Portal Yogi

Oddech ognia i 4 inne techniki oddechu, które pomogą ci w praktyce jogi

Poznaj z nami moc pranajamy!

Oddech w jodze wpływa na parasympatyczny układ nerwowy, powodując uspokojenie umysłu, odpoczynek i trawienie.

Przywraca nas do teraźniejszości i skupienia się na tym, co dzieje się „tu i teraz”. Jakie są inne pozytywne działania oddechu? Poznaj cztery techniki, które możesz zastosować podczas własnej medytacji czy praktyki jogi. Wprowadzą Cię one w stan harmonii.

Pozytywne działanie oddechu

Oprócz uspokajających właściwości, prawidłowy oddech posiada jeszcze inne, równie wartościowe:

  • Stymuluje procesy chemiczne zachodzące w mózgu, zwiększając wydzielanie endorfiny, która redukuje depresję
  • Stymuluje działanie przysadki mózgowej, która odpowiedzialna jest za lepszą intuicję
  • Redukuje toksyny z płuc
  • Oczyszcza krew
  • Dodaje energii i zwiększa witalność
  • Reguluje poziom pH w organizmie, który wpływa na lepsze radzenie sobie ze stresem

W jodze, głęboki oddech nazywany jest pranajama. W Sanskrycie „prana” oznacza „życiodajną energię”, a „Yama (Ayama)”„kontrolę i ekspansję”.

„Prana jest energią witalną obecną we wszystkich istotach – tą mocą, która je ożywia. To ona porusza wszystko, co fizyczne i psychiczne, również nasze myśli.

Wprawdzie istoty żywe pobierają pranę za pomocą oddechu lub wraz z powietrzem, jednak właśnie dlatego prana nie jest tożsama z powietrzem. W XIII w. indyjski poeta i mistyk Sant Jnaneshvara opisał pranę jako wiatr życia. Dla Swamiego Ramy (1925-1996) vayu – wiatr lub powietrze – jest koniem, na którym jeździ prana.

Dopiero prana sprawia, że powietrze jest źródłem życia; ona jest w powietrzu, sama jednak nim nie będąc.” (fragment książki: Pranajama, uzdrawiająca moc oddechu)

Pranajama jest metodą zapewniającą prawidłowe krążenie tej życiodajnej energii w ciele.

Podczas praktyki jogi lub medytacji, połączenie umysłu i oddechu wpływa na pogłębienie uwagi i świadomości. Pranajama pozwala nam na prawdziwą obecność „tu i teraz”.

„Oddech jest esencją jogi, ponieważ jest esencją życia. A joga zajmuje się życiem właśnie”. – T. Krishnamacharya

joga na stres

4 techniki oddechu

Istnieje wiele różnych rodzajów pranajamy, które wciąż czekają na Twoje zainteresowanie i odkrycie. Szukaj do woli, aż znajdziesz taką technikę, która będzie dla Ciebie najlepsza. Dla ułatwienia tych poszukiwań przygotowaliśmy opis czterech technik oddechu.

1. Sama Vrtti Pranajama

„Sama” oznacza „równość”, „vrtti” zaś akcję lub ruch.

W tym ćwiczeniu Twój wdech będzie trwał tyle samo, co wydech.

Zacznij, licząc do czterech, i tak samo podążaj z wydechem – również licząc do czterech. Jeśli będziesz czuć się wystarczająco komfortowo, możesz dodatkowo robić przerwy pomiędzy wdechem i wydechem, w których również będziesz odliczać do czterech.

Dzięki temu osiągniesz skupienie oraz zapewnisz balans w swoim organizmie.

2. Oddech Ujjayi

Często nazywany zwycięskim oddechem, ponieważ ud ” oznacza wszechmocny, a „jaya” „zwycięstwo lub triumf”.

Oddychaj głęboko przez nos, pozwalając powietrzu dotykać tyłu gardła. Może Ci zająć chwilę przyzwyczajenie się do tej metody, ale koniec końców uzyskasz odgłos podobny do szumiących fal oceanu.

Właśnie dlatego również oddech ten nazywany jest oddechem oceanu. Ujjayi uspokoi Twój system nerwowy oraz zapewni głęboki masaż organom wewnętrznym, m.in. takim jak przełyk i śledziona.

3. Kapalabhati, Oddech ognia

„Kapala” to „czaszka”, podczas gdy „bhati” można przetłumaczyć jako „światło”.

Ta technika znana jest również pod inną nazwą: „oddech ognia”, ze względu na właściwości oczyszczające.

Ćwiczenie rozpocznij, siedząc w siadzie skrzyżnym i utrzymując ręce na kolanach.

Z każdym wydechem przyciskaj pępek do kręgosłupa. Wdech będzie następował automatycznie. Kontynuuj całość przez minutę.

Oddech Kapalabhati oczyszcza krew oraz wątrobę, uspokaja umysł, zwiększając również zawartość tlenu we krwi.

4. Oddech Lwa, Simhasana

„Simha” oznacza „lwa”.

W tym ćwiczeniu wydech następuje przez szeroko otwarte usta wraz z charakterystycznym „AHHHH” oraz  opadającym na brodzę, wystawionym daleko językiem.

W tym samym momencie Twój wzrok powinien być skierowany przed siebie. Ten rodzaj oddechu możesz wykonywać zarówno podczas siedzenia, jak i w innych asanach.

Jest to zabawna technika, która pomoże Ci się rozluźnić ciało i zażegnać stres. Stymuluje narządy jamy ustnej, mięśnie twarzy oraz oczu.

oddech ognia oddech w jodze

5.Nadi Śodhana

Nadi’” oznacza subtelny kanał energetyczny, naczynie, żyłę, arterię, także nerw, „odhan’” to oczyszczanie, udrażnianie. Nadi według filozofii hinduizmu są subtelnymi kanałami energetycznymi w ciele pranicznym, które mogą zostać zablokowane z różnych przyczyn.

Pranajama Nadi Śodhana to technika oddychania, która pomaga usunąć blokady energetyczne i udrożnić przepływ prany (siły życiowej) poprzez nadis

 

Głęboki oddech stanowi nie tylko nieodłączny element praktyki jogi oraz medytacji. To bardzo ważny element podczas codziennego życia, ponieważ wiadomo, że posiada właściwości odżywcze dla całego ciała, a także redukujące stres. Im lepiej potrafisz wykorzystać pozytywne właściwości pranajamy w życiu codziennym, tym łatwiej poradzisz sobie z nieprzewidzianymi sytuacjami (o ile takowe w ogóle nastąpią).


Poznaj proste i skuteczne techniki medytacyjne oraz oddechowe, dzięki którym zrelaksujesz się, poprawisz swoje zdrowie i opanujesz stres. Dołącz do wyzwania: Joga na stres w Internetowym Studio PortalYogi

joga na stres

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.