Tristana – 3 Pojęcia, Które Musisz Znać Zanim Zaczniesz Praktykować Ashtanga Jogę

Chcesz zacząć praktykować Ashtanga jogę? Justyna Jaworska przygotowała dla Ciebie sesję wprowadzającą do metody Ashtangi. Dowiesz się czym jest Tristana i jak osiągnąć jej poszczególne elementy!

TRISTANA

Tristana jest kluczem do zagłębienia się w duchową stronę jogi. Składa się kolejno z dristhi, oddechu ujjayi i bandhy, które stanowią trzy podstawowe punkty wyjścia do praktyki w metodzie ashtangi. Tylko wtedy, gdy praktykowane są razem, zapewniają, że „kwiat lotosu Ashtanga jogi będzie rozkwitać”. Dzięki Tristanie, rozwiniemy kontrolę nad naszymi zmysłami, głęboką świadomość samych siebie oraz naszych wewnętrznych doznań.

tristana

DRISHTI

Drishti to punkt skupienia wzroku. Podczas praktyki chcemy mieć wzrok skupiony, ale jednocześnie rozluźniony. W każdej kolejnej pozycji podane są punkty, kierunki, w które patrzymy. Często są one intuicyjne, zawsze są określone, więc łatwo je znaleźć, bądź podążając za wskazówkami nauczyciela, wyrobić sobie nawyk, aby patrzeć we właściwym kierunku.

Utrzymując dristhi, łagodnieje nasza twarz, jest nam łatwiej koncentrować się na wykonywanej pozycji, a także dodaje to spokoju do naszej praktyki!

UJJAYI

Kolejnym aspektem praktyki jest oddech. W metodzie Ashtangi oddychamy delikatnym oddechem ujjayi. Oddech ujjayi ma charakterystyczny dźwięk, który wydobywa się z obszarów naszego gardła. Charakteryzuje się szumiącym, głębokim, uspokajającym dźwiękiem. Uzyskasz go ściskając lekko obszar naszego gardła. Pomocne jest wyobrażenie sobie, że mówimy „HAA” mając zamknięte usta. Możemy zacząć od powiedzenia tego z dźwiękiem, a następnie robiąc w ten sam sposób, w połowie wydychanego powietrza zamykamy usta. Próbujcie do momentu, aż ten dźwięk będzie dla Was łatwy do uzyskania, ponieważ jest to sposób oddychania, który towarzyszy całej praktyce.

Dodatkowo chcemy, aby wdech i wydech płynęły niezakłócenie i następowały po sobie. Ważne jest, aby nie zatrzymywać powietrza! Szczególnie istotne jest to w pozycjach, które staną się dla nas z jakiegoś powodu wymagające. Zatrzymywanie powietrza potęguje napięcie i trudność w pozycji. Staramy się więc oddychać w sposób płynny, spokojny, głęboki, z szumiącym dźwiękiem, przez nos.

tristana

BANDHY

Ostatnim elementem w praktyce są bandhy i asany, czyli nasza postawa zewnętrzna (asana) i wewnętrzne ustawienie w ciele (bandhy). Wyróżniamy trzy bandhy, są to również tak zwane zamknięcia energetyczne, miejsca, które przytrzymują energię w naszym ciele – jest to:

  • Muhla bandha
  • Uddiyana bandha
  • Jalandhara bandha.

Regularne wykonywanie i opanowanie tych trzech elementów Tristany, sprawi, że Twoje doświadczenie z Ashtanga jogą będzie głębsze. Będziesz płynniej i bardziej lekko wykonywać poszczególne ruchy, zwiększy się Twoja koncentracja, ciało nabierze nowej energii, umysł się uspokoi, a oddech wyrówna.

Jeżeli zainteresowała Cię Ashtanga Joga to zajrzyj do Internetowego Studia PortalYogi, gdzie czekają na Ciebie różne sesje w tym stylu jogi jak „Wprowadzenie do Ashtanga Joga” z Justyną Jaworską!

tristana

 



O autorze

PortalYogi
PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Inne artykuły tego autora