Obserwacja Oddechu, Czyli Przygotowanie Do Pranayamy

Czy zastanawiałeś się, co tak naprawdę decyduje o Twoim życiu? Bez jedzenia jesteś w stanie przetrwać kilka tygodni, bez picia kilka dni, a bez powietrza? Zaledwie parę minut. Oddychanie jest życiodajną funkcją naszego organizmu, z której nie zdajemy sobie zazwyczaj sprawy. Oddychamy nieświadomie, czyli automatycznie – podczas pracy, snu czy odpoczynku. Oddech zaczynamy zauważać dopiero wtedy, gdy widocznie coś się w nim zmieniło. A wraz z wiekiem dostrzegamy go, kiedy jego przyspieszenie lub zatrzymanie uniemożliwia nam wykonanie prostych czynności. Tylko czy warto czekać na moment, w którym uświadomimy sobie, że coś jest nie tak?

Oddech wpływa na jakość naszego życia

Nawet wtedy, kiedy pozornie nic się z nim nie dzieje. Zauważ jak oddech połączony jest z naszym umysłem. Bardzo łatwo można zaobserwować zmiany w procesie oddychania towarzyszące różnym sytuacjom życiowym. Jego rytm zmienia się pod wpływem myśli, nastrojów i uczuć. Jest to najlepszy dowód na to, jak ściśle oddech związany jest z reakcjami ciała i psychiki, że pomiędzy oddechem a psychiką zachodzi ścisły związek. Co za tym idzie, panując nad oddechem można zmienić reakcję układu nerwowego. Kiedy jesteś zestresowany oddychasz płytko i szybko. Natomiast w stanie szczęścia i zadowolenia, oddech zazwyczaj wydłuża się i jest znacznie wolniejszy. Jednak, kiedy nasze życie wypełnione jest w większości sytuacjami stresującymi, to nawet te momenty wyciszenia i radości nie są w stanie ustabilizować oddechu, choć wydaje nam się że odpoczywamy i jesteśmy zrelaksowani.

Wyjątkowość oddychania polega na tym, że możemy nad nim świadomie panować

Kiedy oddychamy nieświadomie, pozbawiamy się szansy na poprawienie naszej koncentracji, twórczego myślenia i radości życia. Prawidłowy oddech działa kojąco na nasz układ nerwowy, co leży u podstaw systemu hatha jogi. Układ nerwowy wpływa na procesy metaboliczne w naszym ciele oraz na prace układu krążenia. Czy potraficie już wyciągnąć z tego wnioski? Oddech ma więc wpływ na naszą fizjologię, a także jest mostem łączącym umysł i ciało.

Praca z oddechem w jodze

W jodze zadaniem świadomej pracy z oddechem jest wypracowanie powolnych, głębokich, swobodnie wykonywanych oddechów. Dalszą pracą w ramach ćwiczeń oddechowych jest dbałość o właściwe parametry oddechu: siłę, rytm, czas trwania i głębokość.

Obserwacja oddechu – ćwiczenie

Warto zacząć pracę ze świadomym oddechem od jego obserwacji, która nazywana jest pierwszym etapem oddechu ujjayi. Obserwację oddechu najlepiej wykonywać w pozycji leżącej, która w większym stopniu pozwala adeptowi na swobodny przepływ powietrza niż pozycja siedząca.

  • Połóż się na macie i zacznij obserwować swój oddech.
  • Skup się na nim i staraj się poczuć, jak powietrze wchodzi przez nozdrza w głąb jamy nosowej, dalej do jamy nosowo-gardłowej, tchawicy, oskrzeli, aż wreszcie do płuc.
  • Następnie obserwuj i wyczuwaj proces wydechu.
  • Oddychaj cały czas przez nos. Wykonaj 5–6 takich oddechów. Ważne jest by ciało pozostawało rozluźnione.
  • Jeżeli czujesz napięcie w którejś części ciała, zacznij kierować tam swoją uwagę i oddech.

Obserwacja oddechu jest przygotowaniem do pranayamy, czwartego aspektu ashtanga yogi.


techniki oddechu

Wycisz ciało i umysł odżywczym oddechem i medytacjami z Internetowego Studia PortalYogi. Przygotowaliśmy dla Ciebie różne sesje, które pozwolą Ci odkryć techniki oddechu. Samoleczenie to element codziennej praktyki jogi w domowym zaciszu.

Dołącz do Studia i zyskaj dostęp do praktyki w domu – czeka na Ciebie 120 sesji jogi i wyzwania. Na stronie Internetowego Studia PortalYogi szukaj sesji w kategoriach: Medytacja, Techniki Relaksacji i Jogi Na Stres. To dobry początek do rytuału zdrowego życia.

 



O autorze

Natalia Stanińska
Dyplomowana nauczycielka jogi metodą B.K.S Iyengara w stopniu Inroductory II, tancerka, choreografka, z z wykształcenia specjalistka ds. stosunków międzynarodowych. Swoją regularną praktykę jogi rozpoczęła w 2006 roku w krakowskiej szkole jogi Sadhana, w której rozwija praktykę do dziś.

Początkowo traktowała jogę jako uzupełnienie treningu tanecznego. Z czasem praktyka jogiczna przekształciła się w odrębną drogę rozwoju na poziomie mentalnym i fizycznym. Ciągle kontynuuje kształcenie u cenionych nauczycieli w Polsce i za granicą.

Joga jest dla mnie ciągłym przekraczaniem granic wyznaczonych przez ciało i umysł. Uczy dyscypliny, ale też wysubtelnia postrzeganie otaczającej rzeczywistości. Joga ciągle mnie zaskakuje - zarówno pod względem różnorodnych narzędzi pracy z ciałem, jak i swojej "nieskończoności". Za każdym razem, kiedy wydaje mi się, że wiem już coś na pewno, joga wytrąca mnie i pokazuje tysiące innych rozwiązań. To fascynujące i dlatego do poszukiwań w sobie i na macie zachęcam na zajęciach swoich uczniów.

Inne artykuły tego autora