Dbaj o siebie na macie – modyfikacje w jodze

Jeśli pomimo zastosowanie wskazówek z posta „Kiedy podczas praktyki jogi pojawia się ból”, nadal czujesz ból wykonując niektóre pozycje, poniżej znajdziesz pomysły na zmodyfikowanie lub zastąpienie szczególnie wymagających asan.

1.Przygotowanie do eka pada rajakapotasana

Gdy odczuwasz tu dyskomfort w stawie kolanowym, zacznij od łagodniejszej dla kolana opcji na plecach.

joga modyfikacje

2. Pies z głowa w górę

Jeśli urdhva mucha svanasana za bardzo obciąża kręgosłup lędźwiowy, spróbuj jednej z alternatywnych pozycji  – kobra (bhujanghasana) albo sfinksa.

joga modyfikacje

joga modyfikacje

3. Ustrasana

W wypadku, gdyby ciężko było Ci na początku wejść w tę pozycję, możesz zacząć od ustawienie stóp na palcach, aby łatwiej móc sięgnąć do pięt, albo oprzeć dłonie na klockach. Dla niektórych (szczególnie osób ze zdiagnozowanymi problemami w odcinku szyjnym) pozycja wielbłąda powinna być zmodyfikowana tak, aby nie nadwyrężała szyi. Jeśli odczuwasz w niej dyskomfort, zamiast puszczać głowę luźno do tylu wyciągnij ją w dal po łuku.

joga modyfikacje

Jeśli wykonujesz pełną wersje z głowa wiszącą z tylu, bardzo istotny jest sposób wychodzenia z pozycji wielbłąda, Nigdy nie zaczynaj od podniesienia głowy, tylko usiądź na pięty i unieś głowę dopiero wtedy, gdy potylica będzie oparta na ramionach.

4. Virasana

Pozycja bohatera to duże wyzwanie dla kolan i nawet w wypadku gdy mięśnie czworogłowe pozwalają nam w niej usiąść, to nie zawsze i nie dla wszystkich będzie to pozycja wskazana. Jeśli odczuwasz jakikolwiek ból w stawach kolanowych, bezpieczniej będzie zastąpić ją vajrasaną.

Jeśli podczas asan, w których jedno kolano opiera się na ziemi czujesz się niekomfortowo, podłóż płaską  gąbkę lub kocyk pod kolano, aby pozycja była dla Ciebie przyjemniejsza.



O autorze

Leira Tara Maye
Nauczycielka Jogi i Aerial Jogi. Instruktorka Pilates, Pilates Ballet®. Tancerka. Prowadzi regularne zajęcia w Warszawie oraz wyjazdy i warsztaty w kraju i zagranicą.

Z wykształcenia filmowiec. Z natury wyznawca filozofii tantrycznej, której tajniki zgłębiała w Shri Kali Ashram w Indiach. Pracą z ciałem zajmuje się od najmłodszych lat. Eksperymentując z rożnymi rodzajami tańca, miała okazję doświadczyć i dogłębnie zrozumieć mechanizmy wpływające na zdrowie i efektywność ruchu.

Joga jest dla niej drogą duchową. Pilates, to klucz do zdrowego kręgosłupa i bezpiecznej pracy z ciałem. Wiele inspiracji czerpie z tańca, zwraca szczególną uwagę na technikę i dokładność wykonywania ćwiczeń. Jej zajęcia to nauka kontroli i pogłębianie świadomości. Wierzy bowiem, że harmonia ciała, ducha i umysłu jest pierwszym krokiem do zdrowia, zgrabnej sylwetki, pewności siebie i radości życia.

Inne artykuły tego autora