Jak Dzięki Czakrom Wpłynąć Na Zdrowie I Jakość Życia? (cz.2)

Czakry, ich definicję, lokalizację w ciele fizycznym oraz to, jak wpływają na nasze zdrowie psychiczne i fizyczne, omówiłam w pierwszej części artykułu dla PortalYogi.pl. Z tego tekstu dowiesz się, z jakimi obszarami w ciele i umyśle (w tym z chorobami i dolegliwościami) wiążą się cztery czakry:

Dzięki tym informacjom możesz zaobserwować, jak się mają Twoje centra energetyczne: czy są otwarte, otwierające się czy zamknięte. Pamiętaj, że:

  • czakrę nazwiemy otwartą, gdy dzięki niej uaktywniają się pozytywne strony tego węzła psychicznego;
  • czakrę nazwiemy otwierającą się, gdy jest ona w ruchu, wychodzi z negatywności i nieświadomości, zdąża w stronę otwarcia;
  • czakrę nazwiemy zamkniętą, kiedy pogrążona jest w nieświadomości, inercji, a więc wtedy, gdy trudno jest czerpać pozytywy z obszarów jej odpowiadających.

Pamiętaj jednak, że czakry nie są ośrodkami, które można jasno i jednoznacznie zaklasyfikować: mogą mieć w sobie różne jakości (tzw. guny: tamas, rajas, sattva), a więc jedna czakra może być w pewnych obszarach zamknięta (tamas), w pewnych otwierająca się (rajas), a nawet mieć domieszkę otwarcia (sattva).Oczywiście stwierdzenie, że czakry są zamknięte, jest pewnego rodzaju metaforą wynikającą z tłumaczeń, które utrwaliły się w języku polskim. Chodzi wtedy o czakrę, która jest zablokowana, w której dominuje niskowibracyjna energia, mogąca wpływać na stany chorobowe ciał człowieka, w tym ciała fizycznego. Dlatego, gdy otwieramy czakrę, to tak naprawdę ją odblokowujemy, oczyszczamy. Centra energetyczne odpowiadają temu, co dzieje się z naszą psychiką, odzwierciedlają też nasze emocje.

Czakra serca: Anahata

Masz trudności z wybaczeniem sobie i innym? Pozostajesz w toksycznym związku lub masz tendencje do tworzenia takich relacji z innymi ludźmi? Tolerancja i akceptacja tego, co jest, przysparzają Ci niekiedy trudności? Brakuje Ci zaufania do ludzi, świata czy siebie? Nie okazujesz uczuć lub – wręcz przeciwnie – okazujesz je w sposób nazbyt transparenty? Równowaga życiowa nie jest Twoją mocną stroną? Przedkładasz dobro innych nad swoje? Odczuwasz nierównowagę w dawaniu i braniu? Bezwarunkowa miłość i współczucie dla wszystkich istot (nawet swoich oprawców!) nie jest dla Ciebie stanem powszednim? Na każdą z tych sytuacji ma wpływ czakra serca, a zatem praktyka jogi może pomóc Ci w uwolnieniu się z tych stanów i ich przetransformowaniu.

Czwarta czakra Anahata, nazywana czakrą serca (z sanskrytu nazwa ta oznacza „niepokonany dźwięk”), znajduje się w kręgosłupie na wysokości mostka. Łączy się ją z kolorem zielonym, różowym, karmazynowym, zaś w linii Bihar School of Yoga – z niebieskim. Wiąże się ją z żywiołem (tattwą) powietrza.

Czakrze serca odpowiadają następujące obszary fizyczne:

  • klatka piersiowa,
  • serce i układ krwionośny,
  • płuca i układ oddechowy,
  • ręce, ramiona, dłonie,
  • piersiowy odcinek kręgosłupa,
  • mostek, łopatki i żebra.

Możemy się więc domyślać, że jeśli któryś z nich niedomaga, przydatna okaże się praktyka dla czwartej czakry.

czakra

Czakra gardła: Vishuddhi

Komunikacja nie jest Twoją mocną stroną? Bardzo dużo mówisz lub jesteś osobą nad wyraz milczącą? Osądzanie i ocenianie przychodzi Ci z łatwością? Masz trudności z podejmowaniem decyzji? Jeśli na którekolwiek z pytań odpowiesz „tak”, praktyka dla piątej czakry może Ci pomóc!

Czakra piąta, zwana czakrą gardła, to Vishuddhi (lub Vishuddha), co w wolnym tłumaczeniu z sanskrytu oznacza „centralny ośrodek oczyszczania”. Powiązana jest z subtelnym żywiołem (tattwą) eteru (czyli akashy; akasha to z sanskrytu przestrzeń). Czakra gardła znajduje się w karku na wysokości wgłębienia gardłowego, oczywiście wewnątrz kręgosłupa. Najczęściej kojarzy się ją z kolorem niebieskim, choć niektóre tradycje łączą tę czakrę z fioletem czy purpurą.

Czakra gardła w ciele fizycznym odpowiada za:

  • gardło,
  • tarczycę,
  • krtań, tchawicę, struny głosowe,
  • szyję, uszy,
  • kark, barki,
  • jamę ustną i podniebienie.

Jak nietrudno się domyślić, wszelka nierównowaga w tych miejscach w ciele jest wskazaniem dla praktyki jogi przygotowanej z myślą o piątej czakrze.

Czakra trzeciego oka: Ajna

Masz kłopoty z koncentracją, zapamiętywaniem? Często działasz na tzw. autopilocie? Nie ufasz swojej intuicji i uważasz, że nie jest najlepsza? Wizualizacje przychodzą Ci z trudem? Cierpisz na bóle głowy, zatok? Masz trudności z przewidywaniem konsekwencji działań? W każdej z tych sytuacji pomocna okaże się praktyka dla szóstej czakry.

Czakra szósta Ajna (z sanskrytu: „centrum dowodzenia, obserwacji”) nazywana jest czakrą trzeciego oka, ale też okiem Shivy. Jej żywiołem jest umysł, zatem nie odpowiada żadnemu ze znanych nam żywiołów w zachodnich czy wschodnich klasyfikacjach. Jest na to zbyt eteryczna, zbyt subtelna. Usytuowana jest na wysokości punktu pomiędzy brwiami, wewnątrz mózgu, na samym czubku kręgosłupa. Łączy się ją z różnymi kolorami, w zależności od tradycji: fioletem, indygo czy srebrnym.

CZAKRA

Na poziomie fizycznym czakra trzeciego oka odpowiada za:

  • głowę,
  • czoło i punkt pomiędzy brwiami,
  • zatoki,
  • mózg,
  • szyszynkę,
  • podwzgórze,
  • układ nerwowy,
  • szpik kostny.

Dolegliwości czy choroby związane z tymi elementami ciała wskazują na to, że warto stosować praktyki oczyszczające i otwierające szóstą czakrę.

Czakra korony: Sahasrara

Odrzucasz istnienie świata duchowego? Nie masz styczności ze swoją duchowością? Nie ufasz życiu? Masz poczucie, że Twoja energetyka jest zburzona? Odczuwasz chroniczne zmęczenie niezwiązane z zaburzeniami fizycznymi? A może cierpisz z powodu nadwrażliwości na światło, hałas czy inne czynniki zewnętrzne? W tej sytuacji Twoja czakra korony domaga się uwagi!

Siódma czakra to czakra korony, czyli Sahasrara, co oznacza tysiącpłatkowy lotos symbolizujący nieskończoność. Znajduje się na czubku głowy, a nawet nieco nad ciałem. W dużej mierze odpowiada za nasze pole energetyczne i połączenie z Wyższą Świadomością (światem duchowym). Mówi się, że zawiera w sobie wszystkie kolory, choć niektóre tradycje łączą ją z fioletem czy bielą. W ciele odpowiedzialna jest za – jak sama nazwa wskazuje – koronę głowy, przysadkę mózgową, ciemiączko, nasienie i jajniki, a także pole energetyczne, które nas otacza.

Na zakończenie przypomnę, że praktykę jogi dla czakr warto rozpocząć od pierwszej czakry lub od czakry szóstej (by wspomóc swoją intuicję).

Anka Grochowska, HamSa Joga, prowadząca warsztaty z jogi czakralnej




O autorze

Anka Grochowska
Twórczyni szkoły i bloga HamSa Joga, certyfikowana nauczycielka jogi (Yoga Alliance RYT200), dyplomowana bioterapeutka pracująca z ciałem także poprzez umysł w oparciu o psychosomatykę. Prowadzi warsztaty w Polsce m.in. z zakresu jogi czakralnej.
Wykładowczyni UJ, historyczka literatury i sztuki, badaczka cracovianów, autorka i redaktorka książek i artykułów. Miłośniczka gotowania i kuchni roślinnej.

Inne artykuły tego autora