Justyna

Zrzuć Zbędne Kilogramy Ćwicząc Jogę

Joga stała się bardzo popularna na całym świecie i dziś już praktykuje ją praktycznie co druga czy trzecia osoba. Powstało także sporo odmian jogi, z których wiele już opatentowano i zarezerwowano jako oryginalne, wypracowane przez trenerów szkoły. W ostatnich miesiącach sporo też można usłyszeć o tym, że joga pozwala zrzucić zbędne kilogramy. Czy jest to prawda?
Po części tak, chociaż nadal trudno znaleźć jakieś konkretne informacje wyraźnie na to wskazujące. Większość badań naukowców dotyczących wpływu jogi na zdrowie dotyczyło przeważnie medycznego punktu widzenia.
Basia
I tak badania naukowe przeprowadzone na Uniwersytecie Wisconsin-Madison pod okiem profesora Davidsona pokazały, że doświadczeni mnisi potrafią na drodze medytacji stymulować korę przedczołową lewej półkuli mózgu, która jest odpowiedzialna za pozytywne emocje. Inne badania, przeprowadzone na uniwersytetach Harvard i Yale oraz w instytucie MIT, udowodniły, że mózg osoby medytującej jest większy, niż osoby, która nie medytuje.
To jednak tylko część badań, które są znane szerszemu gronu zainteresowanych. Co jednak z tym odchudzaniem dzięki jodze?
I tutaj właśnie pojawia się największy szkopuł – odchudzanie dzięki jodze nie powinno być celem samym w sobie według wyznaczników klasycznej jogi, czyli radża-jogi. Dlatego większość popularnych i ogólnodostępnych wyników badań dotyczyło wpływu technik medytacyjnych na ogólne zdrowie i organizm człowieka. Joga jest dobra na mięśnie, kręgosłup i stawy, poprawia także przemianę materii i samopoczucie.
Dzięki ćwiczeniom określonych pozycji, czyli asanów, można także uzyskać piękną rzeźbę ciała i mięśni, co jest czynnikiem pośrednim prowadzącym do odchudzania. Ćwiczenie jogi nawet w jej dynamicznych odmianach, takich jak chociażby astanga-joga, prowadzi do zwiększonego wysiłku fizycznego, który ma charakter głównie wytrzymałościowy i siłowy.
Ćwicząc jednak regularnie asany można wypracować te partie mięśni, które dotychczas były w ogóle nieużywane. Asany pomagają we wzmocnieniu słabych części ciała oraz rozciągnięciu tych zablokowanych. W ten sposób rozwija się każdy fragment swojego ciała, co przekłada się później na większe spalanie tłuszczów, a szczególnie tej zbędnej tkanki w najbardziej widocznych partiach sylwetki. Równocześnie ćwicząc mięśnie przybiera się na wadze (dokładnie tak samo jest z treningiem na siłowni), jednakże jest to już zasługą masy mięśni. W dodatku, im więcej aktywnie pracujących mięśni, tym większa jest przemiana materii, co z kolei przekłada się na lepsze spalanie kalorii.
Dzięki regularnym ćwiczeniom asan w jodze można też pozbyć się problemów ze „zjadaniem stresu”. W silnym stresie, nerwicach czy rozdrażnieniu bardzo często sięgamy po coś do jedzenia, przeważnie po jakieś słodycze. Dzięki jodze poziom stresu ograniczamy do minimum likwidując tym samym problem objadania się, co przecież powoduje rozrost tkanki tłuszczowej. Joga jest więc środkiem do odzyskania równowagi, zarówno w swoim ciele, jak i w umyśle. Jeżeli więc chcesz schudnąć dzięki jodze musisz pamiętać, że to dzięki regularnym i dobrze wykonywanym ćwiczeniom połączonym z techniką prawidłowego oddychania oraz koncentracji uzyskasz zgrabną figurę.
Odpowiednia praktyka asan może więc pomóc w odchudzaniu. Joga staje się wówczas wielopoziomowym sposobem na odchudzanie, w którym nie tylko ćwiczenia fizyczne są ważne. Osiągając pełną równowagę zaczynamy coraz lepiej dostrzegać, co jest dobre dla naszego ciała i jakie są jego realne potrzeby – na pewno będziemy je też bardziej szanować.

Justyna

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.