Supta Gomukhasana – Pozycja Leżącego Krowiego Pyska

Supta Gomukhasana świetnie rozciąga mięsień gruszkowaty – często spięty, gdy mamy siedzący tryb pracy. Jak prawidłowo wykonać Pozycję Leżącego Krowiego Pyska?

Dlaczego warto praktykować te asane? Ponieważ świetnie rozciąga mięsień gruszkowaty – bardzo często spięty gdy mamy siedzący tryb pracy. Ponadto jest to mięsień, który lubi przejmować na siebie wszelkie stresy 😉

Jak mówią fizjoterapeuci – niewielka struktura, duże problemy. Dlaczego?

Ponieważ odgrywa istotną role w stawie biodrowym. Główna funkcja jaką pełni mięsień gruszkowaty to rotacja w stawie biodrowym. Odpowiada zarówno za rotację zewnętrzną (podczas zgięcia stawu biodrowego od 0 do 70 stopni) jak i za rotację wewnętrzną (w przypadku zgięcia przekraczającego 70 stopni).

Mięsień gruszkowaty bierze także czynny udział w ruchu odwodzenia i prostowania stawu biodrowego wspomagając inne mięśnie. Dodatkowo jest jednym ze stabilizatorów stawu biodrowego. Spięty miesień gruszkowaty daje często objaw rwy kulszowej.

Jak prawidłowo wykonać Supta Gomukhasana?

Supta Gomukhasana Pozycja Leżącego Krowiego Pyska

  1. Połóż się wygodnie na ziemi z neutralnym ustawieniem kręgosłupa
  2. Podnieś nogi i skrzyżuj je kładąc prawe kolano na lewym
  3. Aktywuj przywodziciele (przyciągaj uda do siebie)
  4. Jeśli jesteś osobą początkującą, chwyć za piszczele i przyciągaj kolana do klatki piersiowej. Osoby zaawansowane chwytają za zewnętrzne krawędzie stóp. Piszczele powinny docelowo znajdować się w jednej linii. Stopy aktywne.
  5. Z każdym wydechem przyciągasz kolana do klatki piersiowej, a stopy w stronę twarzy.
  6. Kość krzyżowa przyklejona do maty. Góra ciała rozluźniona. Barki daleko od uszu, leżą na macie, łopatki złączone.
  7. Całość powtórz na druga stronę

Jeśli czujesz mocne spięcie przy wejściu do pozycji, warto najpierw pomasować się piłeczką i wykonać serię ćwiczeń przygotowujących i delikatnie rozciągających mięsień gruszkowaty pokazanych na poniższym filmie:

Przeciwwskazania

Unikaj tej asany, jeśli masz poważne urazy kolan. Silny ból w okolicy mięśnia gruszkowatego będzie wymagał konsultacji z fizjoterapeutą. Nie próbuj rozciągać na siłę bardzo spiętego mięśnia. Pamiętaj, szacunek do własnego ciała jest ważniejszy zrobienie asany na siłę.


Autorką tekstu jest Ewa Maćkowiak, uczestniczka kursu nauczycielskiego prowadzonego przez Basię Lipską-Larsen. Ewo, trzymamy kciuki! 

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.