Magdalena Pardiak Kołodziejczyk

Mindfulness – gdy stresujesz się za bardzo

Generalnie stres kojarzy nam się z napięciem psychicznym. Utożsamiamy go z silną, niepożądaną emocją, nerwowością. Jednak warto bliżej przyjrzeć się temu, jak objawia się stres w naszym organizmie.

Psychicznie żyjemy w ciężkich czasach – masa zobowiązań, goniące terminy, stres, wieczny niedostatek czasu, nierealistyczne ideały, wymagający obcy. W wyniku rozwoju cywilizacji omija nas stres związany ze zdobywaniem pożywienia czy ucieczki przed groźnym zwierzem. To tak zwane sytuacje stresowe typu: „walcz albo uciekaj” – bardzo intensywne, ale krótkotrwałe.

W związku z czym, hormony wydzielane podczas danej sytuacji stresowej – adrenalina, noradrenalina i kortyzol uwalniane są do krwi przez krótki czas. Mają dać organizmowi chwilowego „kopa”, tak aby zdążył uciec lub stanąć do walki i przeżyć, w realnej sytuacji zagrożenia życia.

mindfulness ćwiczenie

Jak odczuwamy stres?

Teraz mówi się, że żyjemy w permanentnym stresie, co oznacza, że w naszej krwi praktycznie non stop buzuje adrenalina i kortyzol.

Denerwujemy się czy zdążymy skończyć ważny projekt, czy przelew wpłynie na czas albo czy na pewno wszyscy będą mieć o nas dobre zdanie.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PortalYogi (@portalyogi_pl)


Przejmujemy się wszystkim, czym się da. Jeśli coś może wzbudzić w na, choć odrobinę zaniepokojenia, to nasze perfekcyjne umiejętności wyolbrzymiania problemów i tworzenia katastroficznych scenariuszy, zrobią swoje. Zapewnią nam konkretną dawkę solidnego napięcia na co dzień.

Ćwiczenie mindfulness przydatne w stresującej sytuacji

Generalnie stres kojarzy nam się z napięciem psychicznym. Utożsamiamy go z silną, niepożądaną emocją, nerwowością. Jednak warto bliżej przyjrzeć się temu, jak objawia się stres w naszym organizmie.

mindfulness na stres

W tym celu proponuję wykonać technikę mindfulnessowej medytacji: skanowanie ciała… w sytuacji stresowej.

Jeżeli chcemy nauczyć się odpowiednio zarządzać stresem i ograniczyć jego szkodliwe skutki, pierwszym krokiem powinno być wyrobienie sobie nawyku, sprawnego rozpoznawania momentu, kiedy zaczynamy się stresować.

Dzięki temu, że dowiesz się, jakie są symptomy stresu w ciele, z łatwością będziesz je zauważać i odpowiednio reagować.

Zatem oto najbardziej charakterystyczne symptomy stresu:

  • Zwiększona potliwość (szczególnie dłonie),
  • Przyspieszony, płytki oddech,
  • Wzmożone napięcie mięśni,
  • Drżenie rąk,
  • Bóle brzucha,
  • Uczucie gorąca, wypieki na twarzy.

Wykonując szybkie skanowanie ciała, łatwo się zorientujesz co właśnie dzieje się w Twoim ciele i już będziesz dalej niż w połowie drogi do zapanowania nad swoimi nerwami.
Jest jeden warunek: na jedną, krótką chwilę trzeba oderwać się od gonitwy myśli.

stres

Zawiesić myśl, która właśnie sieje spustoszenie w Twojej głowie i zwrócić uwagę na oddech. Szybko zauważysz, że jest za płytki i za krótki.

Zadanie dla Ciebie:

Weź powolny, głęboki wdech, zatrzymaj na 2 sekundy i spokojnie wypuść powietrze.

Zrób jeszcze dwa takie oddechy.

Teraz zwróć uwagę na Twoje barki, ramiona – czujesz jak bardzo są przykurczone? Szyja zrobiła się krótka, a głowa próbuje się zapaść między ramionami?

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PortalYogi (@portalyogi_pl)


Poruszaj nimi, zataczaj delikatne okręgi, opuść je w dół, zrób miejsce dla szyi. Opuszczaj je za każdym razem gdy zauważysz, że znów się przykurczają.

Potrząśnij i rozluźnij całe ramiona.

Cały czas powoli oddychaj.

Potocznie mówi się, że stres „siedzi w karku”, a to dlatego, że właśnie w okolicach karku, w sytuacji stresowej tworzy się największe napięcie.

Kiedy żyjemy w permanentnym stresie, nasze mięśnie obręczy barkowej są cały czas przykurczone.

mindfulness na stres

Czasami doprowadzamy do sytuacji, gdzie proste ćwiczenia relaksacyjne nie wystarczą i o pomoc w rozluźnieniu mięśni musimy poprosić specjalistę.

Nie, żebym Was straszyła, ale permanentny stres powoduje także wiele poważnych problemów zdrowotnych tj. chroniczne bóle głowy, choroby serca i krążenia, problemy trawienne, chorobę wrzodową, problemy z cerą i wypadanie włosów, bóle kręgosłupa, a nawet bezpłodność.

Zgodnie z zasadą, że lepiej zapobiegać niż leczyć, zachęcam Was do wprowadzenia do swojej rutyny, takiej procedury natychmiastowej reakcji na ogarniający nas stres.

Nazwijmy to „stresowym assistance”. Zamiast wyjścia na papierosa, szybkie skanowanie ciała i natychmiastowe uwolnienie gromadzącego się napięcia.

Oczywiście to nie czary, dzięki skanowaniu ciała wszystkie problemy nie znikną, a sytuacja sama się rozwiąże.

Problemy nie znikną, ale odzyskamy zdrowy rozsądek i logiczne myślenie. O wiele łatwiej poradzimy sobie z sytuacją stresową, kiedy nie będziemy się trząść i będziemy w stanie normalnie oddychać.

Szybkie zredukowanie napięcia w mięśniach wraz z uspokojeniem i wydłużeniem oddechu to jednoczesne otwarcie umysłu, odzyskanie panowania nad sobą.

Umiejętność panowania nad stresem to obecnie nasza przepustka do szczęśliwego życia, zarówno prywatnego, jak i zawodowego. Na dodatek pozytywnie wpływająca na nasze zdrowie.


Mamy ducha i ciało. Trzeba jednym dbać o drugie.

Uważny, świadomy umysł pomaga ciału uwalniać napięcie, rozluźniać się. Zaś ciało w dobrej formie nie niepokoi ducha brakiem sił i ochoty czy chorobami.

Joga to cudowna forma życia w holistycznej zgodzie. Mindfulness to stan umysłu w jodze, dzięki któremu wspomniana holistyka ma prawo zaistnieć.

Zatem obserwujcie swoje ciało i jego reakcje od czasu do czasu. Odróżniajmy sytuacje, w których faktycznie trzeba walczyć albo uciekać i faktycznie warto się spiąć od sytuacji, w których może po prostu wystarczy… przestać panikować.

Don’t  panic and do mindfulness!


Chcesz przejąć kontrolę nad stresem i zacząć żyć pełnią życia? To prostsze niż myślisz. Kluczem jest połączenie właściwego oddechu, medytacji i sekwencji asan rozluźniająco-rozciągających. Dołącz do Internetowego Studio PortalYogi i od razu zobaczysz różnicę – poczujesz się lepiej i pewniej.

dołącz do Studio

Magdalena Pardiak Kołodziejczyk

Absolwentka krakowskiej Akademii Wychowania Fizycznego

Instruktor Metody Pilates i form psychofizycznych.  Stonowana ryzykantka. Wyda ostatnie pieniądze na dobrą książkę. Lubi grzebać w okolicach mózgu.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.