Czy Ty Też Miewasz Te Problemy Z Pozycją Lotosu?

Ta niełatwa pozycja przysparza ćwiczącym chyba najwięcej problemów, jednakże jest ona bardzo ważna dla jogi i medytacji. Nie bez przyczyny to właśnie w tej pozycji przedstawiany jest w większości przypadków Buddha.

Jak przygotować ciało do pozycji?

Z kwiatem lotosu nie będą miały problemów te kobiety, które mają elastyczne kolana oraz biodra. Prawidłowe przyjęcie pozycji wymaga najpierw ułożenia ciała w pozycji dandasany (kij na siedząco). Następnie uginamy prawe kolano, łapiemy obiema dłońmi za prawą stopę i przyciągamy ją do siebie.

joga

W tym momencie powinnaś poczuć, jak obraca się staw biodrowy, kolano powinno zaś wysunąć się do przodu. Prawa stopa powinna znaleźć się u nasady lewego uda, możliwie jak najbliżej pępka. Jeżeli już znalazłaś się w tej pozycji, to możesz mówić już o przyjęciu pozycji pół-lotosu.

Teraz pora na lewą nogę. Zegnij ją i unieś lewą stopę starając się, żeby znalazła się ona u nasady prawego uda, możliwie jak najwyżej i również blisko pępka. Podeszwy obu stóp muszą być skierowane ku górze. Kolana powinny spoczywać na podłodze, ale postaraj się możliwie jak najbardziej zbliżyć je do siebie.

Nie możesz też zapomnieć o przyjęciu wyprostowanej pozycji, wszakże pozycją wyjściową był przecież kij na siedząco, twój kręgosłup musi więc być prosty. Ręce wyprostuj i oprzyj dłonie skierowane wnętrzami do góry na obu kolanach. Złącz kciuki z palcami wskazującymi. Możesz też zamiast trzymania dłoni na kolanach oprzeć je jedna na drugą w miejscu skrzyżowania obu stóp.

Nie jest to łatwa pozycja, dlatego nie nadwyrężaj się i kiedy poczujesz zwiększający się ból lub dyskomfort w kolanach, wróć do pozycji kija na siedząco, potem zmień kolejność ułożenia nóg. W ten sposób wyćwiczysz obie nogi. Możesz też na początku przyjmować pozycję pół-lotosu kolejno dla każdej z nóg.

Czy lotus jest konieczny do praktyki jogi? Czy można go jakoś zastąpić?

Pozycja lotosu wpisuje się w jogę, jednakże nie każdy może z miejsca nauczyć się prawidłowej rotacji bioder, żeby przyjąć bez szkody dla kolan czy łękotek prawidłową pozycję. Pełnego lotosu nie powinny wykonywać przede wszystkim te osoby, które mają problemy z kostkami w stopach i kolanami. Wówczas można pomyśleć o innej pozycji, takiej jak wspomniany już wcześniej pół-lotos. Istnieje także ćwierć-lotos.

Do wykonania ćwierć-lotosu również należy przyjąć pozycję dandasany. Prawą stopę umieszczamy na udzie, jej podeszwa musi być skierowana ku górze. Różnica pomiędzy pół-lotosem a ćwierć-lotosem jest stosunkowo niewielka, ponieważ różnią się od siebie tylko stopniem nachylenia stóp. W pół-lotosie jedna stopa znajduje się na udzie, natomiast druga schowana jest pod nogę. W ćwierć-lotosie stopa nie musi być aż tak mocno założona na udo – może przylegać całą podeszwą do wewnętrznej strony uda.

Ćwicząc pozycję kwiatu lotosu powinno się pamiętać przede wszystkim o tym, że nie można forsować swoich stawów i kolan. Jeżeli trudno jest nam przyjąć padmasanę można udać się do trenera jogi oraz zaopatrzyć się w odpowiednią matę do ćwiczeń.



O autorze

Justyna

Inne artykuły tego autora