4 Techniki Oddechu, Które Pomogą Ci W Praktyce Jogi

Oddech wpływa na parasympatyczny układ nerwowy, wywołując uspokojenie umysłu, odpoczynek i trawienie. Dzięki prawidłowej pracy – przywraca nas do teraźniejszości i skupienia się na tym, co dzieje się „tu i teraz”. Jakie są inne pozytywne działania oddechu? Poznaj cztery techniki, które możesz zastosować podczas własnej medytacji czy praktyki jogi. Wprowadzą Cię one nie tylko w stan harmonii!

Pozytywne działanie oddechu

Oprócz uspokajających właściwości, prawidłowy oddech posiada jeszcze inne, równie wartościowe:

  • Stymuluje procesy chemiczne zachodzące w mózgu, zwiększając wydzielanie endorfiny, która redukuje depresję
  • Stymuluje działanie przysadki mózgowej, która odpowiedzialna jest za lepszą intuicję
  • Redukuje toksyny z płuc
  • Oczyszcza krew
  • Dodaje energii i zwiększa witalność
  • Reguluje poziom pH w organizmie, który wpływa na lepsze radzenie sobie ze stresem

W jodze, głęboki oddech nazywany jest Pranayama. W Sanskrycie „prana” oznacza „życiodajną energię, a Yama (Ayama) – kontrolę i „ekspansję”. Pranayama jest metodą zapewniającą prawidłowe krążenie tej życiodajnej energii w ciele. Podczas praktyki jogi lub medytacji, połączenie umysłu i oddechu wpływa na pogłębienie uwagi i świadomości. Według słów Ram Dass – Pranayama pozwala nam na prawdziwą obecność „tu i teraz”.

4 techniki oddechu

Istnieje wiele różnych rodzajów Pranayamy, które wciąż czekają na Twoje zainteresowanie i odkrycie. Szukaj do woli, aż znajdziesz taką technikę, która będzie dla Ciebie najlepsza. Dla ułatwienia tych poszukiwań przygotowaliśmy opis czterech technik oddechu.

1. Sama Vrtti Pranayama

„Sama” oznacza „równość”, „vrtti” zaś akcję lub ruch. W tym ćwiczeniu Twój wdech będzie trwał tyle samo, co wydech. Zacznij, licząc do czterech, i tak samo podążaj z wydechem – również licząc do czterech. Jeśli będziesz czuć się wystarczająco komfortowo, możesz dodatkowo robić przerwy pomiędzy wdechem i wydechem, w których również będziesz odliczać do czterech. Dzięki temu osiągniesz skupienie oraz zapewnisz balans w swoim organizmie.

2. Oddech Ujjayi

Często nazywany zwycięskim oddechem, ponieważ ud oznacza wszechmocny, a jaya zwycięstwo lub triumf. Oddychaj głęboko przez nos, pozwalając powietrzu dotykać tyłu gardła. Może Ci zająć chwilę przyzwyczajenie się do tej metody, ale koniec końców uzyskasz odgłos podobny do szumiących fal oceanu. Właśnie dlatego również oddech ten nazywany jest oddechem oceanu. Ujjayi uspokoi Twój system nerwowy oraz zapewni głęboki masaż organom wewnętrznym, m.in. takim jak przełyk i śledziona.

3. Kapalabhati

„Kapala” to „czaszka”, podczas gdy „bhati” można przetłumaczyć jako „światło”. Ta technika znana jest również pod inną nazwą: „oddech ognia”, ze względu na właściwości oczyszczające. Ćwiczenie rozpocznij, siedząc w siadzie skrzyżnym i utrzymując ręce na kolanach. Z każdym wydechem przyciskaj pępek do kręgosłupa; zaciskając usta, wykonuj dźwięk zbliżony do „cz”. Wdech będzie następował automatycznie. Kontynuuj całość przez minutę. Oddech Kapalabhati oczyszcza krew oraz wątrobę, uspokaja umysł, zwiększając również zawartość tlenu we krwi.

4. Oddech Lwa/Simhasana

„Simha” oznacza „lwa”. W tym ćwiczeniu wydech następuje przez szeroko otwarte usta wraz z charakterystycznym „AHHHH” oraz  opadającym na brodzę, wystawionym daleko językiem. W tym samym momencie Twój wzrok powinien być skierowany przed siebie. Ten rodzaj oddechu możesz wykonywać zarówno podczas siedzenia, jak i w innych asan – np. podczas praktyki Psa z Głową w Dół. Jest to zabawna technika, która pomoże Ci się rozluźnić ciało i zażegnać stres. Stymuluje narządy jamy ustnej, mięśnie twarzy oraz oczu.

Głęboki oddech stanowi nie tylko nieodłączny element praktyki jogi oraz medytacji. To bardzo ważny element podczas codziennego życia, ponieważ wiadomo, że posiada właściwości odżywcze dla całego ciała, a także redukujące stres. Im lepiej potrafisz wykorzystać pozytywne właściwości pranayamy w życiu codziennym, tym łatwiej poradzisz sobie z nieprzewidzianymi sytuacjami (o ile takowe w ogóle nastąpią).

Źródło


Wycisz ciało i umysł odżywczym oddechem, medytacjami oraz jogą i zacznij żyć pełnią życia! Dołącz do 5-dniowego kursu: Joga Na Stres  Startujemy —> już 11 lutego! 

Udział w kursie i nauka oddechu oraz medytacji to malutki krok, który diametralnie odmieni Twoje życie na lepsze. Sprawdź, jak wiele się nauczysz biorąc udział w kursie: Joga Na Stres



O autorze

Ewa Wysocka
Ewa jest założycielką PortalYogi i miłośniczką różnych form aktywności fizycznej. Poza jogą uwielbia bieganie i jazdę na rowerze, a zimą narty biegowe.

Inne artykuły tego autora