać! Pierwotnie joga była dla niej narzędziem do rehabilitacji wrodzonej wady biodra i metodą na utrzymanie świetnej kondycji. Dopiero później bardziej świadoma, ukierunkowana praktyka pojawiła się w jej życiu z wewnętrzej potrzeby- pomaga zrównoważyć ciemne strony charakteru, uczy dostrzegać i pokonywać swoje słabości oraz panować nad emocjami.

Z wykształcenia architektka, z zamiłowania twórczyni biżuterii, żeglarka, pasjonatka literatury, niepoprawna azjofilka. Obecnie, całą duszą i ciałem matka malutkiego Mikołaja, która z wielką pasją wraca do regularnej praktyki po chwilowej przerwie.

Inne artykuły tego autora