Justyna

Joga A Medytacja

Wiele osób zaczynających swoją przygodę z jogą traktuje ją jako zwyczajne ćwiczenia gimnastyczne mające na celu poprawienie wyglądu, uzyskanie zgrabnych pośladków czy umięśnionego brzucha. Tak uprawiana joga staje się niezwykle powierzchowna i pozbawiona swojej najważniejszej funkcji, jaką jest medytacja.
joga

Medytacja ważną częścią jogi

Przede wszystkim hatha yoga i medytacja wzajemnie się uzupełniają i pozwalają na osiągnięcie zarówno lepszych efektów ćwiczeń, jak też i odnalezienie wewnętrznej równowagi i harmonii. Ucząc się jogi uczymy się przede wszystkim tego, jak się rozluźnić, zrelaksować i skoncentrować, a to również są bardzo ważne elementy medytacji. Warto więc pogłębić swoją praktykę medytacji, żeby osiągnąć stan totalnej świadomości, stan określany jako „dhyana”. Jest on siódmym progiem na drodze „dharana”, sztuki koncentracji. Przebycie tej drogi wiąże się z osiągnięciem całkowitej ekstazy, „samadhi”. Koncentracja, medytacja i ekstaza są więc ściśle powiązane ze sobą i zaliczają się do sztuki uprawiania jogi.

Jak medytować?

Osoby, które nie miały wcześniej do czynienia z medytacją powinny zacząć od skupienia się na jakiejś konkretnej rzeczy. Najczęściej jest to proces oddychania, ale równie dobrze może to być zmywanie naczyń lub wpatrywanie się w płonącą świeczkę. Można też wypróbować technikę mantry, która pozwala na wprowadzenie się w stan medytacji za pomocą regularnego, jednostajnego wypowiadania konkretnego słowa lub formuły. Możesz również zamknąć oczy i wyobrazić sobie jakąś dobrze kojarzącą się postać lub rzecz. Najistotniejszą kwestią w tym wszystkim jest jednak to, żeby maksymalnie się skoncentrować.

Wskazówki

Pamiętaj o tym, że medytacja powinna odbywać się codziennie. Jeżeli nie pozwala na to twoja praca, postaraj się przynajmniej medytować kilka razy w tygodniu.
Musisz się motywować, nie zniechęcać. Myślenie w kategoriach „dziś mi się nie chce” lub wychodzenie z założenia, że medytacja to przykry obowiązek jest błędne. Nie staraj się znajdować konkretnego celu medytacji, takiego jak zdrowie. Głównym i najistotniejszym celem medytacji jest zaakceptowanie w całej rozciągłości swojej osoby i wspieranie swoją postawą i osiągnięciami innych osób.
Medytuj o tej samej godzinie i w tym samym miejscu. Przyzwyczaj swoje ciało i umysł do danego miejsca i pory medytacji. Umysł i ciało to niewolnicy nawyków i przyzwyczajeń, po kilku udanych sesjach medytacyjnych w ten sposób będzie ci o wiele łatwiej wprowadzić się ponownie w medytację.
Pamiętaj o prawidłowej posturze w trakcie medytacji. Musisz mieć wyprostowane plecy i kręgosłup, klatkę piersiową wypchniętą do przodu. Nie możesz się schylać czy kłaść podczas medytacji. Utrzymuj taką samą pozycję przez cały czas. Nie medytuj też w swoim łóżku, bo po prostu zaśniesz – twój umysł i ciało będą kojarzyły to miejsce tylko ze snem, a w medytacji chodzi przecież o coś zgoła innego.
Wybierz najbardziej pasującą tobie technikę medytacji i trzymaj się jej. Po wypróbowaniu kilku technik medytacji zdecyduj się na taką, która przynosi najlepsze efekty, lub z którą po prostu czujesz się dobrze. Nie rezygnuj z obranej techniki zbył szybko, poczekaj, aż przyniesie owoce.
Zaczynaj od krótkich, dziesięcio- lub dwudziestominutowych sesji. Zwróć uwagę, czy czas medytacji nie dłuży ci się – jeżeli zaczynasz odczuwać dyskomfort, skróć ten czas. Możesz również skorzystać z darmowej ścieżki do medytacji Omsica. Znajdziesz ją pod tym linkiem >>

Justyna

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.