Portal Yogi

6 Wygięć Do Tyłu Dla Każdego

Pamiętasz gdy byłeś dzieckiem i jak łatwe wydawały się mostki i inne wygięcia do tyłu? Była to po prostu jedna z zabaw z kolegami i koleżankami. Zabawa w cyrk? Nic prostszego, a ile korzyści dla ciała i umysłu.
Wygięcia w tył są znane ze swoich właściwości rozciągających mięśnie otaczające serce, co owocuje ich łatwiejszym zrelaksowaniem oraz zwiększoną przestrzenią tlenową. Poniżej znajdziesz 6 asan, wśród których, niezależnie od poziomu zaawansowania, znajdziesz idealne dla siebie i które sprawią, że znów poczujesz się dzieckiem oraz dostarczysz organizmowi porcji ruchu 😉 Wygięcia do tyłu otwierają również biodra, gdzie większość z nas przechowuje stres oraz niezadowolenie emocjonalne. Odblokowanie energii pozwala na pozbycie się tego nieprzyjemnego bagażu. Jak w każdej asanie w jodze – są takie, które nie wymagają dużego rozciągnięcia oraz takie, od których na samą myśl jeży Ci się włos na głowie… Ale, nie taki diabeł straszny jak go malują, do dzieła!

Dla Początkujących

Most – Setu Bandha Sarvangasana

asany Ta asana stanowi doskonały początek z przygodą z wygięciami do tyłu. Jest łatwa w  modyfikacji oraz kontroli. Jeśli możesz unieść biodra kilka centymetrów ponad ziemię – świetnie! Wraz z upływającem czasem praktyki zauważysz, jak poprawia się Twoja elastyczność. Jeśli chcesz, możesz również podłożyć bolster lub klocek pod biodra dla zapewnienia stabilności i w ten sposób rozpocząć trwanie w asanie. Nie zapominaj o oddechu, i jak tylko poczujesz, że to co na początku sprawiało trudności, teraz przychodzi Ci z łatwością, możesz pogłębiać pozycję, podnosząc wyżej biodra i pozwalając na lepsze otwarcie całego ciała.

Kobra – Bhujangasana

asany Pozycja kobry pozwoli na wzmocnienie mięśni kręgosłupa oraz spowoduje otwarcie klatki piersiowej. Wpłynie to na wzmocnienie stabilności w tym obszarze, ponieważ wraz z wiekiem pojawia się tendencja do garbienia. Podczas asany wypróbuj ponieść ciało bardziej za pomocą mięśni pleców, niż wypychania rękami.

Kolejny poziom

Kiedy poczujesz, że powyższe asany nie stanowią już dla Ciebie najmniejszego problemu, wypróbuj kolejne dwie przedstawione poniżej:

Pozycja Wzniesionego Łuku – Urdhva Dhanurasana

asany Kiedy myślisz o wygięciach do tyłu, pierwszą przywołaną pozycją jest zapewne Chakrasana, zwana również wzniesionym/odwróconym łukiem. Jest ona również jedną z najbardziej rozpoznawalnych, i nie ma co ukrywać, również wymagających, nawet dla tych, którzy praktykują od lat. Jedną z ogromnych zalet tej asany jest jej ogromna moc, która otwiera wszystkie siedem czakr, wprowadzając ciało w stan idealnej harmonii.

Łuk – Dhanurasana

asany Niechaj nie zmyli Cię leżenie na brzuchu 😉 Nie oznacza to błogiego lenistwa, a wręcz przeciwnie. To jedna z takich asan, które przywrócą Cię do porządku, jeśli na jakiś czas odstawiłeś praktykę jogi. Dhanurasana wzmacnia nie tylko mięśnie grzbietu, ale również te, położone w tylniej części ramion oraz nóg. Pobudza również układ trawienny oraz rozrodczy do prawidłowego funkcjonowania. Pamiętaj aby nie przeciążać się i wyknonywać tylko tyle, na ile pozwala Ci zakres ruchów i samopoczucie.

Poziom zaawansowany

Jednonożny król gołębi – Eka Pada Rajakapotasana

asany Hmm.. Lubisz wyzwania? Tam właśnie zaprowadzi Cię król gołębi. Nie śpiesz się jednak i upewnij, że ciało jest w pełni rozgrzane – zapobiegnie to niechcianym kontuzjom i frustracji. Jak tylko uda Ci się złapać stopę obiema rękami i trzymając ją, wciąż oddychając, poczujesz jak otwiera się Twoja klatka piersiowa i uwalniane są takie emocje, z którymi nie poradziłby sobie żaden terapeuta.

Skorpion – Vrschikasana

asany Oprócz zaawansowanego wygięcia, Skorpion wymaga również odpowiedniego balansu podczas stania na rękach. Stanowi jednak potrójną wygraną dla zaawansowanego jogina. Po jej wykonaniu poczujesz, że żaden drapieżnik nie będzie dla Ciebie wyzwaniem 😉 Jak podczas wszystkich bardziej zaawansowanych wygięć, upewnij się, że Twoje ciało jest odpowiednio rozgrzane, a na początku poproś zaufaną osobę o asystę.
Podczas swojej praktyki jogi, postaraj się aby wygięcia do tyłu stały się również jej częścią. Nie przestawaj jednak nigdy słuchać swego ciała oraz nie zapominaj o rozgrzewce, ponieważ ostatnią rzeczą na którą masz ochotę, to przybranie asany, na którą nie jesteś jeszcze gotowy. Po serii wykonanych wygięć do tyłu, dobrze jest wprowadzić pozycje przeciwstawne, czyli wszelkiego rodzaju skłony i opady. Przyniosą one harmonię i balans.

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.