Portal Yogi

10 rzeczy, które powinieneś wiedzieć o acro yoga

Acro Yoga jest dynamiczną praktyką, całkiem prostą w swojej istocie, ale pięknie złożoną w możliwościach i formach jakie tworzy. Ćwiczenia bazują na asanach znanych z hatha jogi, jednak są lekko zmodyfikowane i dostosowane  do wykonywania ich w powietrzu.

Acro yoga to ten styl jogi, który można wykonywać w parach. Pewnie zdarzyło Ci się zobaczyć, np. w parku, kilka osób ćwiczących razem. Prężnie wyginających ciała, wspólnie tworzących jakąś wyrafinowaną i skomplikowaną figurę. Najprawdopodobniej praktykowali oni Acro Yogę.

Być może, widząc to, pomyślałaś/eś sobie: „Fajnie, też bym tak chciał/a”, a zaraz potem „To niemożliwe! Pewnie i tak nigdy bym tego nie ,/a zrobić”.
Proszę pozwól, że coś Ci powiem w tej kwestii: „A jednak, to jest możliwe!”

Nazywam się Mirek Kozłowski i uczę jogi. W ciągu ostatnich pięciu lat miałem okazję nauczać setki ludzi w Polsce, inspirując ich do wprowadzania zmian w  życiu, do uważnego, świadomego bycia tu i teraz i jednocześnie do odczuwania przyjemności i szczęścia.

mirek kozłowski

Jako certyfikowany instruktor jogi metodą BKS Iyengara oraz nauczyciel Ashtanga Vinyasa i Acro Yogi czerpię wielką radość i satysfakcję z przekazywania wiedzy jak poprzez praktykę doświadczyć szczęścia, błogości i zrozumienia swojej własnej ludzkiej natury.

Joga w swojej klasycznej postaci jest indywidualną podróżą w głąb siebie, do swojego wnętrza i poznania swojej prawdziwej, niezmiennej natury.

Acro Yoga to przygoda, w której uczucie spokoju ducha, poczucie zadowolenia i szczęścia dzielimy z innymi ludźmi, ze swoim partnerem, ze sobą nawzajem.

Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka informacji o Acro Yodze, które powinieneś znać, jeśli zamierzasz przystąpić do jej praktyki.

acro yoga

Czym jest AcroYoga?

Acro Yoga jest stosunkowo nową (pierwsze szkoły powstały na początku XXI wieku) i ciągle jeszcze nie aż tak popularną odmianą jogi.

Czerpie wiele elementów z tradycji sztuki cyrkowej, tańca i cheerleadingu.

Jest to forma aktywności łącząca w sobie klasyczną jogę, akrobatykę oraz techniki masażu tajskiego.

Acro Yoga jest dynamiczną praktyką, całkiem prostą w swojej istocie, ale pięknie złożoną w możliwościach i formach jakie tworzy.

Ćwiczenia bazują na asanach znanych z hatha jogi, jednak są lekko zmodyfikowane i dostosowane  do wykonywania ich w powietrzu.

Wszystkie elementy razem, dodatkowo zawierając w sobie aspekt artystyczny, wpływają na niezwykłość tej formy jogi i piękno budowanych form.

Celem Acro Yogi jest doprowadzenie do stanu jedności z sobą samym, a także z partnerem, do zintegrowania tego, co w nas najszlachetniejsze.

Acro Yoga ma niesamowite właściwości uzdrawiające, ale jest też przede wszystkim wspaniałą zabawą.

Trzy role: podstawa, latający i asekuracja

W Acro Yodze można wyróżnić trzy podstawowe role przyjmowane w czasie głównej praktyki:

  • podstawa (base) – to osoba, która stanowi fundament budowanej pozycji,
  • latający (flyer) – to osoba która jest unoszona przez podstawę,
  • asekuracja (spotter) – czyli osoba zabezpieczająca.

Podstawa

To osoba, która jest solidną podporą dla latającego, unosi i podtrzymuje partnera. Zazwyczaj leży na podłożu i ma najwięcej punktów kontaktu z ziemią. Jest odpowiedzialna za stabilność pozycji, pilnuje prawidłowego ułożenia rąk i nóg (kąty proste, proste łokcie i kolana).

To właśnie dłonie i stopy podstawy są głównym punktem styku z latającym .

Latający

Wspiera się na podstawie i – tylko lekko pomagając – przyjmuje na wpół bierne asany, najczęściej w wersji odwróconej (głową w dół).

Do zadań latającego należą mocne napięcie mięśni (łatwiej podnieść) lub rozluźnianie pewnych obszarów ciała oraz zaufanie do podstawy. Rola latającego wbrew pozorom nie jest łatwa. Wymaga (i uczy) równowagi, wytrzymałości, elastyczności, a także odwagi.

Spoter/Asekurujący

To bardzo istotna rola. Asekurujący przede wszystkim dba o bezpieczeństwo ćwiczących. Powinien być niezwykle skoncentrowany i stale obserwować praktykujących, czuwając nad poprawnością wykonywanych figur (właściwe ułożenie podstawy, odpowiednie napięcie latającego). Daje wskazówki i pośredniczy w komunikacji między podstawą a latającym. Pilnuje, aby pozycja była stabilna i przyjemna. Pomaga wejść w pozycję, odnaleźć balans i stabilne trwanie, a następnie w sposób bezpieczny wyjść z pozycji.

Rozmiar nie ma znaczenia

Może Ci się wydawać, że wyższe osoby podnoszą, a mniejsze latają.

Tak bywa łatwiej, ale zdecydowanie to nie jest regułą. W Acro Yodze, jak i w innych dziedzinach życia, technika i wyczucie są naprawdę dużo ważniejsze niż siła.

acro yoga

Kluczowe jest prawidłowe ułożenie kości podstawy oraz dobre napięcie mięśni zarówno bazy, jak i latającego. Wielkość partnera jest sprawą drugorzędną. Oczywiście na początkowym etapie, póki Ty i Twój partner nie nabierzecie wprawy, lepiej, żeby lżejsza osoba latała, a cięższa przyjęła rolę podstawy.

Pomoże to uniknąć ewentualnych kontuzji. Z czasem, kiedy nabierzecie doświadczenia i opanujecie podstawowe zasady oraz warsztat techniczny, rozmiar nie będzie miał znaczenia, a podnoszenie cięższych osób stanie się bezpieczniejsze. Poznanie reguł pozwoli na wykorzystanie pełnego potencjału Acro Yogi. Na zajęciach zwykle osoby ćwiczące w zespołach wymieniają się rolami, dzięki czemu będziesz miał okazję przekonać się, w której z funkcji czujesz się lepiej. Poza tym pozwala to poznać i lepiej zrozumieć perspektywę partnera.

Czy potrzebny jest partner?

Nie potrzebujesz partnera, aby znaleźć partnerstwo.

Jeżeli masz już partnera, z którym chcesz praktykować Acro Yogę, to świetnie. Możesz trenować z chłopakiem, przyjaciółką albo członkiem rodziny. Ale jeśli nie znasz osoby, która mogłaby ćwiczyć razem z Tobą i chcesz spróbować swoich sił samodzielnie, nic nie stoi na przeszkodzie.

Na zajęciach poznasz mnóstwo nowych ludzi i na pewno znajdziesz swojego jogowego partnera. Wszyscy tu pracują razem, dobierając się w pary oraz podgrupy. Uczestnicy uczą się zaufania do partnera w ćwiczeniach, niezależnie od tego, jak długo się znają. To wspaniałe doświadczenie, w którym możesz poczuć, że świat ludzi, którzy Cię otaczają dba o Ciebie i nie pozwoli Ci upaść.

Każdy może spróbować

Acro Yoga jest dla każdego.

Nie musisz być najbardziej wygimnastykowaną osobą pod słońcem, akrobatą lub joginem z 10-letnim doświadczeniem. Nie potrafisz stanąć na głowie lub dotknąć palców u stóp? Nic wielkiego, nie martw się.

Na zajęciach nauczysz się, jak rozwijać sprawność ciała i wszelkie fizyczne umiejętności. Figur i pozycji w Acro Yodze jest tak wiele, że nadają się zarówno dla początkujących, jak i zaawansowanych joginów. Zaczynając od podstawowych układów, można powoli udoskonalać technikę, spokojnie pracować nad wzmocnieniem ciała i jego rozciągnięciem.

UWAGA: Przeciwwskazaniem do uprawiania Acro Yogi mogą być niektóre kontuzje, choroby układu kostnego, problemy ze stawami, padaczka czy zaburzenia równowagi.

Przeszkodą może (ale nie musi) być też zbyt wysoka masa ciała. Jeśli cierpisz na jakieś schorzenia, najlepiej przed rozpoczęciem praktyki, skonsultuj się z lekarzem, żeby ocenił twój indywidualny przypadek.

Kilka zasad bezpieczeństwa

Acro Yoga jest dla każdego, ale żeby była rzeczywiście zabawą i bezpieczną formą aktywności, tak jak przy innych rodzajach wysiłku fizycznego, należy przestrzegać kilku zasad.

  • Pamiętaj o rozgrzewce. Przed każdą sesją porządnie rozciągnij wszystkie mięśnie i rozruszaj stawy – nadgarstki, barki, szyję, kolana, biodra i nadgarstki. Rozgrzewka minimalizuje ryzyko kontuzji o połowę.
  • Zrezygnuj z kremów. Przed praktyką nie używaj olejków i balsamów. Dotyczy to zwłaszcza rąk i stóp, ale również innych odsłoniętych części ciała, które mogą wymagać kontaktu.
  • Dobierz odpowiedni strój. Najlepiej sprawdzą się ubrania elastyczne, dające pełną swobodę ruchu, ale niezbyt luźne, żeby nie spadały przy pozycjach odwróconych i nie zahaczały się o partnera. Kieszenie też mogą przeszkadzać. Zrezygnuj z biżuterii. Zwróć uwagę, aby elementy twojego stroju, np. legginsy, nie były śliskie.
  • Nie trenuj bez asekuracji. Zwłaszcza jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z Acro Yogą i nie masz wyćwiczonego balansu, lepiej ćwicz pod okiem instruktora albo innych praktykujących osób, które mają większe doświadczenie.
  • Zadbaj o przestrzeń. Upewnij się, że macie wystarczająco dużo miejsca do ćwiczeń, że na nikogo i na nic nie wpadniesz. Podłoże, na którym uprawiacie Acro Yogę powinno być po pierwsze – stabilne, a po drugie w miarę miękkie (podłoga akrobatyczna, mata, trawa).
  • Słuchaj swojego ciała i bądź uważny. Oboje z partnerem musicie być ostrożni i rozważni. Jeśli któreś z Was odczuwa w danej pozycji dyskomfort, np. ból pleców, nadgarstków czy bioder, wyjdźcie z niej i odetchnijcie trochę. Świadomość ciała i tego, co się z nim dzieje jest bardzo ważna.
  • Zbuduj solidne fundamenty. Jak w każdej odmianie jogi, nie chodzi o szybkie postępy, ale o rozwagę. To nie wyścig. Zanim przejdziesz do bardziej skomplikowanych pozycji, naucz się podstaw warsztatu oraz dobrej komunikacji z partnerem.

Jak wyglądają zajęcia Acro Yogi?

Często zajęcia Acro Yogi rozpoczynają się od wspólnego kręgu, który stanowi rodzaj rozgrzewki i wprowadzenia do pracy w grupie.

acro yoga

W tej części, poprzez oddech, obserwację, pierwszy kontakt i bliskość, której doświadczamy, otwieramy się na drugą osobę, na dotyk. Później następuje właściwa praktyka, która może mieć różną formę.

Acro Yoga solarna to praktyka dynamiczna, zajmująca się aspektem akrobatycznym, wymagająca więcej siły. Praktyka lunarna, zwana również terapeutyczną, to spokojniejszy wariant, skupiający się głównie na ćwiczeniach rozciągających i rozluźniających.

Po zakończonej sesji, w ramach podziękowania za wspólną praktykę, wykonuje się masaż tajski.

Obecność i akceptacja

Swobodne wejście w kontakt z drugim człowiekiem czasem wyzwala napięcie i nie wszyscy od razu czują się z tym komfortowo.

A utrzymanie pozycji wymaga zaufania i rzeczywistego czucia, co się dzieje z własnym oraz partnera ciałem. Aby tworzyć piękne stabilne figury acroyogiczne, emanujące witalnością i błogością, dobrze jest dać partnerowi w ćwiczeniach swoją uwagę, obecność i akceptację. Wtedy otwieramy się również na akceptację i dobroć płynące do nas od innych.

I co bardzo ważne, nie traktujemy ćwiczeń zadaniowo, celem jest zabawa i radość z tworzenia, a jeśli w efekcie uda się coś pięknego stworzyć, to tym lepiej.

Acro Yoga uczy akceptacji swoich i cudzych ograniczeń. Polega na wspólnym przełamywaniu barier, w pełnej empatii współpracy, z uwzględnieniem i poszanowaniem kondycji, zahamowań i możliwości partnera. Buduje poczucie więzi i wspólnoty, a także rozwija umiejętność dawania i brania. Musimy zdać się na innych i zawierzyć im swoje bezpieczeństwo, ale też przyjąć ich ufność i wziąć za nich odpowiedzialność.

Swobodna komunikacja

W przeciwieństwie do praktyki w pojedynkę, kiedy najwięcej czasu spędzasz sam ze sobą, najczęściej w swojej głowie, Acro Yoga jest głęboko zakorzeniona w doświadczaniu „razem”, czyli pracy z partnerem.

Wymaga to, oprócz skupienia i bycia obecnym, otwartej i szczerej komunikacji. Nie wszystko da się wyczuć, dlatego jeśli czegoś konkretnego oczekujesz od osoby, z którą ćwiczysz, dobrze jest to w jasny sposób komunikować.

Jeśli chcesz spróbować czegoś nowego albo przeciwnie – nie czujesz się na siłach wykonać danej pozycji, boisz się lub jesteś zwyczajnie zmęczony, mów o tym otwarcie. Wyrażaj swoje obawy, potrzeby, intencje.

Tego też trzeba się nauczyć.

Dobra komunikacja jest kluczem do sukcesu i gwarancją bezpieczeństwa praktyki, a także po prostu dobrej zabawy. Acro Yoga to aktywność zespołowa, dlatego dobra współpraca jest najważniejsza. Podstawa i latający muszą być w stałym kontakcie ze sobą, jak również z osobą asekurującą. Każda z ćwiczących w zespole osób może dać cenne wskazówki, patrząc ze swojej perspektywy.

Korzyści jakie przynosi praktyka Acro Yogi

Acro Yoga to unikalne doświadczenie, oddziałujące na wiele sfer naszego życia: fizyczną, psychiczną i duchową.

Poprzez sam fakt wysiłku fizycznego i przyjmowania różnych, czasem niełatwych, pozycji wzmacnia ciało – sprawia że jest silniejsze i bardziej wytrzymałe oraz uzdrawia je – poprawia trawienie, zwiększa eliminację toksyn, poprawia krążenie.

Regularna praktyka wzmacnia mięśnie, poprawia elastyczność, równowagę i ogólnie kondycję.  Rozwija świadomość ciała, stabilność i koordynację ruchową.

Ćwiczenia, jak i naturalnie dobry kontakt fizyczny z drugim człowiekiem, prowadzą do rozluźnienia ciała napiętego stresem oraz pozbycia się trapiących nasz umysł zmartwień.

Z uwagi na relacyjność Acro Yogi, ta forma aktywności może mieć działanie terapeutyczne dla osób, które są nieśmiałe, ciche i brak im pewności siebie.

Acro Yoga uczy zaufania, otwartości na drugą osobę, samoakceptacji. Rozwija empatię i zdolności komunikacyjne, zarówno jeśli chodzi o wyrażanie siebie i swoich potrzeb, jak i umiejętność słuchania.

Wzrastają nasze zdolności socjalne, jak na przykład wczuwanie się w czyjeś emocje, czujność na gesty, spojrzenia i mowę niewerbalną, intuicyjne rozumienie drugiej osoby, a to z kolei pomaga budować relacje i zacieśniać więzi w życiu codziennym. Bliskość i dotyk partnera pozwalają przełamać wstyd i nieśmiałość. Aspekt zespołowości Acro Yogi uczy współpracy w grupie, a także odpowiedzialności.

Doświadczenia zdobywane podczas sesji Acro Yogi pozwalają poczuć się bardziej zintegrowanym zarówno wewnętrznie, jak i z przyjaciółmi, z którymi praktykujemy.

W końcu słowo „joga” oznacza łączyć, integrować.

Uczymy się rozpoznawać swoje wewnętrzne potrzeby, stajemy się bardziej świadomi. Odzyskujemy balans nie tylko ciała, ale również na poziomie duchowym, w sferze brania i dawania. Dzięki temu pozostajemy w harmonii ze sobą, odczuwamy więź czy jedność ze światem, zdajemy sobie sprawę, że jesteśmy częścią większej całości.

Acro Yoga zdecydowanie jest warta spróbowania. Można w niej znaleźć zarówno ukojenie, rozluźnienie, błogość, jak i śmiech, radość wspólnego wysiłku i wyzwań.

P.S. Acro Yoga nie zastąpi indywidualnej praktyki jogi, ale jest jej ciekawym i twórczym rozwinięciem.


Jeśli świat Jogi cię fascynuje i chcesz stawiać swoje pierwsze kroki na macie – mamy kurs dla Ciebie: Fundamenty Jogi – Miesięczny kurs jogi dla każdego.

Pierwszym krokom na macie często towarzyszy sporo wątpliwości dotyczących praktyki i powracające pytanie „czy wszystko robię dobrze?”. Ten kurs pomoże Ci znaleźć odpowiedź i wyposaży Cię w niezbędną wiedzę, dzięki której bezpiecznie wkroczysz w fascynujący świat asan. Bez obaw i w swoim własnym tempie.

dołącz do Kursu Fundamenty Jogi z Gerardem Szymańskim

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.