Justyna

Szanuj Kolana, Czyli Praktykuj Jogę Mądrze

Jeśli kiedykolwiek doświadczyłeś bólu kolan – albo gorzej, chronicznego problemu z kolanem, wiesz jak może to być frustrujące i ograniczające. Z powodu swojej skomplikowanej budowy staw kolanowy jest szczególnie narażony na urazy, które najczęściej dotyczą więzadeł krzyżowych przedniego i tylnego, łąkotek: przyśrodkowej i bocznej, chrząstki stawowej i kłykci udowych. Joga praktykowana prawidłowo może być lekarstwem na bóle w kolanach. Ale jak każda praca z ciałem, także i joga może wzmocnić twoje kolana albo je zniszczyć. Ażeby uniknąć tego ostatniego jest kilka rzeczy, o których powinieneś pamiętać podczas praktyki. A wszystko jak się zapewne domyślasz, sprowadza się do świadomego ćwiczenia i uważności.
joga

1. Zwróć uwagę na pracę stóp podczas wykonywania wszystkich pozycji stojących.
Pozycje zawsze buduj pod podstawy, czyli stóp. Jeśli je źle ułożysz w stosunku np. do miednicy, pierwsze odczują to kolana. Skup się na relacji stopy względem rzepki kolanowej. W pozycji wojownika zawsze ustawiaj kolano zgiętej nogi nad piętą, a rzepka powinna wskazywać na środkowy palec stopy. Jeśli kolano nogi zgiętej pójdzie za bardzo do przodu albo za bardzo do tyłu(co się raczej nie zdarza) lub wyprzedzi piętę, to bądź świadomy niebezpieczeństwa takiego ułożenia i szybko je skoryguj.
2. Bóle w kolanach często są spowodowane niewystarczającym otwarciem bioder.
Jeśli biodra są sztywne, kolana będą przeciążone w trakcie wykonywania asan. Pamiętaj, aby rozgrzać biodra na początku praktyki, ponieważ praca nad elastycznością stawów biodrowych będzie chroniła Twoje kolana. Jeśli czujesz dyskomfort w kolanach przy dłuższym trwaniu w pozycjach siedzących, zazwyczaj będzie to wynikało z niedostatecznego otwarcia bioder. Jeśli tak jest używaj pomocy (wałków, kostek, zrolowanych koców). Np. układanie klocków lub zrolowanych koców pod kolanami w svastikasanie może znacznie pomóc w redukowaniu napięcia w stawach kolanowych.
3. Jeśli masz giętkie stawy, uważaj żeby ich nie przeprostowywać.
Często jest tak, że jeśli mamy zbyt słabe mięśnie ud, przeprostowywanie kolan w pozycjach stojących wydaje się doskonałym rozwiązaniem, żeby trwać w pozycji. Musisz pamiętać o bardzo ważnej akcji podciągania rzepek kolanowych mięśniami ud. Jeśli masz tendencję do przeprostów w pozycjach stojących, utrzymuj lekko ugięte nogi i mocno pracuj mięśniami ud.

Justyna

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.