8 Rzeczy, Które Powinieneś Wiedzieć o Acro Yodze

Pewnie nie raz już widziałeś, czy to po zajęciach jogi czy to w parku, kilka osób prężnie wyginających ciało opartych czy to na rękach czy to na nogach lub grzbiecie kolegi bądź koleżanki.

Na naszym blogu również umieściliśmy kilka video z niesamowitym pokazem Acro Yogi, które zapierały dech w piersiach.

Być może, widząc to, pomyślałaś sobie: „Fajnie, też bym tak chciała” a zaraz potem „To niemożliwe! Pewnie i tak nigdy bym tego nie mogła zrobić.

Proszę pozwól mi Cię w tej sprawie trochę wtajemniczyć: „Tak, jest to możliwe!

Acro Yoga Mirek Kozłowski

Zdjęcie autorstwa Dominiki Hull.

Nazywam się Mirek Kozłowski i uczę jogi. W ciągu ostatnich pięciu lat miałem szczęście nauczać setki ludzi w Polsce, inspirując do zmian w swoim życiu, do uważnego, świadomego bycia tu i teraz i jednocześnie do radości i szczęścia. Jako certyfikowanego instruktor jogi metodą BKS Iyengara oraz nauczyciela Ashtanga Vinyasa i Acro Yogi moją wielką radością i satysfakcją jest przekazywanie tej prastarej wiedzy jak poprzez praktykę doświadczyć szczęścia, błogości i zrozumienia swojej własnej ludzkiej natury. Joga w swojej klasycznej postaci jest indywidualną podróżą do siebie, do swojej niezmiennej natury. Acro yoga to przygoda w której błogość i radość Yogi dzielimy ze sobą nawzajem.

Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka rzeczy, które powinieneś wiedzieć o acro yodze, zanim przystąpisz do jej praktyki, oto one.

1. Czym jest Acro Yoga?

Acro Yoga jest dynamiczną praktyką, całkiem prostą w swojej istocie, ale pięknie złożoną w możliwościach i formach jakie tworzy. Chcąc nieco dokładniej opisać co składa się na Acro Yogę można by wyróżnić kilka elementów, przede wszystkim asany, tajski masaż, kontakt z partnerem i akrobatyka. Wszystko to razem dodatkowo zwierając w sobie element ekspresji artystycznej poprzez niezwykłość i piękno budowanych form, ma niesamowite właściwości uzdrawiające. Celem Acro Yogi jest doprowadzenie do stanu jedności z sobą samym, między sobą nawzajem i z tym co w nas najwyższe i najszlachetniejsze.

2. Czy potrzebny jest partner?

Nie potrzebujesz partnera, aby znaleźć partnerstwo. Jeżeli masz już partnera, z którym chcesz praktykować Acro Yogę serdecznie Was zapraszamy. Jeśli chcesz spróbować samodzielnie nic nie stoi na przeszkodzie, na zajęciach będziemy pracować wszyscy razem i w podgrupach. Będziemy uczyć się zaufania do partnera w ćwiczeniach niezależnie od tego jak długo się znamy. To wspaniałe doświadczenie, w którym możesz poczuć, że świat ludzi którzy Cię otaczają dba o Ciebie i nie pozwoli Ci upaść.

3. Każdy może spróbować

Acro Yoga jest dla każdego. Nie musisz być najbardziej wygimnastykowaną osobą pod słońcem, akrobatą lub joginem z 10 letnim doświadczeniem. Nie możesz stanąć na głowie lub dotknąć palców u stóp. Nic wielkiego, nie martw się. Nauczysz się jak rozwijać sprawność ciała i wszelkie fizyczne umiejętności.

4. Rozmiar nie ma znaczenia

Możesz Ci się wydawać, że wyższe osoby podnoszą a mniejsze latają. Tak bywa łatwiej, ale zdecydowanie to nie jest regułą. W Acro Yodze jak i w innych dziedzinach życia technika i wyczucie są naprawdę dużo ważniejsze niż siła.

7. Trzy role: podstawa, latający i asekuracja

W Acro Yodze można wyróżnić trzy podstawowe role przyjmowane w czasie głównej praktyki: podstawa (base) – to osoba która stanowi fundament budowanej pozycji, latający (flyer) – to osoba która jest unoszona przez podstawę, asekuracja (spotter) – czyli osoba zabezpieczająca stabilne trwanie i bezpieczne wyjście z pozycji. Latający, zwykle tylko nieco pomagając, przyjmuje na wpół biernie asany, najczęściej w wersji odwróconej (głową w dół) będąc wspartym przez podstawę, a asekuracja czuwa aby pozycja była stabilna i przyjemna.

5. Obecność i akceptacja

Swobodne wejście w kontakt z drugim człowiekiem czasem wyzwala napięcie. A utrzymanie pozycji wymaga zaufania i rzeczywistego czucia co się dzieje z własnym ciałem jak i z ciałem partnera. Aby tworzyć piękne stabilne figury acroyogiczne, emanujące witalnością i błogością dobrze jest dać partnerowi w ćwiczeniach swoją uwagę, obecność i akceptację. Wtedy otwieramy się również na akceptację i dobroć płynącą do nas od innych. I co bardzo ważne, nie traktujemy ćwiczeń zadaniowo, celem jest zabawa i radość z tworzenia, a jeśli uda się coś pięknego stworzyć to tym lepiej. Ale gdy nam coś się nie uda, nie przejmujemy się tym.

6. Swobodna komunikacja

W przeciwieństwie do praktyki w pojedynkę, kiedy najwięcej czasu spędzasz sam ze sobą, najczęściej w swojej głowie, Acro Yoga jest głęboko zakorzeniona w doświadczaniu „razem” czyli pracy z partnerem. Wymaga to oprócz skupienia i bycia obecnym, otwartej i szczerej komunikacji. Nie wszystko da się wyczuć, dlatego jeśli czegoś konkretnego oczekujesz od osoby z którą ćwiczysz dobrze jest to w jasny sposób komunikować i tego też będziemy się uczyć.

8. Korzyści jakie przynosi praktyka Acro Yogi

Acro Yoga to unikalne doświadczenie, oddziałujące na wiele sfer naszego życia: fizyczna, psychiczną i duchową. Poprzez sam fakt wysiłku fizycznego i przyjmowanie różnych czasem niełatwych pozycji wzmacnia ciało – sprawia że jest silniejsze i bardziej wytrzymałe oraz uzdrawia je – poprawia trawienie, zwiększa eliminację toksyn, poprawia krążenie.

Same ćwiczenia jak i naturalnie dobry kontakt fizyczny z drugim człowiekiem prowadzi do rozluźnienia ciała napiętego stresem, jak również pozbycia się trapiących nasz umysł zmartwień.

Doświadczenia te pozwalają poczuć się bardziej zintegrowanym zarówno wewnętrznie jak i z przyjaciółmi z którymi praktykujemy.

W końcu słowo Yoga znaczy łączyć, integrować.

Acro Yoga zdecydowanie jest warta spróbowania, można w niej znaleźć zarówno ukojenie, rozluźnienie, błogość jak i śmiech, radość wspólnego wysiłku i wyzwań.

ps. Acro Yoga nie zastąpi indywidualnej praktyki jogi ale jest jej rozwinięciem.

.



O autorze

Mirosław Kozłowski

Inne artykuły tego autora