Zosia Styń

Joga w ciąży – poznaj korzyści płynące z regularnej praktyki

Regularna praktyka jogi w trakcie ciąży wpływa korzystnie na Twoje ciało, duszę i umysł. Pozwoli Ci na zrozumienie zmian, jakie zachodzą w całym Twoim organizmie.

Zastanawiasz się zapewne o co chodzi z tak częstym tematem jakim jest: joga w ciąży? Czym różni się ruch jogi od innych praktyk wspomagających rozwój matki i dziecka? Dlaczego tak ważny jest oddech i jego praktyka? Do czego potrzebna jest Ci relaksacja i wyciszenie, szczególnie w tym pięknym okresie życia?

W tym artykule znajdziesz kilka zagadnień związanych z rozwojem matki i dziecka oraz zmianami, jakie zachodzą w ciele fizycznym, mentalnym, duchowym podczas ciąży. Zacznijmy od początku:)

Joga w ciąży przygotuje ciało do porodu

Nasze ciało podczas ciąży zmienia się w dość szybkim tempie i ważne jest, aby było gotowe do tych zmian.

W pierwszym trymestrze dbamy o utrzymanie i rozwój dziecka. Często nie widać jeszcze zmian związanych z przybieraniem na wadze jednak nadmierny wysiłek może być dla nas niewskazany. W tym etapie ciąży skup się na oddechu i najbardziej podstawowych formach asan, które pomogą Ci utrzymać i zachować zdrowy kręgosłup, silne mięśnie dna miednicy oraz otwartą klatkę piersiową.

Zmiany hormonalnie i mentalnie dla naszego ciała to jeszcze większa rewolucja, dlatego ważne jest, aby obserwować co dzieje się z nami w trakcie każdego wysiłku. Może zdarzyć się tak, że nawet ćwiczenia, które dotąd nie sprawiały nam problemu teraz będą wymagały od nas o wiele więcej zaangażowania.

Drugi trymestr to wzrost naszego maleństwa, a co za tym idzie zmiana środka ciężkości naszego ciała, ustawienie miednicy i kości ogonowej. Jednak wraz ze wzrostem brzuszka idzie wzrost siły dzięki produkowaniu zwiększonej ilości hormonów. W tym okresie będziesz mogła pozwolić sobie na trochę więcej wysiłku przy zachowaniu ostrożności.

Ważne, abyś w pozycjach równoważnych jak vrksasana (pozycja drzewa) czy virabhadrasana (wojownik) uważnie obserwować zmiany w utrzymaniu równowagi związane z przesunięciem środka ciężkości. Nie muszę oczywiście wspominać, że odpuszczamy wszystkie asany w leżeniu na brzuchu!

 

Trzeci trymestr to czas, w którym znów warto odpuścić trochę z asanami, które mogą doprowadzić nas do przemęczenia. Ten etap to piękny moment, aby skupić się na pogłębianiu naszej mentalnej więzi z maleństwem, na praktyce pranajamy i oczywiście odnalezieniu spokoju mentalnego. Częsty ucisk na stawy oraz jelita, gromadzenie się wody, zwiększenie ciśnienia wewnątrzkomórkowego to kilka objawów, które mogą wystąpić w każdym okresie ciąży. Jednak powrót do podstaw i ćwiczenia z serii pavanmuktasany cudownie udrożnią naszą limfę, wodę i zapewnią nam poczucie lekkości.

Wszystkie te zmiany mogą powodować, że stajemy się zmęczone, rozdrażnione, lub ociężałe. Tu z pomocą przychodzi nam szereg rozwiązań rozluźniających dolne plecy, otwierających miednice, udrażniających limfę w ciele. Asany oraz inne praktyki jogiczne  przygotowują nas do samego porodu poprzez poszerzanie zakresów ruchu, zwiększenie elastyczności tkanek miękkich oraz wzmocnienie mięśni gładkich.

Z punktu widzenia naszego umysłu, regularna praktyka da nam wyciszenie, spokój, poczucie bezpieczeństwa oraz przygotowania do doświadczenia cudownego wydarzenia, jakim będzie sam poród.

Joga wpływa korzystnie na równowagę hormonalną

Podczas ciąży nasz organizm pracuje zupełnie inaczej nie zwykle. Zaczyna on produkować hormony w innych stężeniach, aby zapewnić prawidłowy rozwój naszego maleństwa.

Zdarza się jednak, że występują różnego rodzaju zaburzenia jak: cukrzyca ciążowa, dysfunkcja w produkcji hormonów tarczycy, wahania nastroju. Pozycje skrętne, będą bardzo pomocne przy wyrównaniu i prawidłowym rozprowadzeniu hormonów w całym ciele. Jednak trzeba pamiętać o niewywieraniu zbyt dużego nacisku na sam brzuszek. W pozycjach takich jak vakrasana (pozycja skręcona) czy matsyebndrasana (pozycja Pana Ryb) będziemy odkręcać się w przeciwnym kierunku niż nasze uniesione kolano. Modyfikacje pozycji będą pomagały nam zachować zdrowy skręt kręgosłupa przy zmniejszonym nacisku na jamę brzuszną.

Oddech

Oddech jest życiem. Możemy nie jeść, możemy nie pić, ale nie możemy przestać oddychać. W Jodze życiową energię nazywamy Praną i dostarczamy ją między innymi z oddechem. To dzięki niej utrzymujemy balans energetyczny ciała i harmonię umysłu. Praktykując oddychanie w bardziej efektywny sposób likwidujemy blokady w postaci: bólu, napięć czy dysfunkcji.

zosia styń

Praktyka techniki oddechowej jak na przykład Anuloma Viloma/Nadi Shodhana  (naprzemienne oddychanie nosem) w sposób naturalny i delikatny pozwoli pobudzać ruch płynu mózgowo-rdzeniowego, który zapewnia właściwe zarządzanie gospodarką hormonalną i aktywację przedniego płata kory mózgowej. To właśnie ten obszar mózgu odpowiada za właściwą  pracę naszych połączeń nerwowych oraz rozwój kreatywności i empatii. Zapewni nam również zrównoważenie pracy lewej i prawej półkuli mózgowej co przyniesie nam zwiększenie stabilności emocjonalnej, jakże istotne w trakcie ciążowych zachcianek czy kaprysów.

Joga w ciąży pomaga w nawiązaniu więzi

Wiemy jak ważna jest rozmowa i kontakt z osobą, którą kochamy. W trakcie ciąży bardzo istotne jest nawiązywanie kontaktu z naszym rozwijającym się dzieckiem.

Przez te wyjątkowe 9 miesięcy potrzeby dziecka i nasze własne stają się jednym i tym samym. Zwiększenie skupienia na wewnętrznym głosie naszych potrzeb, uczuć oraz jasnym przekazie emocjonalnym pozwoli na pełne wrażenie miłości do życia, które zaowocuje w postaci spokoju i poczucia bezpieczeństwa już po narodzinach maleństwa.

Praktyka medytacji, odmawianie lub śpiewanie mantr pozwoli dziecku przyzwyczaić się do naszego głosu.

Również przy zwiększonej ilości płynów w naszych ciałach (mamy i dziecka) wibracje mantr, dobrych słów i spokojnego oddechu pozytywnie wpłyną na jakość budowy strukturalnej wody. Wiadomo również, że dziecko po porodzie reaguje bardziej przyjaźnie na głosy rodziców, którzy podczas ciąży z nim rozmawiali, śpiewali mu czy opowiadali jak to będzie kiedy już przyjdzie na świat. Buduje to bardzo mocną więź między mamą  a dzieckiem, tatą a dzieckiem jak również między samymi rodzicami.

Joga w ciąży a uwolnienie bólu, stresu i lęku

Każda nowa sytuacja, w której się znajdziemy może wywołać w nas stres. Chcąc poradzić sobie z nieznanym, błądzimy czasem mentalnie w kołowrotku myśli i nakręcamy koło mentalnego wysiłku, który jest dla nas równie obciążający i może być szkodliwy dla dziecka co nadmierny wysiłek fizyczny. Doświadczenie emocji niepewności, bezsilności, strachu, gniewu, agresji to toksyny dla bezbronnego maleństwa, które odczuwa wszystko to, co jego mama w trakcie ciąży.

Emocje te mogą wywoływać też ból fizyczny co znacząco przełoży się na nasze funkcjonowanie przez 9 miesięcy.

Praktyka jogi szeroko zajmuje się tematem akceptacji i przyjmowania sytuacji bez oczekiwań.

Uczy jak nie wchodzić w wyobrażenia własnego umysłu i jak je kontrolować. Umiejętność spokojnego przyjmowania zmian to cenna i bardzo praktyczna korzyść płynąca z praktyki Joga Nidry. Joga Nidra jest nazywana jogą snu i odbywa się w całości na leżąco. Ta forma „psychoterapii” w jodze jest jedną z piękniejszych i najbardziej komfortowych form praktyki. Zapewnia ona również możliwość regeneracji sił w ciągu dnia jak i odespania nieprzespanych nocy, które mogą się zdążyć w trakcie jak i po ciąży. Zrelaksowane ciało i spokojny umysł znacznie częściej i chętniej wyrażać będzie uczucia miłości, radości i błogości.

Regularna praktyka jogi (asan, pranajam, medytacji, relaksacji) w trakcie ciąży znacząco przełoży się na jakość i świadomość Twojego życia oraz rozumienia zmian, jakie w nim następują. Przygotujesz się dzięki niej nie tylko do wysiłku fizycznego, jakim będzie poród, ale również mentalnego utrzymania równowagi przez cały okres ciąży. Również dzięki zadbaniu o jakość swojego zdrowia, szybciej zregenerujesz się już po narodzinach dziecka. Będziesz mieć więcej energii do działania i sprostania wyzwaniom dnia codziennego. Twój wytrenowany umysł oraz mocna więź z maleństwem pozwolą lepiej zrozumieć wasze (dziecka i Twoje) potrzeby.

View this post on Instagram

Już w tę środę, w Internetowym Studio PortalYogi mamy dla Ciebie – przyszła mamo – nową specjalną Sesję Tygodnia z @aga.bera.yoga🤰🏼! Ta sesja jogi w ciąży, przeznaczona jest do codziennej praktyki, w każdym trymestrze więc możesz ją wykonywać bez obaw (oczywiście, jeżeli nie masz żadnych przeciwskazań od lekarza).💕 A jeżeli nie jesteś w ciąży to, nic! 🧘‍♀️ Taka sesja kundalini jogi na pewno sprawi, że poczujesz się wypełniona miłością po brzegi! Jest to delikatna praktyka, skupiona na połączeniu ciała z oddechem przy delikatnym rozciągnięciu nóg! 🙏 ✨Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi i zobacz, ile profesjonalnych sesji jogi tam na Ciebie czeka! ✨LINK do studia —-> BIO🌷 . . . #NowaSesjaTygodnia #jogawciaży #praktykuj #uczsię #doświadczaj

A post shared by PortalYogi (@portalyogi) on

Mam nadzieje, że ten artykuł przybliżył Ci korzyści płynących z regularnej praktyki jogi przed w trakcie i po ciąży oraz przekona Cię jak cudowne może być spędzanie tego czasu w jedności. Bo Joga – JOGA to właśnie jedność. Jedność ciała, umysłu i duszy.

Życzę Ci dużo spokoju i zdrowia na cudownej drodze, która obecnie kroczysz.

 

____________________________________________________________________________

Autorką artykułu jest Zosia Styń, która wzięła udział w Projekcie Odkrycia Internetowego Studio PortalYogi. Sesja, którą przygotowała zawiera w sobie kompletny zestaw dla ciała i ducha. Zaczyna się miękka gayatri mantrą– polecaną szczególnie kobietom w ciąży, gdyż prosi o rozwój intelektu dziecka i mamy.

Dołącz do Studia i zyskaj dostęp do praktyki jogi z Zosią oraz do ponad 180 innych sesji jogi.

joga w ciąży

Zosia Styń

Zosia Styń czyli Soffi  z SMU YOGA to nieustannie rozwijająca się miłośniczka świadomości i aktywności. Jej szkolenia oraz doświadczenie zebrane w wielu podróżach po Indiach, oraz w praktyce i pracy jako nauczyciel na całym świecie (m.in. Francja, Belgia, Brazylia, Tajlandia, Indie, Nepal, Indonezja) umożliwiło jej skomponowanie bardzo unikatowej formy zajęć, która ułatwi  dotarcie do swojej duszy i nawiązania świadomego połączenia między umysłem i ciałem.

Nasza Yogini uczy jak praktykować bez bólu, dociskania i stresu. Zwraca dużą uwagę na wgląd w siebie i naukę rozumienia własnych potrzeb oraz możliwości. Praktyka oparta będzie na technikach Hatha Yogi oraz Yoga Terapii.

Zosia na co dzień współtworzy studio SMU YOGA w Gdyni. Posiada certyfikaty nauczycielskie Yogi, Yoga Terapii, Yogi dla kobiet przed i po ciąży, ajurwedy oraz dyplom Advance Yoga Training  certyfikowane przez Yoga Alliance UE i USA, a nawet przez Rząd i armię Indii. Jest trenerem personalnym z międzynarodowymi uprawnieniami III stopnia. Jej wykształcenie poparte tytułem magistra Akademi Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku oraz  ponad 18-letnią praktyką w pracy z ludźmi w każdym wieku na całym świecie.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.