Czy Ty też miewasz te problemy z Pozycją Lotosu?

Ta niełatwa pozycja przysparza ćwiczącym chyba najwięcej problemów, jednakże jest ona bardzo ważna dla jogi i medytacji. Nie bez przyczyny to właśnie w tej pozycji przedstawiany jest w większości przypadków Buddha.

Jak przygotować ciało do pozycji lotosu?

Z kwiatem lotosu nie będą miały problemów te kobiety, które mają elastyczne kolana oraz biodra. Prawidłowe przyjęcie pozycji wymaga najpierw ułożenia ciała w pozycji dandasany (kij na siedząco). Następnie uginamy prawe kolano, łapiemy obiema dłońmi za prawą stopę i przyciągamy ją do siebie.

pozycja lotosu

W tym momencie powinnaś poczuć, jak obraca się staw biodrowy, kolano powinno zaś wysunąć się do przodu. Prawa stopa powinna znaleźć się u nasady lewego uda, możliwie jak najbliżej pępka. Jeżeli już znalazłaś się w tej pozycji, to możesz mówić już o przyjęciu pozycji pół-lotosu.

Teraz pora na lewą nogę. Zegnij ją i unieś lewą stopę starając się, żeby znalazła się ona u nasady prawego uda, możliwie jak najwyżej i również blisko pępka. Podeszwy obu stóp muszą być skierowane ku górze. Kolana powinny spoczywać na podłodze, ale postaraj się możliwie jak najbardziej zbliżyć je do siebie.

Nie możesz też zapomnieć o przyjęciu wyprostowanej pozycji, wszakże pozycją wyjściową był przecież kij na siedząco, twój kręgosłup musi więc być prosty. Ręce wyprostuj i oprzyj dłonie skierowane wnętrzami do góry na obu kolanach. Złącz kciuki z palcami wskazującymi. Możesz też zamiast trzymania dłoni na kolanach oprzeć je jedna na drugą w miejscu skrzyżowania obu stóp.

Nie jest to łatwa pozycja, dlatego nie nadwyrężaj się i kiedy poczujesz zwiększający się ból lub dyskomfort w kolanach, wróć do pozycji kija na siedząco, potem zmień kolejność ułożenia nóg. W ten sposób wyćwiczysz obie nogi. Możesz też na początku przyjmować pozycję pół-lotosu kolejno dla każdej z nóg.

Czy lotos jest konieczny do praktyki jogi? Czy można go jakoś zastąpić?

Pozycja lotosu wpisuje się w jogę, jednakże nie każdy może z miejsca nauczyć się prawidłowej rotacji bioder, żeby przyjąć bez szkody dla kolan czy łękotek prawidłową pozycję. Pełnego lotosu nie powinny wykonywać przede wszystkim te osoby, które mają problemy z kostkami w stopach i kolanami. Wówczas można pomyśleć o innej pozycji, takiej jak wspomniany już wcześniej pół-lotos. Istnieje także ćwierć-lotos.

Do wykonania ćwierć-lotosu również należy przyjąć pozycję dandasany. Prawą stopę umieszczamy na udzie, jej podeszwa musi być skierowana ku górze. Różnica pomiędzy pół-lotosem a ćwierć-lotosem jest stosunkowo niewielka, ponieważ różnią się od siebie tylko stopniem nachylenia stóp. W pół-lotosie jedna stopa znajduje się na udzie, natomiast druga schowana jest pod nogę. W ćwierć-lotosie stopa nie musi być aż tak mocno założona na udo – może przylegać całą podeszwą do wewnętrznej strony uda.

Ćwicząc pozycję kwiatu lotosu powinno się pamiętać przede wszystkim o tym, że nie można forsować swoich stawów i kolan. Jeżeli trudno jest nam przyjąć padmasanę można udać się do trenera jogi oraz zaopatrzyć się w odpowiednią matę do ćwiczeń.

 

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.