Salamba Bhujangasana – Pozycja Sfinksa

Bhujanga – Kobra, Asana – Poza

Salamba Bhujangasana jest również nazywana pozycją kobry. Asana ta nie wymaga wcześniejszego przygotowania, jednak przed wykonaniem tej pozycji, można spróbować i przygotować ciało w pozycji Makarasany.

Drsti (punkt skupienia wzroku): trzecie oko, do góry

Typ: Pozycja leżąca

Co powinieneś wiedzieć zanim wykonasz pozycję Salamba Bhujangasana?

Ta asana musi być wykonywana na pusty żołądek. Powinieneś zatem zjeść co najmniej cztery godziny przed praktyką jogi. Najlepiej też wykonywać tą pozycję wcześnie rano. Jeśli jednak czas Ci na to nie pozwala, możesz wykonać ją wieczorem. Pamiętaj jednak, aby zachować odstęp czasowy po ostatnim posiłku.

Kolejnym plusem, wykonania pozycji rano jest to, że poprawią naszą koncentrację, kiedy nasz umysł jest jeszcze pozbawiony zmartwień i stresów.

salamba bhujangasana

Poziom Początkujący:

Styl: Ashtanga Yoga
Czas: 15-30 sekund
Powtarzanie: –
Rozciąganie: brzuch, ramiona, klatka piersiowa, płuca
Wzmacnianie: kolumny kręgowe

Jak wykonać pozycję Salamba Bhujangasana?

  1. Połóż się płasko na brzuchu. Połóż ręce wzdłuż ciała
  2. Następnie przesuń dłonie do przodu, upewniając się, że znajdują się na wysokości ramion i połóż dłonie na podłodze.
  3. Teraz, kładąc ciężar ciała na dłoniach, weź wdech i podnieś głowę do góry. Zwróć uwagę, aby Twoje ręce były ugięte w łokciach.
  4. Pamiętaj, aby spiąć łopatki i oddalić ramiona od uszu.
  5. Wciśnij biodra, uda i stopy mocno w podłogę
  6. Wytrzymaj w tej asanie od 15-30 sekund oddychając normalnie. Poczuj, jak Twój brzuch przylega do podłogi. Jeżeli będziesz regularnie praktykować tą asanę, powinieneś być w stanie utrzymać pozycje  przez maksymalnie dwie minuty.
  7. Aby wyjść z pozycji powoli połóż ręce na boki. Oprzyj głowę o ziemię, dotykając czołem podłogi. Umieść ręce pod głową. Następnie powoli oprzyj głowę na jednej stronie i oddychaj.

salamba bhujangasana

Przeciwwskazania

Unikaj tej asany, jeśli masz następujące problemy lub jesteś w ciąży

  • Przepuklina
  • Urazy pleców
  • Bóle głowy
  • Operacje brzuszne

Porada dla początkujących

Jeżeli jesteś osobą początkującą musisz znaleźć odpowiednią dla siebie wysokość i upewnić się, że nie obciążasz pleców i szyi.

Propozycja dla zaawansowanych

Pozycją dla osób zaawansowanych jest Bheka Bhujangasana, w której nogi są zgięte w kolanie, a stopy są skrzyżowane pod udami.

Korzyści płynące z wykonywania pozycji Salamba Bhujangasana

Kilka najważniejszych zalet wykonywania Bhujangasany.

  • Kręgosłup jest silniejszy i bardziej elastyczny.
  • Tonuje narządy znajdujące się w dolnej części brzucha.
  • Pobudza układ trawienny, rozrodczy i moczowy.
  • Reguluje metabolizm.
  • Ujędrnia pośladki.
  • Leczy płuca, ramiona, klatkę piersiową i brzuch.
  • Uwalnia stres.
  • Otwiera płuca i serce.
  • Łagodzi rwę kulszową i astmę

Nauka o pozycji Salamba Bhujangasana

Pozycja Sfinksa bardzo dobrze wpływa na zdrowie. Sprawia, że układ trawienny i układ rozrodczy są bardziej wydajne.

Co więcej, działa również na otwieranie czakr. Nawiasem mówiąc, Bhujangasana działa na cztery z siedmiu czakr – czakre Visuddhi, czakre Anahata, czakre Manipura i czakre Svadhisthana. Kiedy praktykuje się tę asanę przy otwartych oczach, gdy patrzysz w górę, twoje optyczne nerwy i widzenie korzystają z tego.

Kontrpozycje

  • Chakravakasana – Pozycja nóg i rąk
  • Backbends – Pozycje rozciągające plecy

Ta asana jest łatwym i skutecznym sposobem na wzmocnienie kręgosłupa i rozwiązanie wielu innych problemów.



O autorze

Magdalena Bałdys
Joginka, certyfikowany instruktor Hatha Jogi, naucza również w duchu Ashtanga Vinyasa i Vinyasa Krama (tajniki tych technik zgłębia w Studio Jogi Izabeli Raczkowskiej, gdzie do niedawna uczyła). Przede wszystkim wieloletni praktyk, ale nie liczy dokładnie stażu, ponieważ uważa, że najważniejsze to stale pojawiać się na macie i doświadczać! Pierwotnie joga była dla niej narzędziem do rehabilitacji wrodzonej wady biodra i metodą na utrzymanie świetnej kondycji. Dopiero później bardziej świadoma, ukierunkowana praktyka pojawiła się w jej życiu z wewnętrzej potrzeby- pomaga zrównoważyć ciemne strony charakteru, uczy dostrzegać i pokonywać swoje słabości oraz panować nad emocjami.

Z wykształcenia architektka, z zamiłowania twórczyni biżuterii, żeglarka, pasjonatka literatury, niepoprawna azjofilka. Obecnie, całą duszą i ciałem matka malutkiego Mikołaja, która z wielką pasją wraca do regularnej praktyki po chwilowej przerwie.

Inne artykuły tego autora