Dlaczego Jest Tak Gorąco? 7 Rzeczy, Które Warto Wiedzieć O Bikram Jodze

Bikram Joga podbiła serca milionów joginów w Stanach Zjednoczonych, a teraz szturmem zdobywa praktycznie wszystkie zakątki świata. W Polsce pierwsze studio Bikram Jogi otwarte zostało w Warszawie. Zobacz nasz krótki przewodnik o tym, co każdy powinien wiedzieć na temat tej najgorętszej formy jogi.
bikram joga

1. Podstawy

Bikram Joga to 90 minutowa seria 26 pozycji hatha jogi uprawiana w 40°C. Nazwa tej metody pochodzi od imienia jej twórcy Bikrama Choudhure’go. Wysoka temperatura pomaga się bardziej rozciągnąć i głębiej wejść w pozycje jednocześnie zapobiegając kontuzjom. Gorąco sprawia, że seria jest bardziej wymagająca, tętno jest podwyższone, a trening cardio bardziej efektywny. Wysoka wilgotność i temperatura powodują intensywne pocenie, co zapobiega przegrzaniu organizmu. Ciepło jest też świetnym antidotum na stres. Podobnie jak sauna, Bikram Joga daje poczucie głębokiego odprężenia.

2. Kto może ćwiczyć jogę Bikram?

Seria ta została stworzona przede wszystkim z myślą o tych, którzy nigdy wcześniej nie mieli do czynienia z jogą. Jest jednak wymagająca, również dla osób, które ćwiczą jogę regularnie. Wszystkie zajęcia w szkołach Bikram Jogi są dostępne dla każdego. Nie musisz wybierać poziomu zaawansowania, wystarczy, że się zdecydujesz i możesz przyjść na dowolne zajęcia bez zapisywania.
bikram joga

3. Nauczyciel

Jeśli przyjdziesz na zajęcia nie spodziewaj się, że nauczyciel będzie pokazywał asany. Nauczyciele Bikram Jogi są szkoleni przez Bikrama w taki sposób, aby precyzyjnymi instrukcjami wprowadzać Cię w pozycje. Dzięki temu, że nie musisz obserwować nauczyciela, łatwiej skupisz się na sobie i osiągniesz stan „medytacji w ruchu”. W każdej na świecie szkole Bikram Jogi, usłyszysz te same proste instrukcje, a seria 26 pozycji będzie identyczna. Nauczyciele Bikram Jogi będą się starali jak najbardziej Cię zmotywować do wysiłku, ale przypomną Ci też, że najważniejsze jest uważne słuchanie własnego ciała. Pamiętaj, że Twoja mata jest jednocześnie miejscem gdzie możesz usiąść lub się położyć, jeśli jakaś pozycja przekroczy Twoje możliwości.

4. Oj, warto…

Sekwencja 26 asan Bikram Jogi została ułożona tak, aby pomagać w najbardziej powszechnych problemach zdrowotnych. Konsultowana była z fizjoterapeutami z Uniwersytetu Tokijskiego i często jest polecana przez fizjoterapeutów, jako forma kontynuacji terapii. Asany o stosunkowo małej intensywności wykonuje się w równomiernym tempie, co jest świetnym uzupełnieniem treningu np. dla biegaczy, tancerzy lub profesjonalnych sportowców. Powtarzalność pozycji i instrukcji, a także stała temperatura sali do ćwiczeń czynią Bikram Jogę dobrym materiałem do długoterminowych badań naukowych. A według badań, Bikram Joga wzmacnia mięśnie i elastyczność, poprawia równowagę i pomaga zrzucić zbędne kilogramy.
bikram joga

5. Ćwicz z głową

Pierwsze zajęcia Bikram Jogi to dość intensywne doświadczenie bez względu na twoją kondycję fizyczną. Podwyższona temperatura, wilgotność, wymagające asany, a często także sala pełna ludzi – Bikram Joga to ciężka praca. Zanim zdecydujesz się na ten typ wysiłku, poznaj dobrze swój stan zdrowia i skonsultuj się z lekarzem, zwłaszcza jeśli masz problemy związane z układem sercowo-naczyniowym.

6. Twoja praktyka nie kończy się po wyjściu z sali

W rozgrzanej sali już pierwsze asany powodują intensywne pocenie. Pot ochładza organizm, ale wraz z nim tracisz śladowe ilości minerałów takich jak potas i sód, a także sporo wody. Przy regularnej praktyce Bikram Jogi należy uważać na dietę i dobre nawodnienie organizmu, aby uniknąć utraty elektrolitów. Powinno się unikać ciężkostrawnych potraw co najmniej 3 godziny przed zajęciami i pić duże ilości wody regularnie w ciągu dnia. Świetną przekąską przed praktyką są banany – bogate w sód i potas, a najlepszym sposobem na odzyskanie elektrolitów – woda kokosowa po zajęciach.

7. Uzależnienia, konkursy, pokazy

Kiedy wciągnie Cię już ten sposób na jogę, a według wielu pasjonatów Bikram Joga ma właściwości uzależniające, może zainteresuje Cię udział w zawodach? Tak, Bikram Joga ma swoje Międzynarodowe Zawody Asan Jogi o Puchar Bishnu Gosh’a. W USA, gdzie jogę ćwiczy ponad 20 milionów osób, w zeszłym roku 640 osób wzięło udział w zawodach regionalnych. W Indiach, gdzie współzawodnictwo w jodze jest rzeczą naturalną, co roku w zawodach bierze udział ok. 60 tysięcy ludzi.

Jak się nie spocisz, to się nie dowiesz

Jogę Bikram może ćwiczyć każdy, lecz jak dobrze wiemy – nie każda forma jogi jest dla każdego. Po przeczytaniu tego krótkiego artykułu możesz mieć wstępne pojęcie na temat tego, czym jest i co oferuje ta forma, ale nie oszukujmy się – dopóki nie spróbujesz, wiedzieć nie będziesz. Zachęcam Cię serdecznie do spróbowania Jogi Bikram w grupie początkujących.


Jeśli chcesz spróbować różnych stylów jogi nawet bez wychodzenia z domu, dołącz do Internetowego Studia PortalYogi, gdzie czeka na Ciebie ponad 120 sesji!

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.