Dlaczego Świadome Oddychanie Jest Takie Ważne W Praktyce Jogi?

Świadome ćwiczenia oddechowe i pranajama są ważną częścią jogi i jednymi z najważniejszych narzędzi, których używam jako psycholog – szczególnie podczas pracy z klientami, którzy przeżywają stres i niepokój. W zachodnich szkołach przeponowy oddech jest najbardziej znaną techniką oddychania, ale badania naukowe rzucają nowe światło na inne techniki pranajamy i ich korzyści.

Oddychanie świadomie ma potężną moc

Oddech to dla nas bezpośrednia droga do szybkiego komunikowania się z mózgiem na temat tego, co robimy z naszym ciałem. Oferuje ono także bezpośrednie łącze do układu współczulnego (odpowiedzialnego za reakcje: obrona i atak) i przywspółczulnego (odpoczynek i relaks).

Dziś chcę zaprezentować technikę nadi shodhana, która ma długą historię, rozpoczynającą się w medycynie ajurwedyjskiej. Jest to przemyślana, zespalająca dwie półkule mózgu technika, powodująca zrównoważenie samopoczucia fizycznego, psychicznego i emocjonalnego.

Trzy główne powody, dla których warto uprawiać pranajamę

  1. Aktywuje przywspółczulny układ nerwowy i obniża ciśnienie krwi.
  2. Wzmacnia funkcje układu oddechowego: zwiększa siłę i jego wytrzymałość.
  3. Poprawia uwagę i precyzję silnika koordynacji oraz wydajności.

Nadi shodhana jest dobra dla naszego serca, płuc i umysłu.

Jesteś gotowy? Oto jak wygląda technika nadi schodana

  • Usiądź w dowolnej wygodnej pozycji. Zrelaksuj ciało i oddech. Pozwól na to, by ciało i umysł osiągnęły harmonię. Połóż lewą rękę na kolanach lub (jeśli Ci wygodniej) na oba kolana.
  • Zrób „znak pokoju” z prawej strony ciała. Połóż dwa palce na mostku nosa. Umieść kciuk delikatnie na prawej dziurce. Małe palce delikatnie przesuń nad lewą dziurkę.
  • Zamknij oczy i zacznij od cichego zamknięcia prawej dziurki (używając prawego kciuka) i wdychaj powietrze powoli, głęboko, płynnie, łagodnie i bez wysiłku przez lewą dziurkę.
  • Zamknij lewe nozdrze (małymi palcami) i zwolnij zamknięcie prawej. Wydychaj przez prawą dziurkę. Zrób wdech przez prawą dziurkę.
  • Zamknij prawą dziurkę i zwolnij zamknięcie po lewej stronie. Wykonaj wydech przez lewą dziurkę.
    Kontynuuj ćwiczenie tak długo, jak chcesz.
  • Po zakończeniu rozluźnij obie ręce, usiądź i oddychaj naturalnie przez kilka chwil przed otwarciem oczu.

techniki oddechu

Wycisz ciało i umysł odżywczym oddechem i medytacjami z Internetowego Studia PortalYogi. Przygotowaliśmy dla Ciebie różne sesje, które pozwolą Ci odkryć techniki oddechu. Samoleczenie to element codziennej praktyki jogi w domowym zaciszu.

Dołącz do Studia i zyskaj dostęp do praktyki w domu – czeka na Ciebie 120 sesji jogi i wyzwania. Na stronie Internetowego Studia PortalYogi szukaj sesji w kategoriach: Medytacja, Techniki Relaksacji i Jogi Na Stres. To dobry początek do rytuału zdrowego życia.



O autorze

Ewa Wysocka
Ewa jest założycielką PortalYogi i miłośniczką różnych form aktywności fizycznej. Poza jogą uwielbia bieganie i jazdę na rowerze, a zimą narty biegowe.

Inne artykuły tego autora