12 mudr do medytacji [Infografika]

Mudry to specjalne układy dłoni, stosowane w sztuce sakralnej, jodze, medytacji, tańcu, terapii i lecznictwie. Ich rolą jest kierowanie przepływem energii w ciele i usuwaniem ewentualnych blokad energetycznych. Czy to możliwe, że gest dłoni, przytrzymany dłużej, może pomóc na różne dolegliwości, w poprawie koncentracji czy wzmożeniu aktywności intelektualnej?

Czym są mudry?

Sanskryckie słowo mudra w dosłownym tłumaczeniu oznacza „to, co przynosi radość„. Mud tłumaczy się jako „radość” oraz jako „gesty w celu zadowolenia bogów„, natomiast Ra znaczy „to co daje„. Mudry stosowane są w sztuce sakralnej, tańcu i jodze w celu osiągnięcia harmonii duchowej. Polegają na kierowaniu przepływem energii i usuwaniu blokad energetycznych. Ten rodzaj terapii jest prosty, skuteczny i bezpieczny. Nie wymaga żadnych specyficznych predyspozycji. Jednak osoby o zwiększonej percepcji energetycznej mogą wykorzystać mudry bardziej efektywnie.

12 mudr do medytacji

Praktyczne wskazówki

Podczas praktyki mudr warto pamiętać o kilku kwestiach:

  • przed rozpoczęciem należy rozluźnić mięśnie dłoni; wszystkie mudry powinny być wykonywane w poczuciu rozluźnienia, bez wysiłku czy napinania mięśni,
  • najbardziej optymalną pozycją do praktyki jest kwiat lotosu, nie jest to jednak regułą, każda odpowiednia dla Ciebie pozycja jest dobra,
  • w trakcie wykonywania mudr, w których opuszki palców łączą się ze sobą, łączymy je delikatnie bez niepotrzebnego nacisku,
  • wybraną mudrę możemy praktykować kilka razy dziennie, pamiętając, że (zależnie od wprawy) pierwsze efekty mogą pojawić się po 15 minutach,
  • ogólnie zalecana jest praktyka jednej mudry przez około 30 – 45 minut, czas ten będzie się skracał wraz z rosnącą wprawą,
  • dla osób zabieganych, możliwe jest podzielenie tego czasu piętnastominutowe części,
  • nie ma jedynej słusznej formy praktyki, każdy powinien odnaleźć swój własny sposób, odzwierciedlający jego potrzeby;
  • każda pora jest dobra: mudry możemy wykonywać o każdej porze, rano, podczas przerwy, wykładu czy nudnej konferencji, wieczorem, podczas relaksacji lub medytacji czy przed pójściem spać,
  • mudry powinno się wykonywać oburącz, służy to zwiększeniu ich efektywności, nic jednak nie stoi na przeszkodzie by wykonywać je jedną ręką (np. kiedy nie możemy sobie pozwolić na całkowite oddanie się praktyce),
  • mudry stosować możemy naprzemiennie, zwiększając w ten sposób obszar ich działania,
  • najlepsze efekty daje świadome świadoma praktyka, może być ona połączona ze świadomym oddechem, wizualizacją lub chromoterapią – taka praktyka pozwala skupić się bardziej na własnym wnętrzu,
  • najlepsze efekty osiąga się poprzez konsekwencję, cierpliwość i codzienną praktykę,
  • mudry nie mają żadnych skutków ubocznych, nawet kiedy wykonujemy je niedokładnie,

Korzyści z praktyki mudr do medytacji

Poza wymienionymi powyżej właściwościami leczniczymi, mudry posiadają również bardziej ogólny pozytywny wpływ na nasze ciało i umysł:

  • pobudza przepływ energii w ciele,
  • poprawia samopoczucie i kondycję,
  • poprawia ukrwienie organów wewnętrznych,
  • reguluje działanie gruczołów,
  • łagodzi napięcia i zmniejsza skurcze mięśni,
  • może sprzyjać głębokiej relaksacji lub zwiększeniu sił witalnych, zależnie od potrzeby i zastosowanej mudry,
  • pozwala w łatwy sposób niwelować stres, sprzyja medytacji i wyciszeniu,
  • daje większą świadomość własnego ciała i procesów w nim zachodzących,
  • przywraca równowagę układu nerwowego i hormonalnego,
  • podwyższa sprawność seksualną,
  • poprawia zapamiętywanie i koncentrację.

Oczywiście pozytywnych skutków praktyki jest o wiele więcej, pewnie trudno byłoby je wszystkie wymienić. Pozwolimy zatem byście sami stopniowo je odkrywali!

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.