9 Rzeczy, Których Nauczył Mnie BKS Iyengar

Bellur Krishnamachar Sundararaja Iyengar, znany również jako Yogacharya B.K.S. Iyengar odszedł w Sierpniu 2014 roku, zostawiając za sobą najbogatsze dziedzictwo jogi. Jedna z uczestniczek jego warsztatów w ten sposób opisuje swoje doświadczenia:

”W mojej 20 letniej już podróży z jogą, miałam dwie niebywałe okazje spotkania się z nim bezpośrednio, na warsztatach jogi w Bangalore w Indiach. Jednym z wydarzeń była celebracja dnia nauczyciela organizowana przez Prashant Yogashraya a drugim była Międzynarodowa Konferencja Jogi zorganizowana przez „Art of Living” w ich Ashramie w Bangalore. W moim artykule pragnę oddać mu cześć, za wszystko, czego dokonał.

1. Wiek dla jogina nie ma znaczenia

On miał 93 lata. Stał wyprostowany, pełny werwy, opowiadając o jodze z ogromną pasją przez ponad godzinę. Jego pamięć była ostra jak żyleta a głos brzmiał niczym niezachwiany, jak u 45-latka. Był kochającą, opiekuńczą i zabawną osobą, która pozostawała jednak pokorna Ziemi.

2. Jogin pozostaje w tradycji ze starożytnymi pismami

Cała praktyka Iyengara opierała się na Sutrach Pantajali’ego. Cytował aforyzmy z rozdziału „Samadhi Pada”, tłumacząc je w niemożliwy do opisania sposób. Dzięki niemu spojrzałam na wiele spraw zupełnie z innej perspektywy. W swoich ogromnych wysiłkach mających na celu popularyzację jogi, w dalszym ciągu pozostawał wierny starożytnym pismom.

3. Jogin jest zdyscyplinowany i oddany swojej praktyce

Opowiadał jak każdego dnia praktykuje jogę z tą samą intensywnością, czcią i oddaniem, jak wtedy u progu swojej ścieżki, kiedy był jeszcze dzieckiem. „Praktyka długiego trwania, nieprzerwanie, z pełnią miłości i oddania jest niezbędna dla silnych fundamentów. Dzięki nim umysł spokojny i cichy. Istnieje różnica między wiarą i przekonaniem. Na przykład, można sądzić, że joga jest dobra dla mojego zdrowia. Jest to jednak wiara, która doprowadzi Cię do uporczywego trwania w praktyce.”

4. Yamy i Niyamy stanowią podstawę życia jogina.

Yama to zasady moralne, postępując zgodnie z którymi zapewniamy sobie zdrowe i pełne urozmaicenia życie, trzymając śmierć z daleka. Jeśli ktoś nimi nie podąża, przybliża się do śmierci.

5. Jogin jest świadomy każdej bez wyjątku komórki własnego ciała.

Praktykuje asany z pełną uważnością, świadomością napięcia i użycia każdego mięśnia, nerwu oraz wszystkich organów własnego ciała. Właśnie ona pozwala na wgląd we własne ciało. „ABHYASA oznacza również świadomość własnego ciała i oddechu. Kiedy czytając KAN (atom) w starożytnych Sutrach Pantajalego, ma on na myśli komórkę, nie atom. Jesteśmy świadomi, że nasze ciało składa się z milionów komórek? To właśnie ich świadomość możemy nazwać wiedzą. Energia. Każda nasza komórka posiada energię, świadmość I wiedzę.”

6. Jogin jest zawsze szczęśliwy

“ W tej duchowej podróży możesz spotkać wiele przeciwności. Na przykład Twoje ciało może odczuwać ból na początku praktyki Yogasany. Niektórzy ludzie mogą zatrzymać się na tym etapie. Musisz dowiedzieć się czym ten ból jest oraz czy może być przezwyciężony wraz z dalszą praktyką, czy nie. Jeśli tak, kontynuuj. Jeśli nie, musisz sprawiź, aby stał się obojętny. Bądź świadomy tego bólu, akceptuj go i wzrastaj ponad. To właśnie Maitri oraz Upeksa poprowadzą Cię do szczęścia. Pozostań szczęśliwy.”

7. Jogin posiada medytacyjny stan umysłu

“Yogasana to nie tylko wysiłek fizyczny podobny do ćwiczeń na siłowni. Nikt nie powinien praktykować Yogasany mechanicznie. Musisz być uważny I świadomy podczas praktyki. Bądź również zaangażowany. Twoja świadomość powinna przesiąknąć całe ciało, włączając w to każdą końcówkę palca. Powinieneś aktywnie pracować nad własnymi mięśniami. Pomoże Ci to poprawiać się w pozycji, jeśli będziesz zauważać, że coś robisz nie tak. Ta korekta jest bardzo ważna. Upewnij się, że Twoje ręce są dokładnie w takim samym położeniu, kiedy wznosisz je do góry. Upewnij się, że wszystkie punkty centralne ciała pozostają w tej samej lini. Obserwuj swoje ciało oraz kontynuuj korygowanie postawy będąc w stanie ciągłej świadmości. Jest to medytacja. Bądź tak perfekcyjny, wdzięczny i pewny jak to tylko możliwe. Tak, giętkość ciała I fizyczna perfekcja są ważne dla Yogasany. Ważniejszym jest jednak stan Twojego umysłu. Medytacyjnego umysłu. Twoja giętkość może być idealna, ale jeśli umysł za nią nie podąża, wykonujesz jedynie zwykłe ćwiczenia fizyczne, a nie praktykujesz Jogę.”

8. Jogin praktykuje 8 elementów jogi z uwagą i równością

Podczas dalszej przemowy Iyengar wytłumaczył jak ważne jest połączenie wszystkich elementów w celu zachowania odpowiedniej równowagi. Pranayamy generują energię, podczas gdy asany rozprowadzają ją po całym ciele. Nie śpiesz się ku kolejnemu etapowi bez odpowiedniego przygotowania własnego ciała.

9. Jogin zna połączenie pomiędzy różnymi technikami:

„AUM ma trzy sylaby A, U (oo) oraz M. Oddech ma trzy etapy. Wdech (POORAK), wstrzymanie (KUMBHAK) oraz wydech (RECHAK). Jeśli będziesz robił tylko wdech i wdech i wstrzymywał powietrze – to nie zadziała. Po wstrzymaniu musi następować wydech. Podobnie, ASANA (pozycja) ma trzy etapy. Wejście w ASANĘ, pozostanie w niej przez pewien okres czasu oraz wyjście.

Podczas tej międzynarodowej konferencji, B.K.S Iyengar apelował do wszystkich nowoczesnych szkół jogi, aby pozostać zjednoczonym i oddanym Jodze, aniżeli poszukiwać coraz to nowych i indywidualnych metod nauczania i konceptów. Ten legandarny Guru pozostanie prawdziwą inspiracją dla milionów młodych joginów oraz entuzjatów praktyki jogi na całym świecie.”

Źródło

A za co Ty jesteś wdzięczny Mistrzowi Iyengarowi? Czego Cię nauczył? Podziel się z nami w komentarzu!

 


Chcesz rozpocząć regularną praktykę jogi w nurcie Iyengara?

Jeżeli, tak to Idealne się składa! ? Już 21 stycznia w Internetowym Studio PortalYogi rozpoczynamy wyzwanie: 30 Dni z Jogą – Wstęp do Praktyki Jogi! To 30 sesji video na każdy kolejny dzień wyzwania i olbrzymia dawka codziennej motywacji dla Ciebie (e-maile i powiadomienia na jogowej grupie).

Zobacz wszystkie szczegóły i korzyści tego wyzwania — > KLIK, KLIK



O autorze

Ewa Wysocka
Ewa jest założycielką PortalYogi i miłośniczką różnych form aktywności fizycznej. Poza jogą uwielbia bieganie i jazdę na rowerze, a zimą narty biegowe.

Inne artykuły tego autora