Portal Yogi

Chandra Bhedana Pranayama – Oddech Księżyca

To najlepszy i bardzo skuteczny sposób oddychania prowadzący do ochłodzenia i uspokojenia ciała.

Oddech Księżyca, czyli Chandra Bhedana to bardzo prosta, nie tak popularna jak inne, technika oddechu, której głównym celem jest uspokojenie i ostudzenie ciała oraz umysłu. Wykonywanie tego ćwiczenia to najlepsza i bardzo skuteczna metoda sposób oddychania prowadząca do ochłodzenia i uspokojenia odprężenia ciała i wyciszenia myśli. 

„Chandra” w sanskrycie oznacza Księżyc, „Bhedana” oznacza przejście. Całość oznacza więc „Przejście Księżyca” i odnosi się do sposobu, w jaki powietrze przechodzi przez jeden z kanałów energetycznych w ciele – Ida Nadi (kanał energii lunarnej).

Ida wiąże się ze spokojem, relaksem, energią żeńską, introwersją.

W Chandra Bhedana Pranayama wdech odbywa się przez lewą dziurkę, a wydech przez prawą.

Na ogół tego nie zauważamy, ale lewą dziurką wpuszczamy nieco chłodniejsze powietrze, a prawą cieplejsze.

To dlatego lewa jest dziurką Księżyca, będącego symbolem chłodu, a prawa to dziurka Słońca, kojarzonego przede wszystkim z ciepłem.

oddech księżyca

Ponieważ Księżyc jest symbolem chłodu, wykonując tą pranajamę, odczuwamy chłód w naszym ciele. To najlepszy i bardzo skuteczny sposób oddychania prowadzący do  ochłodzenia ciała i uspokojenia myśli.

Chandra Bhedana jest przeciwstawną, a zarazem komplementarną techniką do Surya Bhedana Pranayama, czyli Oddechu Słońca.

Działanie Chandra Bhedana Pranajama

Wykonując Oddech Księżyca, przywracamy równowagę lewej stronie ciała, praktykując Surya Bhedanę – równoważymy prawą stronę. W praktyce jogi chodzi o ciągłe utrzymywanie balansu.

Regulacja przepływu energii w kanałach słonecznym i księżycowym pozwala na podniesienie energii w całym ciele, sprawia, że nasza energia życiowa pozostaje w harmonii, a to pozwala nam cieszyć się zdrowiem i szczęściem.

Oddech Księżyca można wykonywać wszędzie, gdzie mamy dogodne warunki, na siedząco na podłodze lub krześle. Praktyka zabiera od kilku do kilkunastu minut. Po tym czasie powinieneś poczuć się odprężony i wyciszony. Warto traktować ćwiczenia pranajamy jako trening koncentracji. Spróbuj utrzymywać uwagę i bądź świadomy każdego wdechu i wydechu.

Zalety praktyki Chandra Bhedana Pranayama:

  • ochładza ciało (również w gorączce)
  • orzeźwia
  • pomaga przy nadciśnieniu
  • zmniejszania napięcie i stres
  • poprawia trawienie
  • eliminuje ból głowy i migreny
  • zwalcza bezsenność

Ze względu na swoje właściwości uspokajające, odprężające i wyciszające warto praktykować Oddech Księżyca wieczorem, przed pójściem spać.

Pozytywnie wpłynie na jakość naszego snu. Jest to też technika idealna dla kobiet w okresie ciąży oraz podczas menstruacji.

Nie wykonuj Chandra Bendha Pranayama, jeśli masz niskie ciśnienie krwi, cierpisz na astmę lub masz problemy z oddychaniem. Raczej unikaj praktyki w zimie, lepszą porą są wiosna i lato.

Nie ćwicz Oddechu Księżyca i Oddechu Słońca w tym samym dniu, zwykle jedna ze stron wymaga pracy i przywrócenia do równowagi.


Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi i weź udział w wyzwaniu: Relaks i odpuszczenie – Wieczory z Jogą

wieczory z jogą

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]