O Co Powinieneś Zadbać Zanim Przystąpisz Do Pranayamy

Pranayama czyli kontrola oddechu jest etapem następującym po uprzednim opanowaniu asan. Nie powinno być tutaj drogi na skróty. Dlaczego ta kolejność jest taka ważna? Praktykujący powinien najpierw opanować pozycje jogiczne i uzyskać kontrolę nad ciałem.
Asany uelastyczniają tkankę płuc, umożliwiając poprawniejsze wykonywanie pranayamy. Złe albo niedbałe wykonywanie asan prowadzi do spłycenia oddechu i zmniejszenia wytrzymałości. Zaniedbane, nieświadome lub rozpieszczone ciało na pewno nie jest sprzymierzeńcem poprawnego oddechu. Tak więc zdyscyplinuj ciało praktyką asan, a umysł – praktyką pranayamy. To jedna z zasad, o których powinien wiedzieć adept jogi, a tym bardziej nauczyciel.
joga

O czym jeszcze powinieneś wiedzieć zanim przystąpisz do pracy ze swoim oddechem?

Poniżej kilka wskazówek:

    1. Pranayamę powinno się praktykować po wykonaniu typowych porannych czynności.
    2. Pranayamę najlepiej praktykować o pustym żołądku. Jeśli jest to dla Ciebie niemożliwe, możesz wypić przed praktyką filiżankę ciepłego napoju- herbaty bądź kawy.
    3. Najlepszym czasem na praktykę jest wczesny poranek, przed wschodem słońca, lub wieczór, po zachodzie słońca. Pranayamę można też praktykować po asanach.
    4. Pranayamę powinno się praktykować siedząc na podłodze na kocu.
    5. Do praktyki można wybrać jedną z trzech asan: siddhasanę, virasanę lub padmasanę. Jeśli wszystkie te pozycje są dla Ciebie niedostępne możesz usiąść w siadzie skrzyżnym bądź użyć odpowiednich pomocy (kostka, koce itp.) by pozycja była dla Ciebie wygodna.
    6. Wybierz asanę, która da Ci stabilność fizyczną, a tym samym przyniesie wyciszenie umysłu. Jeśli pozycja będzie dla Ciebie niewygodna, to i pranayama nie przyniesie pożądanych efektów. Jeśli tylko czujesz napięcie w ciele, zmień pozycję w której siedzisz.
    7. Jakąkolwiek pozycję wybierzesz do praktyki pranayamy, zwróć uwagę, aby kręgosłup był dobrze wyciągnięty i aby ciało było aktywne i wyprostowane.
    8. Hałas wywołuje niepokój, zakłócenia i gniew. Unikaj praktykowania w takich momentach.
    9. Pranayamę należy praktykować z zamkniętymi oczami, a asany – z otwartymi.
    10. Nie podejmuj praktyki, jeśli umysł lub ciało są otępiałe lub osłabione. Gdy występują zaburzenia lub stan złego psychicznego samopoczucia, praktykuj odpowiednie asany, jeśli natomiast jesteś wyczerpany fizycznie, wykonaj savasanę. Dopiero wtedy możesz przystąpić do pranayamy.

Istnieje wiele technik, które stosuje się podczas pranayamy. Ponieważ praca z oddechem jest bardzo subtelna, polecam Ci zacząć praktykę oddechu u doświadczonego nauczyciela. Jeśli poczujesz, że masz niezbędne narzędzia do praktyki pranayamy nic nie stoi na przeszkodzie abyś uskuteczniał ją sam.

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.