Shake it off, czyli joga na stres

Stres jest jednym z nieuniknionych aspektów naszej codzienności. Żyjąc w ciągłym pośpiechu, zmagając się z wiecznym brakiem czasu jesteśmy nieprzerwanie bombardowani impulsami, które wywołują w nas reakcje stresowe. Mimo to, nadal nie uodporniliśmy się na emocje, jakie w nas wywołują i nasze ciało zawsze reaguje tak samo – szykując się do walki lub szybkiej ucieczki, nawet gdy niebezpieczeństwo jest tylko pozorne. Efekty tej automatycznej reakcji obronnej są o wiele poważniejsze niż nam się wydaje.

Co się dzieje z naszym ciałem, gdy jesteśmy w stresie?

Stres zmusza nasze ciało do przejścia na tryb alarmowy. Poziom adrenaliny i kortyzolu dramatycznie wzrasta, tętno przyśpiesza, ciało się spina, zaczynamy oddychać szybciej, a metabolizm często zupełnie się zatrzymuje. Ewolucyjnie reakcja ta ma na celu zwiększenie naszych szans na przeżycie. Automatyczne przejście ze stanu relaksu na tryb pełnej gotowości ma zapewnić możliwie szybkie i skuteczne działanie w sytuacjach zagrożenia. Jednak gdy cały czas jesteśmy poddawani stresogennym bodźcom, to, co powinno być tymczasową reakcją staje się codziennością. Ciągłe obciążanie systemu nerwowego sygnałami alarmowymi nie daje czasu na regenerację, co zamyka nas w błędnym kole permanentnego stresu. Tkwienie w tym stanie ma bardzo negatywny wpływ zarówno na naszą kondycję psychiczną, jak i fizyczną. Zaburzenia snu, problemy trawienne (nadwaga), bóle pleców i głowy; problemy z koncentracją, to tylko niektóre skutki przewlekłego stresu. Nieuchronne jest także poważne obciążenie układu krążenia i niedotlenienie organizmu.

Jak poradzić sobie ze stresem? Oddech i joga

Najprostszym sposobem na ukojenie nerwów jest świadomy oddech. Łatwo można zaobserwować zmianę w sposobie oddychania, gdy jesteśmy zdenerwowani. Nie da się ukryć, że nasz stan emocjonalny wpływa na oddech, ale sposób oddychania oddziałuje także na nasze samopoczucie.

Samo spowolnienie respiracji, poprzez głębokie wdechy i długie wydechy, działa uspokajająco. Skupiając uwagę na oddychaniu zamiast na natłoku myśli, który tylko nasila emocje, możemy łatwiej je opanować i odzyskać kontrolę nad naszymi reakcjami. Ten niepozorny sposób naprawdę działa i może być bardzo przydatny w trudnych sytuacjach.

Dobrym sposobem na stres jest praktyka jogi. Jako najbardziej wszechstronna technika uwalniania napięcia fizycznego, jest ona doskonałym narzędziem wyciszającym umysł. W okresach wzmożonego stresu, joga może naprawdę zdziałać cuda. Łącząc głębokie rozciąganie ze skomplikowanymi technikami oddechowymi, uczy skupienia, panowania nad emocjami i pomaga kontrolować procesy myślowe, które są głównym czynnikiem odpowiedzialnym za stres.

Niesamowite w jodze jest to, że nawet jeśli zaczynamy ćwiczyć tylko po to, aby zniwelować stres, po pewnym czasie zaczynamy zauważać jej dobroczynny wpływ na inne sfery naszego życia. Wystarczy posłuchać, co niektórzy crossfitowcy, z którymi pracowałam mieli do powiedzenia na temat doświadczeń z jogą i świadomym oddechem

>> Zobacz, co crossfitowcy mówią o jodze

Walcząc ze stresem zacznij od ciała

Stres to nie tylko napięcie psychiczne, ale i fizyczne. Po stresującym wydarzeniu negatywne emocje zostają zablokowane w mięśniach, tkankach i organach naszego ciała. Na szczęście istnieją proste sposoby dzięki, którym możemy uwolnić stłumione emocje, pozbyć się napięcia i wrócić do stanu równowagi. Kluczowym elementem, na którym bazują wszystkie poniższe metody jest nierozerwalna więź ciała z umysłem. Spięcie którego doświadczamy w ciele, to nic innego jak stres zapisany w formie fizycznej, co sugeruje, że rozluźniając się możemy nie tylko złagodzić fizyczne objawy stresu, ale także osiągnąć stan spokoju i wewnętrznej równowagi.

Joga shake off – joga na stres

Drgawki i potrząsanie ciałem to sposób, który natura wyposażyła zwierzęta, aby mogły sobie poradzić ze stresem. Ten film świetnie pokazuje, co dzieje się z ciałem niedźwiedzia polarnego, który doświadczył  sytuacji zagrożenia życia – jego ciało samoistnie wytrząsa skumulowany stres.

Również nam, ludziom drgawki pomagają pozbyć się uporczywych napięć, jednocześnie oddziaływując też na głębszym poziomie. Wytrząsanie poprawia nie tylko samopoczucie, ale odblokowanie również traumy i urazy stłumione w ciele i podświadomości.

Niektórzy z nas mogli doświadczyć naturalnej skłonności organizmu do drżenia w ekstremalnej sytuacji lub podczas stresującego wydarzenia. Niestety nie rozumiejąc tego procesu albo po prostu uznając taką reakcję za odruch społecznie nieakceptowalny, staramy się zwykle go stłumić. To z kolei powoduje zablokowanie napięcia w ciele.

W dzisiejszych czasach, kiedy zmagamy się ze stresem, normą jest szukanie pomocy u specjalisty. I chociaż rozmowa z terapeutą może pomóc, nie jest to najbardziej skuteczna, ani najłatwiejsza metoda radzenia sobie z problemem. Podświadomie jednak wiemy, jak sobie z tym poradzić. Aby się odstresować wielu z nas zwraca się w stronę aktywności fizycznych takich jak: bieganie, pływanie czy gra w piłkę. Ruch, wypocenie i przyspieszone tętno, oczyszczają umysł i pomagają uwolnić napięcia. Nic więc dziwnego, że kiedy tradycyjne metody terapii zawodzą wielu ludzi skłania się ku zorientowanych na ciało technikom takich jak sztuki walki, joga i praca z oddechem.

Połączenie jogi, oddechu oraz wytrząsania – recepta na pozbycie się stresu

Joga Shake Off wykorzystuje całkowicie naturalny, samoregulujący mechanizm, który uwalnia napięcia nagromadzone w ciele podczas stresującego doświadczenia.

Wykorzystując techniki oddechowe i jogę pobudza organizm do drżenia – naszego osobistego systemu relaksacyjnego, inicjując tym samym proces uzdrawiania.

Joga Shake Off to wspaniała technika, która wykorzystuje wrodzoną zdolność organizmu do odstresowania się poprzez wytrząsanie. Prowadzi do uwolnienia napięcia fizycznego i oczyszczenia umysłu z podświadomych blokad i emocji, przynosząc poczucie spokoju i odprężenia

Dlaczego warto się trząść?

Ponieważ jest to całkowicie bezpieczna, naturalna i nieinwazyjna metoda radzenia sobie ze stresem i chronicznym napięciem – jedna z najlepszych technik samouzdrawiania jakie mamy do naszej dyspozycji.

Zaproszenie na wyjątkowe warsztaty

Jeśli chcesz doświadczyć na własnym ciele jakie korzyści niesie ze sobą ta metoda, sprawdź szczegóły moich następnych warsztatów Joga Shake Off.

yoga shake off



O autorze

Leira Tara Maye
Nauczycielka Jogi i Aerial Jogi. Instruktorka Pilates, Pilates Ballet®. Tancerka. Prowadzi regularne zajęcia w Warszawie oraz wyjazdy i warsztaty w kraju i zagranicą.

Z wykształcenia filmowiec. Z natury wyznawca filozofii tantrycznej, której tajniki zgłębiała w Shri Kali Ashram w Indiach. Pracą z ciałem zajmuje się od najmłodszych lat. Eksperymentując z rożnymi rodzajami tańca, miała okazję doświadczyć i dogłębnie zrozumieć mechanizmy wpływające na zdrowie i efektywność ruchu.

Joga jest dla niej drogą duchową. Pilates, to klucz do zdrowego kręgosłupa i bezpiecznej pracy z ciałem. Wiele inspiracji czerpie z tańca, zwraca szczególną uwagę na technikę i dokładność wykonywania ćwiczeń. Jej zajęcia to nauka kontroli i pogłębianie świadomości. Wierzy bowiem, że harmonia ciała, ducha i umysłu jest pierwszym krokiem do zdrowia, zgrabnej sylwetki, pewności siebie i radości życia.

Inne artykuły tego autora