Medytacja Na Dobry Początek Dnia – Jak Sobie Pościelesz, Tak Się Wyśpisz

Jak się czujesz po przebudzeniu? Czy to kolejna ciężka pobudka? Jeśli za oknem jeszcze ciemno, a przed Tobą przynajmniej 8-godzinny dzień w pracy, w której czeka Cię szereg niechcianych i kłopotliwych zadań – to możesz odczuwać brak mobilizacji do wstawania. Najlepiej byłoby znów zaszyć się pod kołdrą i przeczekać do wieczora, aby z powrotem oddać się w objęcia Morfeusza. Przebiega przez Twoją głowę myśl – zostanę w łóżku, a ciężar powiek zwiększa się z każdą próbą obudzenia w sobie entuzjazmu… Może to dlatego, że nie zdążyłeś się wystarczająco zregenerować, bo nie umiesz zadbać o swój relaks w we własnym domowym zaciszu.

Może dlatego, że żyjesz w biegu? W pośpiechu pijesz kawę, zagryzasz ciasteczkiem, a zakładając sweter, przeglądasz skrzynkę mailową? Multitasking, który wcale nie działa tak dobrze na Twoją równowag! W biegu łapiesz klucze od samochodu i znikasz za drzwiami… zostawiając za nimi obraz mieszkania – miejsca, przez które chyba przeszedł huragan. Czujesz, że sen nie zregenerował Cię, a w pracy wymagasz od siebie działania na pełnych obrotach.

A słyszałeś o zespole przewlekłego zmęczenia? Zadbaj już dziś o swój relaks, bo wypalenie to nie jest miły stan. Potraktuj sen jak świątynię swojej regeneracji! Mamy dla Ciebie kilka pomysłów, jak lepiej spać i wstawać.

medytacja rano

Miejsce i forma regeneracji

Twoje łóżko. Miejsce, gdzie spędzasz przynajmniej 20 lat życia, gdzie regenerujesz siły i pozwalasz sobie na wytchnienie po dniu pełnym wrażeń. W nim dochodzisz do siebie podczas kolejnego przeziębienia i w nim wieczorami czytasz swoją ulubioną książkę. Wymieniać można długo, ale tyle chyba wystarczy, aby jednoznacznie stwierdzić, że nawet łóżko zasługuje na odrobinę naszej UWAŻNOŚCI.

Mindfulness pomaga skupić się na chwili, a joga… to może być właśnie praktyka odpowiedniego przeżywania chwili! Wszystko to, w co się angażujesz w 100% w danym momencie to joga! Dlatego uruchom każdy zmysł w tej jednej czynności. Odpoczniesz już w samym przygotowaniu do większej regeneracji. A Twoje otoczenie będzie emitowało pozytywną energię! Zadbaj o nie, jakbyś dbał o przyjaciela, kochającą osobę, którą lubisz przytulić. Twoje mieszkanie będzie Ciebie otaczać dobrą energią.

Jeśli jeszcze nie masz kwiatów – kup difenbachię lub peralgonię, które mają działanie „uszczęśliwiające”. Dobry sen i samopoczucie zapewnia otoczenie się zielenią, która np. oczyszcza powietrze z toksyn i produkują w nocy tlen – jak skrzydłowiat czy aloes. Palma koralowa lub paprocie dodatkowo podniosą poziom wilgoci w powietrzu. Kolor zielony dobrze działa na nasz umysł, a bliskość natury jest jak balsam dla ciała. Zaszczep ją do swojego domu z myślą o dobrym samopoczuciu i lepszym śnie. Zaraz po przebudzeniu (nawet zimą!) możesz poczuć jej bliskość i zbawienny wpływ na Twój umysł. Medytuj patrząc na nią – badając wzrokiem i dotykiem każdy listek wystający z doniczki.

Idea porannego mindfulness

Jako że poranki większości z nas bywają trudne (są za krótkie), a ponadto czas rano płynie szybciej – proponowanie Wam pobudki o 20 minut wcześniej, żeby pomedytować raczej nie wzbudziłoby Waszego entuzjazmu. Dlatego w ramach porannej medytacji proponuję Wam pościelenie łóżka. Postaraj się robić to powoli, przyglądając się każdej zmarszczce na narzucie. Twój rytuał zamykania nocy i witania nowego dnia, nastroi Cię pozytywnie i pomoże wrócić do snu, odpoczywając w nim w pełni. Pomyśl, że sen odżywia nawet myśli!

MEDYTACJA RANO

 Medytuj i obudź się jogą

Rano zaraz po wstaniu prawą nogą i założeniu cieplutkich pantofli, jeszcze zanim napijesz się kawy, zabierasz się za ćwiczenie medytacyjne – ścielisz łóżko. Wytrzep poduszki i kołdrę, wyrównaj prześcieradło, dobrze je naciągnij. Połóż równo kołdrę i poukładaj poduszki. Poskładaj koc i schludnie pozostaw na skraju łóżka. Z szafki nocnej zabierz pustą szklankę po wodzie. Zgaś lampkę nocną. Na czas mycia zębów i przygotowywania śniadania zostaw w sypialni otwarte okno. Wszystko to zajmie Ci może 2 minuty – czyli mniej niż kolejna drzemka ustawiana w telefonie.

Jaki będzie efekt? Już tłumaczę. Wychodząc z domu, masz poczucie, że dobrze wykonałeś już pierwsze zadanie tego dnia, a w Twojej sypialni pozostał porządek. Łóżko, które służyło Ci całą noc, dostało w podarunku chwilę wytchnienia, ale zaraz po Twoim powrocie będzie gotowe, aby znów ukoić Twoje skołatane nerwy i zmęczone ciało.

W ciągu dnia łagodząco na nerwy działa myśl, że Twoja oaza spokoju, w idealnym stanie czeka na Ciebie, aby wieczorem utulić Cię do kolorowych snów. Pierwsze spojrzenie na sypialnię po powrocie? Idealnie posłane łóżko, miękka kołdra i  puszyste poduszki, świeże powietrze i przyjemny zapach.  To już na wstępie zapowiedź dobrych snów i skutecznego wypoczynku. Aż chce się od razu iść spać… a to dopiero 16:00 i jeszcze tyle przyjemnych rytuałów można sobie zafundować.

MEDYTACJA RANO

Nie zapominajmy o tym, że tzw. higiena snu ma duży wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie. Podczas snu w organizmie nadal toczy się cała masa procesów, w szczególności naprawczych: produkcja białek i hormonu wzrostu, usuwanie metabolitów, zwiększanie odporności. Warto wspomóc swoje ciało w regeneracji i zasypiać w komfortowych warunkach. Jeżeli porządne zaścielenie łóżka każdego ranka może pozytywnie wpłynąć na zdrowie psychiczne i fizyczne, to należy taki rytuał praktykować. Tym bardziej, jeśli wspomniane „ścielenie” odbywa się z uważnością, to gwarantuję skumulowany efekt. Wysiłek zwróci się potrójnie: będziesz lepiej spać, będzie Ci się łatwiej budzić i będziesz mógł stwierdzić, że „uważnie medytujesz” od samego rana.

Do tego dodaj kilka minut praktyki asan, które będą naturalnym zastrzykiem energii i nastroją Ciebie pozytywnie na cały dzień.


Kiedy praktykujesz jogę raz w tygodniu – zmieniasz swój umysł. Kiedy dwa razy w tygodniu – zmieniasz swoje ciało. A praktykując codziennie – zmieniasz swoje życie. Zadbaj o energię od samego rana z Internetowym Studio PortalYogi! Dołącz do wyzwania „30 Poranków Z Jogą”, które doda Ci sił na każdy dzień miesiąca! Pomożemy Ci wykształcić zdrowy rytuał porannej praktyki.

To pierwsze takie wyzwanie, prowadzone jednocześnie przez 11 nauczycieli z Internetowego Studio PortalYogi. Czekają na Ciebie zajęcia energetyzujące, wzmacniające i relaksujące. Dołącz już dziś i zyskaj dostęp do 120 innych sesji jogi.



O autorze

Magdalena Pardiak
Absolwentka krakowskiej Akademii Wychowania Fizycznego, Instruktor Metody Pilates i form psychofizycznych. Stonowana ryzykantka. Wyda ostatnie pieniądze na dobrą książkę. Lubi grzebać w okolicach mózgu.

Inne artykuły tego autora