Magdalena Bałdys

W jakim wieku praktykować jogę? Czy joga po 50-tce jest zbyt dużem wyzwaniem?

Mam ponad 50 lat i obawiam się, że mogę nie poradzić sobie z wieloma ćwiczeniami

Mam pytanie odnośnie odpowiedniego wieku do praktyki jogi. Mam ponad 50 lat i obawiam się, że mogę nie poradzić sobie z wieloma ćwiczeniami, np. tymi, gdzie trzeba pracować z biodrami. Jeżeli się jednak mylę i jest jakaś szansa, to proszę o pomoc i sprostowanie.
Użytkowniczka Internetowego Studia PortalYogi

Na jogę nigdy nie jest za późno. Joga jest dla każdego.

Wręcz przeciwnie! Oczywiście jeśli są jakieś konkretne problemy z daną częścią ciała – trzeba brać to pod uwagę dobierając intensywność i rodzaj ćwiczeń.

Praktyka jogi dotyczy również aspektu umysłu, i jej celem jest utworzenie więzi między ciałem i umysłem.

 Joga po 50-tce: asany “biodrowe”

Być może problemy z biodrami wynikają właśnie z braku odpowiedniej stymulacji, ruchu.

Napięte biodra mogą prowadzić do całej masy problemów.

Stawy biodrowe są rzeczywiście bardzo wyjątkowymi stawami, zwanymi stawami kulistymi.

Umożliwiają one znacznie większy zakres ruchu niż na przykład staw łokciowy lub staw kolanowy.

Praktyka jogi może pomóc i przynieść oczekiwaną ulgę.

Proszę jednak na początku ostrożnie wykonywać asany „biodrowe”, szczególnie te z intensywnymi skrętami.

Ale próbować i się nie poddawać.

Pozycja Girlandy (Malasana)

Pozycja Wschodzącego Księżyca (Anjaneyasana)

Anjaneyasana

Pozycja z rozstawionymi kolanami (Baddha Konasana)

Pozycja Żaby (Bhekasana)

Joga po 50-tce: asany stojące

W asanach stojących z nogami rozstawionymi, gdzie biodra są angażowane właściwie przez cały czas należy bezwzględnie używać pomocy do jogi: klocki (mogą być grube książki), ściana.

Ważne jest, aby stosować się do zaleceń i używać pomocy, aby mieć solidne podparcie.

Każde niewłaściwe podparcie i utrzymywanie ciała „w powietrzu” będzie obciążało biodra.

Pozycja Trójkąta (Trikonasana)

Pozycja intensywnego rozciągania bocznego (Parśvottanasana)

Parśvottanasana

Skłon do przodu z szeroko rozstawionymi nogami (Prasarita Padottanasana A,B,C,D)

Życzę udanego startu i dobrego związku z jogą już do końca życia.


Ten wpis jest częścią serii pytań i odpowiedzi na temat praktyki jogi, na które odpowiada Magdalena Bałdys – instruktorka prowadząca w Internetowym Studiu PortalYogi. Aby móc osobiście porozmawiać w Magdą na Grupie Konsultacyjnej PortalYogi, dołącz do nas dzisiaj.

>> Załóż konto w Internetowym Studiu PortalYogi <<

banner mini blog Internetowe Studio PortalYogi

Magdalena Bałdys

Nauczycielka Hatha Jogi (RYS200), Yin Jogi (YACEP)

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogi na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy i problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację. W Internetowym Studiu PortalYogi jest autorką sesji jogi:  yin&yang joga, vinyasa, podstaw pranajamy oraz jest autorką wyzwań: Stanie na Rękach i Obudź w Sobie Jogina dla początkujących. Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Znajdziesz ją na stronie Bjogostan – błogi stan jogi.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.