Magdalena Bałdys

Salamba Bhujangasana – Pozycja Sfinksa

Bhujanga – Kobra, Asana – Poza

Salamba Bhujangasana jest również nazywana pozycją kobry. Asana ta nie wymaga wcześniejszego przygotowania, jednak przed wykonaniem tej pozycji, można spróbować i przygotować ciało w pozycji Makarasany.
Drsti (punkt skupienia wzroku): trzecie oko, do góry
Typ: Pozycja leżąca

Co powinieneś wiedzieć zanim wykonasz pozycję Salamba Bhujangasana?

Ta asana musi być wykonywana na pusty żołądek. Powinieneś zatem zjeść co najmniej cztery godziny przed praktyką jogi. Najlepiej też wykonywać tą pozycję wcześnie rano. Jeśli jednak czas Ci na to nie pozwala, możesz wykonać ją wieczorem. Pamiętaj jednak, aby zachować odstęp czasowy po ostatnim posiłku.
Kolejnym plusem, wykonania pozycji rano jest to, że poprawią naszą koncentrację, kiedy nasz umysł jest jeszcze pozbawiony zmartwień i stresów.
salamba bhujangasana
Poziom Początkujący:
Styl: Ashtanga Yoga
Czas: 15-30 sekund
Powtarzanie: –
Rozciąganie: brzuch, ramiona, klatka piersiowa, płuca
Wzmacnianie: kolumny kręgowe

Jak wykonać pozycję Salamba Bhujangasana?

  1. Połóż się płasko na brzuchu. Połóż ręce wzdłuż ciała
  2. Następnie przesuń dłonie do przodu, upewniając się, że znajdują się na wysokości ramion i połóż dłonie na podłodze.
  3. Teraz, kładąc ciężar ciała na dłoniach, weź wdech i podnieś głowę do góry. Zwróć uwagę, aby Twoje ręce były ugięte w łokciach.
  4. Pamiętaj, aby spiąć łopatki i oddalić ramiona od uszu.
  5. Wciśnij biodra, uda i stopy mocno w podłogę
  6. Wytrzymaj w tej asanie od 15-30 sekund oddychając normalnie. Poczuj, jak Twój brzuch przylega do podłogi. Jeżeli będziesz regularnie praktykować tą asanę, powinieneś być w stanie utrzymać pozycje  przez maksymalnie dwie minuty.
  7. Aby wyjść z pozycji powoli połóż ręce na boki. Oprzyj głowę o ziemię, dotykając czołem podłogi. Umieść ręce pod głową. Następnie powoli oprzyj głowę na jednej stronie i oddychaj.

salamba bhujangasana

Przeciwwskazania

Unikaj tej asany, jeśli masz następujące problemy lub jesteś w ciąży

  • Przepuklina
  • Urazy pleców
  • Bóle głowy
  • Operacje brzuszne

Porada dla początkujących

Jeżeli jesteś osobą początkującą musisz znaleźć odpowiednią dla siebie wysokość i upewnić się, że nie obciążasz pleców i szyi.

Propozycja dla zaawansowanych

Pozycją dla osób zaawansowanych jest Bheka Bhujangasana, w której nogi są zgięte w kolanie, a stopy są skrzyżowane pod udami.

Korzyści płynące z wykonywania pozycji Salamba Bhujangasana

Kilka najważniejszych zalet wykonywania Bhujangasany.

  • Kręgosłup jest silniejszy i bardziej elastyczny.
  • Tonuje narządy znajdujące się w dolnej części brzucha.
  • Pobudza układ trawienny, rozrodczy i moczowy.
  • Reguluje metabolizm.
  • Ujędrnia pośladki.
  • Leczy płuca, ramiona, klatkę piersiową i brzuch.
  • Uwalnia stres.
  • Otwiera płuca i serce.
  • Łagodzi rwę kulszową i astmę

Nauka o pozycji Salamba Bhujangasana

Pozycja Sfinksa bardzo dobrze wpływa na zdrowie. Sprawia, że układ trawienny i układ rozrodczy są bardziej wydajne.
Co więcej, działa również na otwieranie czakr. Nawiasem mówiąc, Bhujangasana działa na cztery z siedmiu czakr – czakre Visuddhi, czakre Anahata, czakre Manipura i czakre Svadhisthana. Kiedy praktykuje się tę asanę przy otwartych oczach, gdy patrzysz w górę, twoje optyczne nerwy i widzenie korzystają z tego.

Kontrpozycje

  • Chakravakasana – Pozycja nóg i rąk
  • Backbends – Pozycje rozciągające plecy

Ta asana jest łatwym i skutecznym sposobem na wzmocnienie kręgosłupa i rozwiązanie wielu innych problemów.

Magdalena Bałdys

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogis na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy I problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację.W Internetowym Studiu PortalYogi prowadzi zajęcia w stylu yin&yang joga, vinyasa dla początkujących oraz uczy podstaw pranajamy.

Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Jeste autorką Jogapodcast w którym rozmawia z nauczycielami o jodze. Tworzy klimatyczne miesce w sieci specjalnie dla kobiet: Boginie Jogi – kobieca praktyka z gracją. Ruch i joga towarzyszą jej od najmłodszych lat.

Jest certyfikowanym nauczycielem hatha jogi, posiada dyplom TTC Yin Joga.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.