Joga restoratywna

Co to jest joga restoratywna?

Praktyka ta ma na celu otwarcie i rozluźnienie ciała poprzez pasywne utrzymywanie pozycji przez dłuższy czas (od kilku do kilkunastu minut, nawet do 20 lub dłużej). Dzięki temu wszystkie tkanki zostają odżywione i zregenerowane.

Joga restoratywna to znaczy regeneracyjna. Ma na celu przywrócić energię, odżywić ciało i uspokoić umysł. Jednym słowem pozwala odpocząć. Pozycje najczęściej wykonywane są z użyciem pomocy takich jak klocki do jogi, koce czy krzesło, dzięki ich zastosowaniu utrzymanie pozycji jest bezwysiłkowe.

Praktyka restoratywna podkreśla medytacyjny aspekt jogi – dużo uwagi poświęca się oddechowi i obserwacji przychodzących doznań i odczuć. Kiedy ciało wchodzi w stan odprężenia, umysł także uwalnia się od napięć. Dodatkowo praktyka pomaga wzmocnić tkanki łączne i zmniejszyć ból mięśniowo-szkieletowy.

Dla kogo?

TAK: ta łagodna i niskoenergetyczna praktyka jest odpowiednia dla szukających wyciszenia i relaksu. Jest doskonałym dopełnieniem bardziej aktywnych praktyk, idealna przed snem. Będzie odpowiednia dla osób wyczerpanych, potrzebujących odpoczynku. Idealna dla osób starszych, z ograniczeniami ruchowymi, zestresowanych i potrzebujących regeneracji po treningu.

NIE: dla osób szukających odprężenia w intensywnej aktywności fizycznej oraz stroniących od wysiłku, niechętnie podejmujących aktywności fizyczne

Podstawowe zasady Jogi Restoratywnej

elementy jogi restoratywnej

Statyczna. Gdy praktykujący układa się w wygodnej pozycji, zostaje w niej bez ruchu.

Akcesoria służą do tego, żeby wygodnie podeprzeć ciało, dzięki czemu możliwe będzie całkowite rozluźnienie mięśni w pozycji.

Długi czas utrzymania pozycji = mała liczba asan na sesję. Co oznacza, że podczas godzinnej sesji jogi restoratywnej wykonasz tylko kilka asan, około 4-6.

Jak praktykować?

Do praktyki poza matą potrzebne będą także kostki do jogi, koce, pasek, wałki, a nawet krzesło. Joga restoratywna opiera się na pozycjach siedzących i leżących z wykorzystaniem podpór dla zmniejszenia napięcia w ciele. Podczas praktyki nie koncentrujemy się tyle na ułożeniu ciała i aktywacji mięśni, co oddechu i obserwacji pojawiających się myśli i odczuć. Można ćwiczyć w skarpetach aby utrzymać ciepłotę ciała.

Joga restoratywna często myli się z jogą yin. Mimo wielu podobieństw, zasadniczo różnią się między sobą, o czym przeczytasz w artykule Sztuka relaksu na 2 sposoby.

Zalety jogi restoratywnej

  • uspokojenie układu nerwowego – joga restoratywna to dobry sposób na relaks i odprężenie
  • zmniejszenie bólu mięśniowo-szkieletowego
  • łagodna dla ciała I delikatna dla stawów
  • poprawa samopoczucia i lepszy nastrój
  • obniża ciśnienie krwi
  • lepszy sen – zmniejsza pobudzenie i zwiększa poziom melatoniny
  • zwiększenie elastyczności
  • obniża lęk, pomocna w leczeniu depresji

Joga Restoratywna w Internetowym Studio PortalYogi

Sprawdź jak wyglądają sesje Jogi Restoratywnej w Internetowym Studio PortalYogi

Regeneracja - Joga na dobry sen
Joga Restoratywna /
Relaks i Odpuszczenie
Joga Restoratywna /
Głębokie Odpuszczenie i Relaks
Joga Restoratywna /

Nauczyciele Jogi Restoratywnej

w Internetowym Studio PortalYogi

Paula Radziszewska

Yin Joga
Dołączam do Studia

od 34 zł/ miesiąc
30-dniowa gwarancja zwrotu pieniędzy

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.

    [LP]
    [LP]
    [pop-up]
    [pop-up]
    [_odkrycia_2021]
    [_odkrycia_2021]