Znajdź Równowagę – Powrót Na Matę – Tydzień #4

To już nasz czwarty tydzień na macie. Czy możesz uznać to za sukces – tylko Ty znasz odpowiedź na to pytanie. Każdy z nas jest dla siebie własną miarą. Dzisiaj poszukamy wspólnie równowagi w ruchu, a dokładniej bezruchu. Zapraszam do pozycji drzewa – vrksasany.

Rada na dziś: Znajdź równowagę

Aby na stałe wpleść praktykę w swoje życie – musisz w niej zapuścić korzenie. Codzienne zmagania, lenistwo, ego, ambicja, zmęczenie. Wszystko będzie próbowało odciągnąć Cię od praktyki, zburzyć delikatną równowagę Twojego wewnętrznego świata. Ty sam będziesz codziennie, nieumyślnie, ją burzyć. By każdego dnia złapać ją na nowo. O dziwo stojąc na jednej nodze, czasem chwiejąc się na boki, to właśnie wtedy jest najłatwiej tego dokonać. By złapać równowagę ciała musisz odciąć wszystko inne. Być tak cicho jak to tylko możliwe, by usłyszeć siebie.

I wtedy pozwól korzeniom Twoich stóp wrosnąć w matę. Zaufaj praktyce i chwili, w której jesteś. Ja z kolei ufam, że gdy to zrobisz poczujesz się dobrze – ze sobą. I pamiętając to uczucie – wrócisz na matę.

Widzisz, najłatwiej jest utrzymać równowagę w dwóch momentach – gdy stoisz w miejscu lub gdy jesteś już całkowicie w ruchu. Chyba najłatwiej wyobrazić to sobie odwołując się do jazdy na rowerze. Gdy powolutku ruszasz jest najtrudniej. Gdy już jedziesz – nie ma większych problemów. No chyba, że wykonujesz gwałtowne ruchy (ale to już zupełnie inny temat). Nie sądzę abyś chciał stać w miejscu. Ruszaj więc.

Asana Na Dziś: Vrksasana (Pozycja Drzewa)

vrksasana, pozycja drzewa

Pozycja drzewa jest świetnym przykładem mocy, ugruntowania, zakorzenienia naszego ciała w ziemi i spokoju. Drzewo posiada korzenie głęboko wrośnięte w glebę, a jego gałęzie i konary wznoszą się ku niebu. Taka też powinna być asana: mocno osadzona w podłodze, „wyrastająca z niej” i jednocześnie sięgająca ku górze, wyciągająca całe ciało. Drzewo jest świetną pozycją wyrabiającą fizyczną i emocjonalną równowagę. Aby zachować stabilność i równowagę w pozycji trzeba zachować czujność i wyciszenie umysłu. W momencie gdy uwaga traci kontakt z rzeczywistością, gdy zaczynamy myśleć o czymś innym, spadamy z pozycji.

Efekty:

  • wzmacnia mięśnie nóg i stawy skokowe
  • wyciąga kręgosłup, otwiera klatkę piersiową i uelastycznia barki
  • uświadamia nam i koryguje nierównowagę wynikającą z tego, że na co dzień jedną nogę obciążamy bardziej
  • uczy koncentracji.
  • wzmacnia układ nerwowy

Rada dla początkujących:

Jeśli jesteś początkujący, warto obrać sobie jeden punkt w który będziesz się wpatrywał. Pomoże to utrzymać się w pozycji. Kiedy już zupełnie opanujesz trwanie w pozycji, możesz próbować utrzymywać w niej stabilność z zamkniętymi oczami.

Wykonanie:

1. Stań w tadasanie (pozycji góry). Rozłóż ciężar równo na obu podeszwach stóp, nie stój bardziej ani na piętach ani na nasadach palców.

2. Ugnij prawe kolano i pomagając sobie rękoma, ułóż prawą stopę jak najwyżej na wewnętrznej stronie lewego uda. Lewą stopę dociskaj mocno do maty a prawa naciskaj na udo.

3. Wyciągnij ręce wzdłuż tułowia, skieruj wnętrza dłoni do sufitu i unieś ręce ponad głowę po szerokim łuku. Staraj się wyciągać ramiona, nie napinając przy tym szyi. Im bardziej wyciągniesz ciało, tym bardziej pozycja będzie dla ciebie stabilna.

4. Niech Twoja miednica będzie równoległa do podłogi. Często dzieje się tak, że prawa strona miednicy unosi się do góry, skracając prawy bok tułowia. Opuszczaj więc prawe biodro do ziemi i do przodu, a prawe kolano wycofuj do tyłu. Na początku praca ta jest trudna więc nie frustruj się kiedy nie zdołasz zapanować nad wszystkim od razu.

5. Pamiętaj o równomiernym oddechu. Obierz sobie jeden punkt, który pomoże ci w koncentracji. Po 30 sekundach wyjdź z pozycji i ponownie stań w tadasanie.

6. Wykonaj te czynności tak samo długo na druga stronę.

 

Oczywiście, jak zawsze, asanę tę możesz wykonać niezależnie, lub włączyć ją do sekwencji Powitania Słońca i Wojowników, które opanowaliśmy w poprzednich tygodniach. Bądź z nami na macie w tym tygodniu, utrzymaj siebie w ruchu,

Ewa



O autorze

Ewa Wysocka
Ewa jest założycielką PortalYogi i miłośniczką różnych form aktywności fizycznej. Poza jogą uwielbia bieganie i jazdę na rowerze, a zimą narty biegowe.

Inne artykuły tego autora