Ewa Wysocka

8 Powodów, Dla Których Warto Praktykować Oddech Ujjayi

Na pewno słyszałeś już nie raz o tak zwanym oddechu ujjayi. Z oddechem ujjayi mamy do czynienia wtedy, kiedy mięsień znajdujący się z tyłu i nieco poniżej gardła – lekko się zamyka, przez co powietrze delikatnie muska ścianki gardła i zaczynamy wydawać specyficzny dźwięk. Nauczyciele jogi bardzo często porównują ten dźwięk wdechu i wydechu do sposobu w jaki wypowiadamy literę „h”, chuchania na szybę czy odgłosu jaki wydajemy, kiedy chcemy ostudzić gardło po zjedzeniu ostrej papryczki chili.
Jest kilka dobrych powodów na to, aby nauczyć się poprawnie wykonywać oddech ujjayi i kultywować go nie tylko podczas praktyki asan, ale także podczas zajęć codziennych.

A oto 8 powodów na to, aby nauczyć się oddechu ujjayi

1. Poprawia koncentrację podczas praktykowania jogi i pomaga wytrwać dłużej w poszczególnych pozycjach.
2. Dodaje medytacyjnego aspektu do praktyki jogi – praktyka jogi zamienia się w medytację w ruchu.
3. Pomaga skupić się na praktyce jogi i pomaga wytrwać w pozycjach wymagających stabilności.
4. Rozgrzewa ciało od środka i masuje organy wewnętrzne. Dzięki temu przygotowuje ciało do praktyki pozycji, wymagających większej elastyczności ciała.
5. Rozładowuje napięcia mięśniowe w ciele i łagodzi nerwobóle.
6. Dodatkowe korzyści to redukcja migren, wzmocnienie układu odpornościowego oraz trawiennego.
7. Oddech ujjayi mówi nam, kiedy powinniśmy przejść do pozycji relaksującej podczas praktyki jogi. Podczas całej praktyki powinien pozostać niezmienny. Jeśli jest to niemożliwe oznacza to, że nasze ciało domaga się odpoczynku. To pozwala nam praktykować uczciwie z samym sobą i w zgodzie z tym, co faktycznie jest dobre dla naszego ciała. Pozwala wyrwać się ze szponów ego, które tak często namawia nas aby przekraczać własne granice podczas praktyki.
8. Praktykę oddechu ujjayi możemy przenieść do codziennego życia. Skoro oddech ten pomaga nam wytrwać w trudnych pozycjach, może też pomóc nam lepiej mierzyć się ze stresującymi i wymagającymi sytuacjami w życiu.
A jak jest u Ciebie z oddechem ujjayi? Czy rozumiesz jak go poprawnie wykonywać? Czy starasz się wykonywać go podczas praktyki asan?


Samoleczenie to element codziennej praktyki jogi w domowym zaciszu. Poznaj techniki uzdrawiającego oddechu!
Wycisz ciało i umysł odżywczym oddechem i medytacjami z Internetowego Studia PortalYogi. Przygotowaliśmy dla Ciebie różne sesje, które pozwolą Ci odkryć techniki oddechu.
Dołącz do Studia i zyskaj dostęp do praktyki w domu – czeka na Ciebie 120 sesji jogi i wyzwania. Na stronie Internetowego Studia PortalYogi szukaj sesji w kategoriach: Medytacja, Techniki Relaksacji i Jogi Na Stres. To dobry początek do rytuału zdrowego życia.
 
techniki oddechu
 

Ewa Wysocka

Ewa jest założycielką PortalYogi i miłośniczką różnych form aktywności fizycznej. Poza jogą uwielbia bieganie i jazdę na rowerze, a zimą narty biegowe.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.