Magdalena Pardiak Kołodziejczyk

Medytacja rano na dobry początek dnia

Medytacja rano, czyli idea porannego mindfulness. Jako że poranki większości z nas bywają trudne, proponujemy poranną uważność w postaci… ścielenia łóżka

Jak się czujesz po przebudzeniu? Czy to kolejna ciężka pobudka? Jeśli za oknem jeszcze ciemno, a przed Tobą przynajmniej 8-godzinny dzień w pracy, w której czeka Cię szereg niechcianych i kłopotliwych zadań – to możesz odczuwać brak mobilizacji do wstawania. Najlepiej byłoby znów zaszyć się pod kołdrą i przeczekać do wieczora, aby z powrotem oddać się w objęcia Morfeusza.

Przebiega przez Twoją głowę myśl: zostanę w łóżku. Ciężar powiek zwiększa się z każdą próbą obudzenia w sobie entuzjazmu… Może to dlatego, że nie zdążyłeś się wystarczająco zregenerować, bo nie umiesz zadbać o swój relaks w we własnym domowym zaciszu.

banner blog

Medytacja na dobry początek dnia, czyli jak sobie pościelesz, tak się wyśpisz

Może dlatego, że żyjesz w biegu?

W pośpiechu pijesz kawę, zagryzasz ciasteczkiem, a zakładając sweter, przeglądasz skrzynkę mailową?

Multitasking, który wcale nie działa tak dobrze na Twoją równowag!

W biegu łapiesz klucze od samochodu i znikasz za drzwiami… zostawiając za nimi obraz mieszkania – miejsca, przez które chyba przeszedł huragan.

Czujesz, że sen nie zregenerował Cię, a w pracy wymagasz od siebie działania na pełnych obrotach.

medytacja rano

A słyszałeś o zespole przewlekłego zmęczenia?

Zadbaj już dziś o swój relaks, bo wypalenie to nie jest miły stan. Potraktuj sen jak świątynię swojej regeneracji! Mamy dla Ciebie kilka pomysłów, jak lepiej spać i wstawać.

Miejsce i forma regeneracji

Twoje łóżko.

Miejsce, gdzie spędzasz przynajmniej 20 lat życia, gdzie regenerujesz siły i pozwalasz sobie na wytchnienie po dniu pełnym wrażeń.

W nim dochodzisz do siebie podczas kolejnego przeziębienia i w nim wieczorami czytasz swoją ulubioną książkę.

Wymieniać można długo, ale tyle chyba wystarczy, aby jednoznacznie stwierdzić, że nawet łóżko zasługuje na odrobinę naszej UWAŻNOŚCI.

Mindfulness pomaga skupić się na chwili, a joga… to może być właśnie praktyka odpowiedniego przeżywania chwili!

Wszystko to, w co się angażujesz  w danym momencie to joga!

Dlatego uruchom każdy zmysł w tej jednej czynności. Odpoczniesz już w samym przygotowaniu do większej regeneracji. A Twoje otoczenie będzie emitowało pozytywną energię!

Zadbaj o nie, jakbyś dbał o przyjaciela, kochającą osobę, którą lubisz przytulić. Twoje mieszkanie będzie Ciebie otaczać dobrą energią.

Jeśli jeszcze nie masz kwiatów – kup difenbachię lub pelargonię, które mają działanie „uszczęśliwiające”.

Dobry sen i samopoczucie zapewnia otoczenie się zielenią, która np. oczyszcza powietrze z toksyn i produkują w nocy tlen – jak skrzydłowiat czy aloes.

medytacja rano

Palma koralowa lub paprocie dodatkowo podniosą poziom wilgoci w powietrzu.

Kolor zielony dobrze działa na nasz umysł, a bliskość natury jest jak balsam dla ciała.

Zaszczep ją do swojego domu z myślą o dobrym samopoczuciu i lepszym śnie. Zaraz po przebudzeniu (nawet zimą!) możesz poczuć jej bliskość i zbawienny wpływ na Twój umysł. Medytuj patrząc na nią – badając wzrokiem i dotykiem każdy listek wystający z doniczki.

Idea porannego mindfulness

Jako że poranki większości z nas bywają trudne (są za krótkie), a ponadto czas rano płynie szybciej – proponowanie pobudki o 20 minut wcześniej, żeby pomedytować raczej nie wzbudziłoby twojego entuzjazmu.

Dlatego w ramach porannej medytacji proponuję pościelenie łóżka.

Postaraj się robić to powoli, przyglądając się każdej zmarszczce na narzucie. Twój rytuał zamykania nocy i witania nowego dnia, nastroi Cię pozytywnie i pomoże wrócić do snu, odpoczywając w nim w pełni.

Pomyśl, że sen odżywia nawet myśli!

Medytacja rano (+jogowa pobudka)

Rano zaraz po wstaniu prawą nogą i założeniu cieplutkich pantofli, jeszcze zanim napijesz się kawy, zabierasz się za ćwiczenie medytacyjne – ścielisz łóżko.

Wytrzep poduszki i kołdrę, wyrównaj prześcieradło, dobrze je naciągnij. Połóż równo kołdrę i poukładaj poduszki. Poskładaj koc i schludnie pozostaw na skraju łóżka. Z szafki nocnej zabierz pustą szklankę po wodzie. Zgaś lampkę nocną. Na czas mycia zębów i przygotowywania śniadania zostaw w sypialni otwarte okno. Wszystko to zajmie Ci może 2 minuty – czyli mniej niż kolejna drzemka ustawiana w telefonie.

Jaki będzie efekt?

Już tłumaczę.

Wychodząc z domu, masz poczucie, że dobrze wykonałeś już pierwsze zadanie tego dnia, a w Twojej sypialni pozostał porządek.

Łóżko, które służyło Ci całą noc, dostało w podarunku chwilę wytchnienia, ale zaraz po Twoim powrocie będzie gotowe, aby znów ukoić Twoje skołatane nerwy i zmęczone ciało.

medytacja rano

W ciągu dnia łagodząco na nerwy działa myśl, że Twoja oaza spokoju, w idealnym stanie czeka na Ciebie, aby wieczorem utulić Cię do kolorowych snów.

Pierwsze spojrzenie na sypialnię po powrocie?

Idealnie posłane łóżko, miękka kołdra i  puszyste poduszki, świeże powietrze i przyjemny zapach.  To już na wstępie zapowiedź dobrych snów i skutecznego wypoczynku.

Aż chce się od razu iść spać… a to dopiero 16:00 i jeszcze tyle przyjemnych rytuałów można sobie zafundować.

Nie zapominajmy o tym, że tzw. higiena snu ma duży wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie.

Podczas snu w organizmie nadal toczy się cała masa procesów, w szczególności naprawczych: produkcja białek i hormonu wzrostu, usuwanie metabolitów, zwiększanie odporności.

Warto wspomóc swoje ciało w regeneracji i zasypiać w komfortowych warunkach. Jeżeli porządne zaścielenie łóżka każdego ranka może pozytywnie wpłynąć na zdrowie psychiczne i fizyczne, to należy taki rytuał praktykować.

Tym bardziej, jeśli wspomniane „ścielenie” odbywa się z uważnością, to gwarantuję skumulowany efekt.

Wysiłek zwróci się potrójnie: będziesz lepiej spać, będzie Ci się łatwiej budzić i będziesz mógł stwierdzić, że „uważnie medytujesz” od samego rana.
Do tego dodaj kilka minut praktyki asan, które będą naturalnym zastrzykiem energii i nastroją Cię pozytywnie na cały dzień.


Kiedy praktykujesz jogę raz w tygodniu – zmieniasz swój umysł. Kiedy dwa razy w tygodniu – zmieniasz swoje ciało. A praktykując codziennie – zmieniasz swoje życie.

Zadbaj o energię od samego rana z Internetowym Studio PortalYogi!

Dołącz do wyzwania, które doda Ci sił na każdy dzień miesiąca! Pomożemy Ci wykształcić zdrowy rytuał porannej praktyki.

Magdalena Pardiak Kołodziejczyk

Absolwentka krakowskiej Akademii Wychowania Fizycznego, Instruktor Metody Pilates i form psychofizycznych. Stonowana ryzykantka. Wyda ostatnie pieniądze na dobrą książkę. Lubi grzebać w okolicach mózgu.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.