12 Nawyków Szczęścia Na 12 Miesięcy

Wstępując do supermarketu, klienci zawsze idą w prawo. To udowodnione naukowo! Tam też najczęściej znajdują się półki z warzywami i owocami, bo kiedy kupisz już coś „zdrowego”, to potem z czystym sumieniem skusisz się też na kupno słodkiej przekąski. Opracowania badań nad nawykami, to naprawdę interesująca lektura – można się dużo o sobie dowiedzieć… i o tym, jak działa nasz mózg. Mózg, którego niesamowite możliwości możemy jednak wykorzystać w dobrych celach.

Nawyk – czynność podejmowana często, wykonywana zazwyczaj z łatwością; wyuczony wzorzec zachowania, który przez swój automatyzm, jest trudny do oduczenia się. (Webster’s New World Dictionary)

Jak łatwo wywnioskować z tej definicji, mechanizm działania nawyku może działać na naszą korzyść lub na szkodę. Zastanawianie się nad każdym etapem często wykonywanej czynności, spowalnia działanie i nie wpływa dobrze na efektywność – dlatego część nawyków jest dobra i znacznie ułatwia nam funkcjonowanie w pędzącym świecie; z drugiej strony jest cała masa nawyków, które są przyczyną niepożądanych zachowań: zaczynając od nawykowego narzekania, kończąc na stosowaniu różnorakich używek.
Nawyki jednak można modyfikować. Zastępować złe, tymi dobrymi. Tak najłatwiej walczyć z niepożądanymi przyzwyczajeniami. Można też wprowadzać w swoje życie nowe, dobre nawyki. Takie, które będą nam służyć i sprawiać, że nasze życie będzie szczęśliwsze.

Jak stworzyć nawyk? Wystarczy 66 dni!

Czas potrzebny, aby dane zachowanie stało się nawykiem, waha się w granicach od 18 do 254 dni; średnio to 66 dni (European Journal of Social Psychology). Wszystko zależy od tego, nad jakim zachowaniem pracujemy. Oduczenie się palenia papierosów z pewnością zajmie więcej czasu, niż wyrobienie sobie nawyku ścielenia łóżka rano. Pokonując wewnętrzny opór, występujący początkowo przy wykonywaniu danej czynności i kontynuując pracę nad wprowadzaniem pożytecznych zachowań, wzmacniamy nowe ścieżki neuronowe w mózgu, które wkrótce zaczną automatycznie, jakby z przyzwyczajenia wykonywać pożądaną czynność. Na takich zasadach działa wykorzenianie starych nawyków i tworzenie pożądanych – tworzenie nowych tras przepływu impulsów nerwowych w mózgu i przyzwyczajenie go do podążania nimi.

Można spróbować! To nic nie kosztuje. Zaplanować 30-dniową próbę. Nie stałą zmianę. Tylko próbę. Jeżeli Ci się nie spodoba albo zdecydujesz, że nic Ci to nie daje, po prostu przestaniesz to robić. Testuj tylko przez 30 dni. Potem zdecydujesz, co dalej. Przygotowałam dla Was listę 12 nawyków szczęścia na 12 miesięcy roku. Jeden nawyk do testowania, na każdy miesiąc. Kolejność dowolna. Zobaczymy, ile z nich zdecydujesz się pozostawić.

dobry nawyk

STYCZEŃ: Aktywność, dająca radość

Większość z Was już wie, że w Internetowym Studio PortalYogi mamy programy jogowe, które moją wspierać w wykształceniu dobrego nawyku. Ja spróbowałam na przykład ostatnio 30-dniowe wyzwania z PortalYogi. Tak naprawdę nie ma znaczenia czy to będzie joga, bieganie, fitness czy po prostu spacer. Wybierz taki rodzaj aktywności fizycznej, który sprawi Ci autentyczną frajdę i da satysfakcję. Wykonuj regularnie przez miesiąc. Potem zdecyduj, czy warto to kontynuować i czy chcesz dalej to robić.

LUTY: Wywołuj uśmiech na twarzy nieznajomych

Mijając ludzi na ulicy, zamiast spoglądać na siebie wrogo i obojętnie, posyłaj uśmiech – w ten sposób sam zachowujesz pozytywne nastawienie i realnie wpływasz na nastrój innych. Jeśli masz okazję komuś pomóc, to pomagaj, nie oczekując nic w zamian. Dobro wraca. Pielęgnuj w sobie takie zachowania.

MARZEC: Odkładaj rzeczy na miejsce

To trochę uporządkuje Twoją przestrzeń, zwłaszcza jeśli żyjesz na bakier z porządkiem. Przydziel każdemu przedmiotowi jego miejsce i naucz się go tam odkładać, gdy już nie jest Ci potrzebny. Przynajmniej przez miesiąc nie będziesz się irytować, szukając kluczy do samochodu.

KWIECIEŃ: Dziękuj i mów, że kochasz

Naucz się otwarcie mówić o uczuciach, one nie są oczywiste. Nawet jeśli, to warto o nich czasem, a nawet często usłyszeć. Mów najbliższym, że są dla Ciebie ważni. Dziękuj też sobie. Doceniaj innych i siebie. Proś. Przepraszaj.

MAJ: Śmiej się serdecznie

Śmiech stymuluje serce, płuca, mięśnie, uwalnia endorfiny w mózgu i poprawia nastrój, sprawia, że czujemy się szczęśliwsi. Codziennie dawaj sobie okazję do pośmiania się na głos. Wyszukuj śmieszne filmiki na YouTubie, czytaj kawały, oglądaj kabarety, baw się z dziećmi… jak dziecko.

CZERWIEC: Zrób tablicę marzeń

Wizualizacja celów podtrzymuje Twoją motywację, sprzyja realizowaniu zamierzeń, a nie tylko pozostawianiu ich w sferze „nieosiągalnych marzeń.” Pamiętaj, że cel to marzenie z datą wykonania. Nie wahajmy się marzyć. Swoją tablicę wypełnij rysunkami, zdjęciami miejsc, do których chcesz pojechać, cytatami, napisami. Twórz! Dopisuj! Realizuj!

LIPIEC: Nie marnuj jedzenia

Nie da się ukryć, że co roku marnujemy ogromne ilości pożywienia. Staraj się dobrze robić zakupy i rozsądnie planować posiłki, czuwaj nad tym, co dzieje się w Twojej lodówce. Wykorzystuj produkty, które wkrótce musiałyby wylądować w koszu. Zużywaj do końca. Ogranicz wyrzucanie do minimum. Satysfakcja gwarantowana, a nawyk bardzo pożyteczny.

SIERPIEŃ: Myśl pozytywnie

Wszystko zaczyna się od myśli, a każda myśl ma wpływ na to, jak się czujemy i jak się zachowujemy. Zamień nawyk obsesyjnego szukania zmartwień i problemów, na pozytywne podejście do życia, doceniaj dobre momenty i ich się trzymaj. Nie zapominaj, że szczęście w dużej mierze zależy od tego, jak odbierasz rzeczywistość i to, co Ci się przydarza. Ty wybierasz.

WRZESIEŃ: Nie narzekaj

Wykorzystaj mindfulness (uważność), aby wyczuć moment, w którym masz ochotę ponarzekać i lepiej ugryź się w język, spróbuj pominąć temat milczeniem. Nie posyłaj w świat złych słów. Znajdź dla siebie jakąś mantrę i powtarzaj ją sobie w myślach w takich momentach. Wzmacniaj się pozytywnie. Moja ulubiona mantra na takie chwile: „Jestem ponad to” Ponad to, co mnie denerwuje, irytuje, jestem na tyle silna, żeby sobie z tym poradzić. Działa.

PAŹDZIERNIK: Noś to, w czym dobrze się czujesz

Warto wyrobić sobie nawyk uważnych zakupów (nie tylko spożywczych, ale i odzieżowych). Staraj się w miarę możliwości kupować rzeczy dobrej jakości, które posłużą Ci dłużej. Zrób rewolucję w swojej szafie i pozostaw tylko te rzeczy, w których dobrze się czujesz i których noszenie sprawia Ci przyjemność. Może nie zdajemy sobie sprawy, ale ubranie, które mamy na sobie, ma wpływ na nasz nastrój, postrzeganie siebie i przede wszystkim na pewność siebie. W końcu trzeba dobrze wyglądać, ruszając na podbój świata.

LISTOPAD: Troszcz się o siebie

Zaniedbywanie swoich potrzeb ma negatywny wpływ na samopoczucie fizyczne i psychiczne. Jeszcze gorzej, jeśli w nieskończoność odwlekasz wizyty kontrolne u lekarza. Inwestuj w swoje zdrowie i dobre samopoczucie. Dbaj o siebie. Znajdź czas na relaks, na pielęgnacyjne rytuały i na regenerację sił. Zdrowie najważniejsze!

GRUDZIEŃ: Ciesz się chwilą!

Bądź uważny, dostrzegaj małe zwycięstwa i celebruj małe radości. Szczęśliwe życie to małe, ale częste radości, a nie rzadkie, wielkie osiągnięcia. To codzienne drobiazgi mają wpływ na nasze samopoczucie. Zwracaj na nie uwagę i zapewniaj sobie codzienną chwilę chwały.

dobre nawyki

Teraz działaj! Każdą propozycję testuj przez 30 dni. Jeśli Ci się spodoba i okaże się pożyteczna, pozwól jej ze sobą zostać, wzbogacając tym samym swoją listę pozytywnych nawyków. Zastępuj nimi te, które Ci nie służą. Powodzenia!


Jeśli chcesz zbudować nawyk regularnej praktyki jogi, przekonać się bezpośrednio o tym, jak ta zmiana wpływa na Twoje ciało i umysł, to zapraszamy Cię do wyzwania: 30 Dni z Jogą! Wstęp do praktyki Jogi. Zobacz wszystkie szczegóły i korzyści tego wyzwania — > KLIK, KLIK

Zacznij praktykować jogę dla lepszego samopoczucia i zadowolenia z życia! Odkryj sesje jogi i naszych nauczycieli w Internetowym Studio PortalYogi.



O autorze

Magdalena Pardiak
Absolwentka krakowskiej Akademii Wychowania Fizycznego, Instruktor Metody Pilates i form psychofizycznych. Stonowana ryzykantka. Wyda ostatnie pieniądze na dobrą książkę. Lubi grzebać w okolicach mózgu.

Inne artykuły tego autora