Natalia Stanińska

Obserwacja Oddechu, Czyli Przygotowanie Do Pranayamy

Czy zastanawiałeś się, co tak naprawdę decyduje o Twoim życiu? Bez jedzenia jesteś w stanie przetrwać kilka tygodni, bez picia kilka dni, a bez powietrza? Zaledwie parę minut. Oddychanie jest życiodajną funkcją naszego organizmu, z której nie zdajemy sobie zazwyczaj sprawy. Oddychamy nieświadomie, czyli automatycznie – podczas pracy, snu czy odpoczynku. Oddech zaczynamy zauważać dopiero wtedy, gdy widocznie coś się w nim zmieniło. A wraz z wiekiem dostrzegamy go, kiedy jego przyspieszenie lub zatrzymanie uniemożliwia nam wykonanie prostych czynności. Tylko czy warto czekać na moment, w którym uświadomimy sobie, że coś jest nie tak?

Oddech wpływa na jakość naszego życia

Nawet wtedy, kiedy pozornie nic się z nim nie dzieje. Zauważ jak oddech połączony jest z naszym umysłem. Bardzo łatwo można zaobserwować zmiany w procesie oddychania towarzyszące różnym sytuacjom życiowym. Jego rytm zmienia się pod wpływem myśli, nastrojów i uczuć. Jest to najlepszy dowód na to, jak ściśle oddech związany jest z reakcjami ciała i psychiki, że pomiędzy oddechem a psychiką zachodzi ścisły związek. Co za tym idzie, panując nad oddechem można zmienić reakcję układu nerwowego. Kiedy jesteś zestresowany oddychasz płytko i szybko. Natomiast w stanie szczęścia i zadowolenia, oddech zazwyczaj wydłuża się i jest znacznie wolniejszy. Jednak, kiedy nasze życie wypełnione jest w większości sytuacjami stresującymi, to nawet te momenty wyciszenia i radości nie są w stanie ustabilizować oddechu, choć wydaje nam się że odpoczywamy i jesteśmy zrelaksowani.

Wyjątkowość oddychania polega na tym, że możemy nad nim świadomie panować

Kiedy oddychamy nieświadomie, pozbawiamy się szansy na poprawienie naszej koncentracji, twórczego myślenia i radości życia. Prawidłowy oddech działa kojąco na nasz układ nerwowy, co leży u podstaw systemu hatha jogi. Układ nerwowy wpływa na procesy metaboliczne w naszym ciele oraz na prace układu krążenia. Czy potraficie już wyciągnąć z tego wnioski? Oddech ma więc wpływ na naszą fizjologię, a także jest mostem łączącym umysł i ciało.

Praca z oddechem w jodze

W jodze zadaniem świadomej pracy z oddechem jest wypracowanie powolnych, głębokich, swobodnie wykonywanych oddechów. Dalszą pracą w ramach ćwiczeń oddechowych jest dbałość o właściwe parametry oddechu: siłę, rytm, czas trwania i głębokość.

Obserwacja oddechu – ćwiczenie

Warto zacząć pracę ze świadomym oddechem od jego obserwacji, która nazywana jest pierwszym etapem oddechu ujjayi. Obserwację oddechu najlepiej wykonywać w pozycji leżącej, która w większym stopniu pozwala adeptowi na swobodny przepływ powietrza niż pozycja siedząca.

  • Połóż się na macie i zacznij obserwować swój oddech.
  • Skup się na nim i staraj się poczuć, jak powietrze wchodzi przez nozdrza w głąb jamy nosowej, dalej do jamy nosowo-gardłowej, tchawicy, oskrzeli, aż wreszcie do płuc.
  • Następnie obserwuj i wyczuwaj proces wydechu.
  • Oddychaj cały czas przez nos. Wykonaj 5–6 takich oddechów. Ważne jest by ciało pozostawało rozluźnione.
  • Jeżeli czujesz napięcie w którejś części ciała, zacznij kierować tam swoją uwagę i oddech.

Obserwacja oddechu jest przygotowaniem do pranayamy, czwartego aspektu ashtanga yogi.


techniki oddechu
Wycisz ciało i umysł odżywczym oddechem i medytacjami z Internetowego Studia PortalYogi. Przygotowaliśmy dla Ciebie różne sesje, które pozwolą Ci odkryć techniki oddechu. Samoleczenie to element codziennej praktyki jogi w domowym zaciszu.
Dołącz do Studia i zyskaj dostęp do praktyki w domu – czeka na Ciebie 120 sesji jogi i wyzwania. Na stronie Internetowego Studia PortalYogi szukaj sesji w kategoriach: Medytacja, Techniki Relaksacji i Jogi Na Stres. To dobry początek do rytuału zdrowego życia.
 

Natalia Stanińska

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.