Yin Joga

Co to jest Yin joga?

Powolna i relaksująca. Oddziałuje na stawy oraz powięź, pomaga utrzymać prawidłowe zakresy ruchu w stawach. Podczas tej praktyki długo pozostajemy w jednej pozycji, co pozwala na stopniowe uwolnienie napięć z ciała.

Yin joga jest nazywana „akupunkturą bez igieł”. Ta powolna, statyczna praktyka, która pomaga uzyskać dostęp do głębszych tkanek, takich jak tkanka łączna i powięź. Tkanki te kontrolują stopień elastyczności naszych mięśni i ruchomość stawów. Z wiekiem elastyczność stawów zmniejsza się, a yin joga jest wspaniałym sposobem na jej zachowanie i odwrócenie procesów starzenia się tkanek. Jest to także bardziej medytacyjne podejście do praktyki, w której pozostaje się w ciszy, we własnym towarzystwie. Pozwala to lepiej poznać siebie i wsłuchać się w swoje najgłębsze potrzeby zarówno ciała jak i umysłu.

Dla kogo?

TAK: dla nerwusów, dla lubiących rozciąganie i statyczny wysiłek, dla poszukujących  harmonii i wyciszenia. Sprawdzi się także dla wszystkich, którzy chcą przywrócić lub zwiększyć zakres ruchu w stawach.

NIE: dla osób z naderwaniami ścięgien, więzadeł i mięśni. Yin joga sprawdzi się podczas rehabilitacji zagojonej już tkanki, w przywróceniu pełnej mobilności stawów i sprawności.

Podstawowe zasady Yin Jogi

elementy yin joga

Pasywna – Praktyka Yin Jogi głównie skupiona jest na pozycjach na macie (przy podłodze). Samych pozycji podczas jednej sesji jest mniej niż w innych stylach jogi. Nie zmieniamy raz przyjętej pozycji.

Długi czas w pozycji – w jednej asanie pracujemy do 2-3 do nawet 5 minut. Tak długi czas jest konieczny, by pozycja wywarła odpowiedni wpływ na tkanki. Staw zostaje poddany odpowiedniemu naciskowi (stresowi), po to, aby płyny (bardzo skąpe), które znajdują się w jego obrębie zostały „wyciśnięte”. Po uwolnieniu pozycji staw zostaje „zalany” świeżą porcją odżywczych płynów. Czas po wyjściu z pozycji jest równie ważny jak sama pozycji, właśnie ze względu na opisany mechanizm odżywienia stawu. Ten proces jest dość wyraźnie odczuwalny w ciele.

Wyciszenie – dzięki temu, że dłużej przebywamy w pozycji łatwiej jest wejść w stan uważności na pojawiające się odczucia, emocje i doznania w ciele. Dzięki yin jodze stajemy się o wiele bardziej czuli na swoje potrzeby oraz mamy możliwość po prostu być, nie analizując niczego wokół siebie.

Jak praktykować?

Do sesji yin jogi podchodzimy najczęściej „na zimno„. To znaczy, że nie rozgrzewamy wstępnie mięśni, dzięki czemu pozycje będą oddziaływać na stawy, więzadła, ścięgna i powieź okalającą mięśnie. Można zastosować rozgrzewkę, jeśli chcemy, aby praktyka była bardziej holistyczna i działała również na mięśnie szkieletowe, ale działa wtedy mniej skutecznie na stawy.

Szukamy dogodnego ułożenia w pozycji, co nie zawsze oznacza, że będzie nam wygodnie. Potem zastygamy w bezruchuoddychamy świadomie do miejsca, które poddane jest naciskowi (przeważnie jest to staw biodrowy). W pozycji szukamy tego „słodkiego punktu”, w którym dzieje się najwięcej – granicy pomiędzy dyskomfortem a bólem. Oczywiście nigdy nie przekraczając granicy bólu. Jeśli się pojawia, należy wycofać się do mniej intensywnego wariantu pozycji.

Regularna praktyka yin jogi przynajmniej 2-3 razy w miesiącu, pozwoli naprawdę doświadczyć korzyści płynących z tego stylu.

Korzyści Yin Jogi

  • Uspokaja i równoważy umysł i ciało
  • Reguluje energię w ciele
  • Zwiększa elastyczność ciała w, szczególnie stawów i bioder
  • Obniżenie poziomu stresu
  • Większa wytrzymałość na niewygodę, dyskomfort
  • Większa elastyczność w stawach i tkance łącznej
  • Uwolnienie tzw. punktów spustowych na powięzi w całym ciele
  • Pomaga w dysfunkcji stawu skroniowo–żuchwowego
  • Pomaga w migrenach
  • Lepsze radzenie sobie z niepokojem

Pochodzenie Yin Jogi

Yin joga to nowoczesna forma jogi, która narodziła się w latach 70-tych XX wieku. Jej twórcą jest Paulie Zink. Obecnie najbardziej znanymi propagatorami i nauczycielami, którzy rozwinęli tą metodę są: Paul Grilley, Sarah Powers oraz Bernie Clark.

Początkowo nazywana „taoistyczną” jogą. Taoizm (daoizm) głosił duchowo-materialną jedność świata, manifestującą się w harmonii wszelkich zjawisk zachodzących w świecie, nazywanej wieloznacznym terminem dao lub tao.

Więcej o filozofii i założeniach Yin Jogi dowiesz się z artykułu co to jest, jak i keidy praktykować yin jogę.

Yin Joga w Internetowym Studio PortalYogi

Sprawdź jak wyglądają sesje Yin Jogi w Internetowym Studio PortalYogi

Odpuszczanie - Relaks i błogostan
Yin Joga /
Ulga dla nóg – Yin Joga
Yin Joga /
Zrelaksuj Biodra - Yin Joga
Yin Joga /

Nauczyciele Yin Jogi

w Internetowym Studio PortalYogi

Paula Radziszewska

Yin Joga

Justyna Jaworska

Ashtanga Joga

Ulla Wilczyńska-Kalak

Vinyasa Joga, Power Joga

Agnieszka Bera

Kundalini Joga, Prenatalna i Postnatalna Joga
Dołączam do Studia

od 34 zł/ miesiąc
30-dniowa gwarancja zwrotu pieniędzy

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.

    [LP]
    [LP]
    [pop-up]
    [pop-up]
    [_odkrycia_2021]
    [_odkrycia_2021]