Basia Lipska

7 Sposobów Na Wejście W Medytację – Dzień 14 z 30 Dni z Jogą

Dzień 14 z 30 Dni z Jogą to dzień odpoczynku. Jeden dzień przerwy w tygodniu pozwoli Ci wziąć głębszy oddech, zasymilować asany, zaobserwować ich wpływ, przyjrzeć się sobie. Nie ćwiczysz ciała, jednak ćwiczysz umysł i zmysł obserwacji. To nie jest dzień, w którym zapominasz o swojej praktyce. To dzień w którym poświęcasz jej szczególny rodzaj uwagi.
Swój codzienny czas na praktykę możesz przeznaczyć dzisiaj na medytację. Więcej na temat tego, dlaczego ta przerwa jest taka ważna w praktyce przeczytasz TUTAJ.
Aby jak najpełniej wykorzystać możliwości, jakie daje medytacja, warto jest wcześniej rozluźnić całe ciało tak, by pozbyć się balastu emocji po np. całodniowym wysiłku. Podpowiadamy kilka ćwiczeń dzięki którym łatwiej osiągniesz stan medytacji.

Ćwiczenia które pomogą Ci zacząć medytować

Zdradzę Ci teraz kilka sposobów – są one szybkie i bardzo proste – dzięki którym łatwiej zaczniejsz medytować. Po przyjęciu pozycji do medytacji (Twojej ulubionej – pamiętaj, nie ma jednej właściwej!), wybierz jedno z przedstawionych poniżej ćwiczeń i po ich skończeniu rozpocznij część główną.

1. Stan Relaksu

Podobnie jak w ćwiczeniach dotyczące Treningu Autogennego Schultza oraz relaksacji z pracą napięciami mięśni, siedząc w wybranej pozycji, postaraj się napinać po kolei wszystkie mięśnie znajdujące się w Twoim ciele. Odczuj ich ciężar oraz roztaczające się ciepło.

2. Proste Oddechy

Na początek spróbuj policzyć do 10. Koncentracja na oddechu będzie głównym elementem zadania. Biorąc wdech zaciśnij pięści i napręż wszystkie mięśnie. Wydychając powietrze wydobądź z siebie dźwięk przydechowy podobny do huh. Odlicz jeden i kontynuuj ćwiczenie, płynnie oddychając.

3. Hiperwentylacja

Przez minutę wykonuj serię szybkich wdechów i wydechów, wyobrażając sobie że wraz z powietrzem uchodzi z Ciebie stres i napięcie, a ciało staje się lekkie i rozluźnione.

4. Połączone oddechy

Tak jak poprzednio oddychaj w sposób ciągły, bez przerw. Zwróć uwagę na sposób pobierania powietrza i przypilnuj aby oddech był piersiowy, czyli powinna unosić się tylko klatka piersiowa. Wykonaj dwie serie po 5 oddechów. Pierwsze 4 (wdech+wydech) niech będą średnie,a ostatni 5 bardzo głęboki. Po tym czasie powinieneś być już przygotowany do medytacji.

5. Punkt Centrum-Hara

Jest to miejsce usytuowane w dolnej części brzucha, około 3 cm poniżej linii pępka. Koncentruj się na tym punkcie dopóki nie poczujesz, że ciało samo zacznie się rozluźniać. Ten sposób pomoże Ci również znaleźć nowy punkt ciężkości, który zaowocuje bardzo stabilną pozycją podczas medytacji.

6. Bezpieczne miejsce

Przenieś się wraz z umysłem, w miejsce, które stanowi dla Ciebie oazę bezpieczeństwa i spokoju. Może być rzeczywiste – np. Twój pokój lub fikcyjne. Jest to prosty sposób na uspokojenie rozbieganych myśli.

7. Liczenie z wizualizacją

W zależności od stopnia zaawansowania, na początek spróbuj policzyć od 20 do 1, koncentrując się na każdej liczbie oraz wizualizując je w myślach. Przy każdym wydechu będziesz odczuwać spokój i rozluźnienie. Jest to również bardzo dobra metoda na pogłębienie stanu relaksu uzyskanego w inny sposób.
Dzięki tym prostym sposobom praktykowanym przed wejściem w stan medytacji osiągniesz spokój, uwolnisz się od natarczywych myśli dnia codziennego oraz wejdziesz w tak ważny relaks fizyczny. Ułatwi to i przyśpieszy wejście w medytację. Wybierz to ćwiczenie, które jest dla Ciebie najprostsze i najprzyjemniejsze. Możesz również połączyć kilka z nich, ponieważ w medytacji wszystko jest dozwolone. Jeśli masz swoje własne i indywidualne sposoby, podziel się z nami w komentarzu 😉
Nie zapominaj, ze doskonałą pomocą jest Twoja własna muzyka medytacyjna.
W każdej chwili możesz dołączyć do wyzwania 30 Dni z Jogą i otrzymać nie tylko instrukcje w postaci postów, ale też filmy instruktażowe oraz dostęp do Grupy Konsultacyjnej na Facebooku, gdzie na pytania odpowiada (i wszelkie wątpliwości rozwiewa) nauczycielka jogi, Magdalena Bałdys. Wystarczy, że zapiszesz się tutaj.

>> Tak, chcę dołączyć <<


 

Basia Lipska

Jest rozchwytywaną instruktorką Jogi. Już od ponad dekady pogłębia swoją wiedzę i doświadczenie w tej dziedzinie.

Urodziła się w Polsce, ale większość życia spędziła za granicą – w Azji i Kanadzie, by w końcu osiąść w Norwegii. Tam też założyła rodzinę, a swojego męża Norwega poznała właśnie dzięki Jodze.

Co podkreśla na każdym kroku – joga absolutnie odmieniła jej podejście do życia i samej siebie, wyrwała ją ze szponów stresu, ciągłego przemęczenia i niskiej samooceny. Teraz joga pomaga jej zachować optymizm, spokój, balans oraz zdrowie.

Obecnie Basia zajmuje się głównie trenowaniem entuzjastów oraz nauczycieli jogi z całego świata. Organizuje kursy i obozy treningowe w takich zakątkach globu jak Kostaryka, indyjskie Goa, ale także coraz częściej w Polsce – miejsca jednak trzeba rezerwować z dużym wyprzedzeniem.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.