14 codziennych nawyków, które powodują ból pleców

Poza przeziębieniem, ból pleców i kręgosłupa jest najczęstszą dolegliwością, na którą skarżą się pacjenci. Stanowi on piąty powód hospitalizacji i trzecią najczęstszą przyczynę operacji. Co więcej, 56% osób z bólem krzyża twierdzi, że objawy zaburzają ich codzienne funkcjonowanie, w tym sen i seks.

Tutaj znajdziesz 14 szkodliwych nawyków, przez które cierpią Twoje plecy.

1. Garbienie się

Ciągłe pochylanie się nad kierownicą powoduje, że mięśnie klatki piersiowej napinają się, a to z kolei może prowadzić do powstawania tzw. okrągłych pleców. Nieprawidłowa postawa może mieć również wpływ na brak energii. Co więcej, może ona doprowadzić do poważniejszych problemów z plecami i szyją.

ból pleców

2. Siedzący tryb pracy

W czasie siedzenia nacisk na Twój kręgosłup może być większy nawet o 40%, niż w czasie stania. Utrzymanie prawidłowej postawy ciała może być ostatnią rzeczą, na której chcesz się koncentrować podczas stresującego dnia pracy. Znalezienie czasu na regularne rozciąganie to wyzwanie, zwłaszcza kiedy Twój tydzień wypełniony jest po brzegi innymi obowiązkami. Niestety prawda jest taka, że zaniedbywanie tych nawyków, może powoli niszczyć Twój kręgosłup. Spowodowane jest to tym, że mięśnie pleców słabną, jeżeli nie są używane regularnie! Nieaktywne stawy szybciej tracą nawilżenie i starzeją się.

3. Długotrwały stres

Ciągły lub długotrwały stres bezpośrednio oddziałuje na ból pleców. Gdy jesteś pod wpływem stresu, całe Twoje ciało napina się, w tym mięśnie szyi i pleców. A mięśnie, które są skurczone, muszą się w końcu zrelaksować! Jeżeli cały czas jesteś zestresowany, a Twoje mięśnie są zaciśnięte, może to ostatecznie doprowadzić do poważnego bólu.

4. Unikanie ćwiczeń

Ruszaj się, aby złagodzić bóle i szybciej rozwiązać problemy z plecami. Badania pokazują, że 40% osób z bólami pleców rezygnuje z aktywności fizycznej – to jednak strategia, która może opóźnić leczenie lub nawet pogorszyć stan pleców.

5. Spanie na starym / źle dobranym materacu

Pamiętasz, kiedy ostatnim razem wymieniłeś swój materac? Uważaj, bo z tego powodu Twoje plecy mogą być narażone na poważne kłopoty! Według National Sleep Foundation, dobry materac starcza na 9-10 lat, ale powinno się go wymieniać co 5-7 lat, zwłaszcza jeśli masz problemy ze snem lub doświadczasz bólu kręgosłupa. Badanie przeprowadzone na Oklahoma State University wykazało, że ludzie, którzy zamieniali swoje materace po pięciu latach, spali znacznie lepiej i rzadziej bolały ich plecy.

6. Niećwiczenie jogi

Poprawiając krążenie i obniżając stres, praktycznie każdy rodzaj ćwiczeń wspomaga powrót do zdrowia. Jednakże joga może być lepsza od innych form aktywności! Badacze z University of Washington twierdzą, że joga łagodzi bóle w dolnej części pleców szybciej niż konwencjonalne ćwiczenia. W innym badaniu, 101 pacjentów zostało losowo przydzielonych do jednej z trzech grup. Pierwsza grupa brała udział w cotygodniowych zajęciach jogi oraz ćwiczyła w domu. Druga grupa brała udział w cotygodniowych zajęciach opracowanych przez fizjoterapeutę oraz ćwiczyła w domu. Trzecia grupa dostała poradnik na temat dbania o plecy. Po trzech miesiącach, grupa, która ćwiczyła jogę, odnotowała lepszą sprawność pleców niż dwie pozostałe grupy. Po sześciu miesiącach, ta sama grupa twierdziła, że doświadcza mniejszego bólu kręgosłupa i zauważyła poprawę w funkcjonowaniu pleców. Jako że joga promuje głębokie oddychanie i relaks, a także rozciąganie i siłę, może ona pomóc na zarówno emocjonalne, jak i mechaniczne przyczyny bólu pleców.

7. Skupianie się tylko na „brzuszkach”

Przysiady i brzuszki mogą wręcz powodować więcej problemów z plecami, niż są w stanie im zapobiec. Często słyszymy, że mocne mięśnie pleców chronią plecy, co jest prawdą, ale robienie brzuszków nie działa na te mięśnie brzucha, które są odpowiedzialne za stabilizację pleców. W rzeczywistości mogą nawet przyczynić się do bólu pleców poprzez zachwianie równowagi i proporcjonalności – stan nadmiernej kompresji, który powoduje, że kręgosłup wygina się do przodu, w kształt litery C.

8. Niedbanie o zdrową dietę

Badania pokazują, że nawyki żywieniowe, które są dobre dla Twojego serca, wagi i poziomu cukru we krwi, są również dobre dla Twoich pleców. Fińskie badania pokazały, że osoby cierpiące na bóle kręgosłupa częściej miały zatkane tętnice prowadzące do kręgosłupa, w porównaniu ze zdrowymi osobami. Zdrowe krążenie dostarcza więcej składników odżywczych do kręgosłupa i usuwa zanieczyszczenia. Jeżeli tak się nie stanie, może dojść do zapalenia, co z kolei prowadzi do przesyłania sygnałów o bólu pleców do mózgu.

ból pleców

9. Noszenie ciężkiej torby na ramieniu

Wypchana po brzegi torebka może spowodować uraz porównywalny do sportowych obrażeń! Kiedy nosisz torbę na jednym ramieniu, mięśnie po stronie na której ją nosisz, rozrastają się nieproporcjonalnie. Twoje ciało unosi wolne ramię, co sprzyja skrzywieniu kręgosłupa. Robienie tego codziennie prowadzi do narastającego z czasem bólu pleców.

10. Jeżdżenie na źle dobranym rowerze

Czy za każdym razem jak jeździsz na rowerze odczuwasz ból, nawet jeżeli jest to spokojna jazda? Może powinieneś pomyśleć nad zmianą sprzętu! Według Jennifer Chu, profesor medycyny rehabilitacyjnej na University of Pennsylvania, od 30% do 70% rowerzystów skarży się na ból pleców. Nie znaczy to, że musisz zrezygnować z tej wspaniałej aktywności fizycznej, ale musisz pamiętać, żeby rower na którym jeździsz był dopasowany do Ciebie.

11. Noszenie butów na wysokich obcasach lub zupełnie płaskiej podeszwie

Wysokie obcasy zmuszają kręgosłup do wygięcia się w odcinku lędźwiowym, co powoduje jego przeciążenie. Z kolei, płaskie buty powodują, że stopa przesuwa się na boki, nierównomiernie rozkładając masę ciała i prowadząc do bólu pleców.

12. Ignorowanie bólu!

Według badań The Rosalind Franklin University of Medicine and Science, próbowanie zablokowania bólu pleców, może tylko pogorszyć sytuację. Lepszym podejściem jest świadome przeżywanie bólu. W standardowym teście bólu, psycholodzy kazali 68 osobom cierpiącym na ból pleców, zanurzyć rękę lub nogę w lodowato zimnej wodzie. Kiedy ochotnicy byli poinstruowani, żeby stłumić szok lodowatej wody, kluczowy mięsień pleców zaciskał się. Natomiast, mięsień nie naprężał się, gdy ochotnicy myśleli tylko o szoku.

13. Spędzanie dużej ilości czasu przed ekranem

Wielogodzinne siedzenie przed telewizorem nie służy Twojemu kręgosłupowi. Badanie norweskich nastolatków pokazało, że ci którzy siedzieli przed komputerem lub telewizorem przez 15 godzin tygodniowo lub dłużej, trzykrotnie częściej cierpieli na bóle krzyża, niż ich bardziej aktywni koledzy (typowy amerykański nastolatek ogląda telewizję średnio 3h dziennie).

ból pleców

14. Blokowanie emocji

Popełnianie błędów jest rzeczą ludzką. Przebaczenie komuś może sprawić, że Twoje plecy odetchną z ulgą. Badacze z Duke University Medical Center przebadali 58 kobiet i mężczyzn z przewlekłym bólem krzyża. Wyniki badań pokazały, że ci, którzy praktykowali przebaczenie, doświadczali mniej gniewu, urazy, depresji i bólu pleców.

Źródło


Praktyka jogi to pierwsza pomoc w przeciwdziałaniu bólom kręgosłupa.

Jeśli szukasz odpowiednich sesji jogi na kręgosłup i mobilizacji do praktyki, spróbuj wyzwania: „MOC ZDROWEGO KRĘGOSŁUPA – 14 dni dla Ciebie” z Gosią Kobus–Kwiatkowską w Internetowym Studiu PortalYogi.

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.