fbpx

Techniki relaksacji

Czym są techniki relaksacyjne?

Są to sposoby wchodzenia w stan relaksu, czyli rozluźnienia ciała i spokoju umysłu. Wśród wielu technik relaksacji najczęściej stosowane to: Joga Nidra (która jest samodzielną praktyką jogiczną), trening autogenny Schultza i relaksacja progresywna Jacobsona.

Techniki relaksacji obejmują swoim działaniem dwie strefy:  ciało i psychikę. Są one nierozerwalnie połączone i wzajemnie na siebie oddziałują. Nie od dziś wiadomo, że skutki stresu i napięć emocjonalnych kumulują się w ciele i wyrażają w postaci dolegliwości somatycznych.

Czym są techniki relaksacyjne?

Techniki relaksacyjne to ćwiczenia, które mają na celu uspokojenie układu nerwowego, wyciszenie umysłu i rozluźnienie ciała. Mogą przynieść ulgę przy mniej nasilonych problemach lub stanowić element terapii w przypadku depresji, napadów lękowych czy innych. Wiele technik można stosować samodzielnie, w warunkach domowych. Nie wymagają one wyjątkowych warunków i sprzętu. Jedyne czego potrzebujemy to ciche miejsce, w którym czujemy się komfortowo i które pozwala na przyjęcie wygodnej pozycji siedzącej lub leżącej (w zależności od techniki). Można wykorzystać spokojną muzykę czy kadzidełka dla zwiększenia poczucia odprężenia i nadania ćwiczeniom relaksacyjnym formę rytuału, ale nie jest to konieczne.

Dobrze jest wygospodarować na sesję relaksacji przynajmniej 15 minut, tylko dla siebie.

Dla kogo?

Dla zestresowanych, potrzebujących odpoczynku i rozluźnienia, mających problemy ze skupieniem lub snem, uczucie przewlekłego zmęczenia, problemy z trawieniem, zaburzenia miesiączkowania.

Korzyści:

  • odwrócenie skutków stresu
  • uspokojenie układu nerwowego
  • uczucie odprężenia
  • rozładowanie napięć w ciele
  • rozluźnienie mięśni
  • lepszy sen

Przykładowe techniki relaksacyjne:

Wizualizacja

Przywoływanie obrazów, doświadczeń czy miejsc, które pomagają się skupić i zrelaksować. Wizualizacja działa najlepiej jeśli włączymy do niej jak najwięcej czynników sensorycznych – obraz, dźwięk, zapach, dotyk. Przewodnik zwykle prowadzi wizualizację używając słów: zobacz, poczuj, usłysz itp. Wizualizacja może być wykonywana samodzielnie lub z pomocą nauczyciela, aplikacji czy nagrania. Wyobrażanie sobie kojących scen uspokaja, relaksuje ciało i pobudza wyobraźnię.

Skanowanie ciała

Rodzaj medytacji łączący oddech z postępującym rozluźnieniem mięśni skupiając uwagę na poszczególnych częściach ciała. Zwykle wybiera się kierunek od dołu do góry czyli zaczyna się od stóp. Koncentracja na kolejno wybranych fragmentach ciała przy jednoczesnym głębokim i swobodnym oddechu uwalnia od napięć jakie mogą być w tych miejscach odczuwane. Skan ciała zwiększa świadomość połączenia między ciałem a umysłem.

Joga nidra – mistyczny sen jogina

Czyli świadomy sen, jest rodzajem ćwiczenia polegającego na utrzymywaniu całkowitej pasywności. Kiedy ciało i umysł są zrelaksowane wyłania się przestrzeń do spotkania z samym sobą, z tym czym w istocie jesteśmy, balansując między świadomością a nieświadomością.

Joga nidra wykonywana jest w pozycji leżącej. Składa się z dwóch głównych części. Podczas wprowadzenia świadomie rozluźniamy nasze ciało (skanowanie ciała). Druga część to prowadzona medytacja, zwykle jest to podróż w spokojne miejsce, przypomnienie marzeń. Druga część może przyjąć także inną formę, w zależności od nauczyciela.

Metoda Jacobsona – relaksacja progresywna mięsni

Trening Jacobsona: zwany inaczej progresywną relaksacją mięśni, stworzony przez amerykańskiego psychiatrę. To zestaw ćwiczeń polegających na intencjonalnym napinaniu i rozluźnianiu mięśni. Po napięciu mięśni przez kilka do kilkudziesięciu sekund należy je rozluźnić i obserwować reakcję ciała.  Wchodzenie w relaks może być stopniowe – ćwiczenie po kolei pojedynczych grup mięśni lub zróżnicowane – gdy ćwiczymy tylko wybrana grupę mięśni przez kilka powtórzeń.

Do technik relaksacyjnych zalicza się także jogę i medytację.

Jak wybrać technikę dla siebie?

Należy pamiętać, że nie ma jednej techniki działającej na wszystkich, właściwa to taka, która rezonuje z Tobą. Warto spróbować kilku i zdecydować na to, co wydaje się działać najlepiej. Ważna jest także regularność, praktyka relaksacyjna nie spełni swojego zadania najlepiej jeśli będzie wykonywana raz na jakiś czas, w momencie kryzysu.

Techniki Relaksacji w Internetowym Studio PortalYogi

Sprawdź jak wyglądają sesje relaksacyjne w Internetowym Studio PortalYogi

Joga Nidra - Bodyscan, czyli skanowanie ciała
Relaksacja /
Relaksacja w dźwiękach mis tybetańskich
Relaksacja /
Śavasana - pozycja do relaksacji
Relaksacja /

Nauczyciele Relaksacji

w Internetowym Studio PortalYogi

Joanna Przybyła

Relaksacja, Masaż dźwiękiem

Paula Radziszewska

Yin Joga

Marysia Prokop

Vinyasa Joga

Dagmara Gmitrzak

Techniki relaksacyjne
Dołączam do Studia

od 34 zł/ miesiąc
30-dniowa gwarancja zwrotu pieniędzy

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.