Justyna

Czy Wiesz Czym Jest Pranayama i Co Ma Wspólnego z Jogą?

Pranayama to kontrola oddechu, którego efektem ma być spokój umysłu i równowaga układu nerwowego. Warto tutaj przetłumaczyć dosłowne znaczenie pranayamy, gdyż wyjaśnia ono jej istotę. Prana to powietrze, oddech, siła życiowa; ayama natomiast oznacza zwiększanie szerokości, długości, objętości. Pranayama jest więc systematycznym wydłużaniem wdechu i wydechu, które mają życiodajne znaczenie dla naszego organizmu.
joga
Choć praktykuję jogę już przeszło pięć lat, dopiero niedawno zaczęłam odkrywać moc pranayamy. Im moje ciało stawało się bardziej świadome, tym bardziej czułam, że czegoś zaczyna mi brakować. Uwagi nauczyciela dotyczące oddechu na początku mojej drogi puszczałam mimo uszu, skupiając się głównie na fizyczności w asanach. Wszystko przychodzi z czasem- nie inaczej jest z oddechem. Skoro ciało nie cierpi już w pozycjach a umysł staje się spokojniejszy, nasza uwaga kieruje się w stronę subtelnej praktyki.
Ta subtelność praktyki to właśnie praca z oddechem, zarówno podczas wykonywania asan jak i w tzw. siedzącej pranayamie czyli medytacji. Moja pierwsza rada dla początkujących odnośnie oddechu w praktyce jest taka- bez frustracji. Jeżeli nauczyciel powtarza wam o spokojnym oddechu i chłodnej głowie podczas gdy kipicie z gorąca w asanie, przyjmijcie to jako uwagę na przyszłość. Tak jak napisałam wcześniej, wszystko przychodzi wraz z doświadczeniem. Zapewne Wasz nauczyciel nie oczekuje od Was realizowania wszystkich uwag od razu. Raczej uwrażliwia Was na coś co przyjdzie naturalnie, przygotowuje Was do tego.
Tyle na temat oddechu, przejdźmy teraz do pranayamy. W hatha jodze pranayama to nic innego jak ćwiczenia oddechowe, które mają pomóc praktykującemu skoncentrować umysł i osiągnąć doskonałe zdrowie oraz długowieczność.
Pranayama nie jest nawykowym, automatycznym oddychaniem koniecznym do utrzymania ciała przy życiu. Przy zastosowaniu jej precyzyjnych technik następuje obfity pobór tlenu do organizmu, dzięki któremu w ciele ćwiczącego zachodzą subtelne zmiany chemiczne.

Jaki inne korzyści przynosi praktykującemu pranayama?

Natychmiastowe rezultaty prawidłowej praktyki oddechu to uczucie napełnienia ciała energią i świeżość umysłu. Po sesji pranayamy w mózu doświadczany jest chłód i przyjemny spokój. Ciało czuje się lekkie, nerwy sa uspokojone a klatka piersiowa jest silna, przestrzenna i otwarta. Wskutek długotrwałej praktyki pranayamy praktykujący uzyskuje zwycięstwo nad umysłem, emocjami i zmysłami. Jest odporny na pokusy czające się na każdym kroku, dzięki stabilnemu umysłowi potrafi podejmować trafne decyzje. Tak samo jak asana, pranayama jest kamieniem milowym na drodze do medytacji.
W następnych postach będzie więcej na temat technik oddechowych i o tym co warto wiedzieć przed przystąpieniem do pranayamy.

Justyna

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.