Medytacja – co to jest?

Czym jest medytacja?

Zgłębianie swojego umysłu – praktyki polegające na ćwiczeniu umysłu dla uzyskania dobroczynnych skutków w postaci: opanowania, spokoju, klarowności myśli.

Medytacja jest techniką ćwiczenia umysłu i osiągnięcia stanu świadomości całkowicie odmiennego od “normalnego” stanu. Jest to sposób na poznanie siebie oraz zdanie sobie sprawy z własnych wzorców myślenia, bodźców skłaniających do działania czy reakcji na życiowe sytuacje. Medytacja jest praktycznym sposobem uspokojenia się, uwolnienia się od uprzedzeń i zobaczenia tego, co jest. Jest to pewnego rodzaju treningu umysłu, który czasem może być rozproszony i pochłonięty rzeczami świata zewnętrznego.

Dla kogo? 

Medytacja jest dla każdego, niezależnie od wieku, poglądów, wyznawanej religii, stanu zdrowia, poza ciężkimi przypadkami schizofrenii i depresji.

Korzyści: 

W medytacji umysł jest czysty, zrelaksowany i skupiony na sobie. Kiedy medytujesz, jesteś w pełni rozbudzony i czujny, ale twój umysł nie koncentruje się na świecie zewnętrznym ani na wydarzeniach, które mają miejsce wokół ciebie. Oto kilka z licznych korzyści z medytacji:

  • redukuje stres
  • obniża lęk
  • łagodzi objawy depresji
  • pomaga łagodzić bóle głowy
  • poprawia samopoczucie, koncentrację
  • kształtuje samodyscyplinę
  • uczy odpuszczania
  • pomaga w samopoznaniu
  • wzmacnia poczucie łączności z wszechświatem

Przeczytaj także: 10 powodów, dla których WARTO rozpocząć praktykę medytacji

Cel medytacji

W medytacji nie chodzi o dotarcie do konkretnego punktu, do osiągnięcia konkretnego stanu. Nie chodzi o stanie się inną, lepszą osobą, ale o trening bycia w doświadczeniu. Medytacja uczy obserwacji myśli i odczuć bez ich oceniania, dzięki temu możemy je lepiej zrozumieć. Trening i ćwiczenia automatycznie kojarzą się z ciałem, jednak medytacja jak każda umiejętność wymaga praktyki. Z resztą nie ma czegoś takiego jak doskonała lub nieudana medytacja. Chodzi o drogę a nie cel.

Celem medytacji nie jest kontrolowanie Twoich myśli, ale odebranie myślom kontroli nad Tobą.

Przeszkody w medytacji

Tradycyjnym celem medytacji jest wyjście poza umysł i doświadczenie naszej prawdziwej natury – opisanej jako spokój, szczęście i błogość. Ale jak wie każdy, kto próbował medytować, umysł jest niezdyscyplinowany i niesforny i opiera się wszelkim próbom dyscyplinowania go lub kierowania nim na określonej ścieżce. Dlatego wiele osób siedząc w medytacji doświadcza gonitwy myśli, fantazji, marzeń na jawie lub halucynacji. Nigdy nie osiągają bezruchu, który wyróżnia prawdziwe doświadczenie głębokiej medytacji. Największą przeszkodą jest więc sam umysł.

Rodzaje praktyk medytacyjnych

Istnieje dużo różnych praktyk medytacyjnych. Dzięki temu każdy jest w stanie znaleźć medytację, która będzie odpowiadała jego stylowi życia i preferencjom. Niektóre z rodzajów medytacji to:

  1. Medytacja uważności – Mindfulness (podczas tej medytacji cała uwaga zwraca się ku myślom, emocjom i doznaniom przechodzącym przez umysł i ciało, bez ich oceniania, najczęściej koncentracja dotyczy oddechu)
  2. Medytacja z wizualizacją (koncentruje uwagę na wyobrażonym obiekcie)
  3. Miłującej dobroci (służy wzmocnieniu poczucia współczucia, akceptacji i miłości do siebie i innych)
  4. Medytacja z mantrą (wykorzystuje recytacje mantry jako obiekt koncentracji)
  5. Transcendentalna (oparta na mantrze, dobrze sprawdza się dla osób lubiących usystematyzowane praktyki)
  6. Medytacja w ruchu (może to być joga, spacer po lesie, prace w ogrodzie czy nawet zmywanie naczyń, jeśli połączone są z koncentracją na odczuwanych doznaniach i obserwacją)

Nie ma lepszej czy gorszej techniki a jedynie taka, która lepiej się sprawdza. Warto więc spróbować kilku technik i wybrać odpowiednią dla siebie. Nie oczekuj jednak, że medytacja rozwiąże wszystkie problemy, zamiast tego potraktuj ją jako część rutyny dbania o siebie.

Jak medytować? Przewodnik krok po kroku

Uczenie się jak być w bezruchu jest metodą medytacji. Proces kultywowania spokoju rozpoczyna się od ciała.

Medytacja oznacza łagodne zgłębianie wszystkich poziomów swojej istoty, jeden poziom po drugim. Bądź ze sobą szczery. Nie przejmuj się tym, co inni mówią o swoich doświadczeniach – skup się na swoim celu. To twój własny umysł nie pozwala ci medytować. Aby pracować z umysłem, musisz uzbroić się w cierpliwość; będziesz musiał pracować ze sobą stopniowo.

Pozycja do medytacji

Zgodnie z tradycją jogi uczeń prowadzony jest przez kompetentnego nauczyciela, który uczy go jak utrzymywać głowę, szyję i tułów prosto w pozycji siedzącej. Kiedy nauczysz się czuć się swobodnie w tej pozycji, powinieneś regularnie praktykować. Najlepiej zawsze w tej samej pozycji, w tym samym czasie i w tym samym miejscu każdego dnia.

Miejsce

Znajdź proste, uporządkowane, ciche miejsce, w którym nie będzie Ci nikt przeszkadzać. Usiądź na podłodze z poduszką pod sobą lub na twardym krześle, z wyprostowanymi plecami i zamkniętymi oczami. Następnie powoli przenieś swoją świadomość przez ciało, pozwalając wszystkim mięśniom się rozluźnić, z wyjątkiem tych, które podtrzymują głowę, szyję i plecy.

Nie śpiesz się i ciesz się procesem uwalniania się od napięcia w ciele. Medytacja jest sztuką i nauką odpuszczania, a odpuszczanie zaczyna się od ciała.

Obserwacja oddechu

Gdy ciało będzie zrelaksowane i spokojne, zaprowadź swoją świadomość do oddechu. Zwróć uwagę, która część płuc jest wykonywana podczas oddychania. Jeśli oddychasz przede wszystkim klatką piersiową, nie będziesz w stanie się zrelaksować. Oddychaj przede wszystkim poprzez ruch przepony. Pozwól sobie doświadczyć oddychania w sposób otwarty i akceptujący. Nie oceniaj, nie próbuj go kontrolować ani zmieniać. Na początku oddech może być nieregularny, ale stopniowo stanie się gładki i równy, bez przerw i szarpnięć.

Obserwacja pojawiających się myśli

Otwórz się tak całkowicie, że w końcu nie będzie żadnej różnicy między tobą a oddychaniem. W tym procesie pojawi się wiele myśli: „Czy robię to dobrze? Kiedy to się skończy? Być może powinienem był zamknąć okno. Zapomniałem wykonać ważny telefon. Boli mnie szyja. ”Przed tobą mogą pojawić się setki myśli, a każda myśl przywoła jeszcze jedną.

W tym momencie, jeśli po prostu pozostaniesz świadomy tego procesu, i pozwolisz myślom przelatywać, zamiast reagować na myśl, uświadomisz sobie, jak niespokojny jest twój umysł i zdystansujesz się do treści myśli.

Powrót do oddechu

Możesz zacząć medytację od skupienia uwagi na oddechu, a następnie, jeśli pojawi się myśl, zajmij się nią, zauważ ją, bądź otwarty na nią – a ona przeminie. Wtedy możesz wrócić do oddechu. Zwykle reagujesz na wszystkie swoje myśli, a to sprawia, że ​​zawsze jesteś zajęty. Medytacja uczy, jak zwracać uwagę na to, co dzieje się wewnątrz, bez reagowania, a to robi różnicę. Daje ci wolność od umysłu. I w tej wolności zaczynasz doświadczać, kim jesteś.

Pochodzenie

Jest to starożytna praktyka, której najstarszymi udokumentowanymi świadectwami są malowidła ścienne znalezione na terenie Indii sięgające okresu 5000-3500 pne.

Pierwsze wzmianki w piśmie znaleźć można w Wedach (świętych księgach hinduizmu) pochodzących z 1500 roku pne. Medytacja jest praktykowana w kulturach na całym świecie i prawie każda religia ma tradycję stosowania technik medytacyjnych. Kiedyś medytacja była praktyką duchową i religijną, uległa jednak sekularyzacji i dziś praktykowana jest przez wielu ludzi niezależnie od wierzeń i pochodzenia. Również badania naukowe dowodzą pozytywnego wpływu medytacji na kondycję fizyczną i psychiczną człowieka.

Kiedy spodziewać się efektów medytacji?

Miej cierpliwość i systematycznie ćwicz. Każde działanie ma swoją reakcję. Nie można medytować i nie otrzymywać wyników. Możesz teraz nie zauważyć tych korzyści, ale powoli i stopniowo zobaczysz, jak zmieni się Twój sposób reagowanie na rzeczy. Rezultaty wymagają czasu; bądź wyrozumiały wobec siebie.

Niektóre z najważniejszych korzyści medytacji ujawniają się stopniowo w czasie i nie są dramatyczne ani łatwe do zaobserwowania.

Na początku możesz zaobserwować postęp w zakresie relaksacji fizycznej i spokoju emocjonalnego. Później możesz zauważyć inne, bardziej subtelne zmiany.

Wytrwaj w praktyce, a przekonasz się, że medytacja jest sposobem na uwolnienie się od zmartwień, które cię dręczą. Dzięki temu możesz cieszyć się radością bycia w pełni obecnym tu i teraz. –Swami Rama

 

Joga Restoratywna w Internetowym Studio PortalYogi

Sprawdź jak wyglądają sesje Jogi Restoratywnej w Internetowym Studio PortalYogi

Medytacja bazująca na oddechu
Medytacja /
Spokój i wyciszenie - poranna medytacja
Medytacja /
Medytacja przepływu - tego co było, jest i będzie
Medytacja /
Medytacja z intencją LIVE - Nadzieja jest we mnie
Medytacja /

Nauczyciele Medytacji

w Internetowym Studio PortalYogi

Kacper Matuszewski

Hatha Joga

Natalia Zięba

Hatha Joga

Paula Radziszewska

Yin Joga

Marysia Prokop

Vinyasa Joga

Marta Bulik

Vinyasa Joga

Agnieszka Bera

Kundalini Joga, Prenatalna i Postnatalna Joga

Karolina Kałamajska

Vinyasa Joga

Justyna Jaworska

Ashtanga Joga
Dołączam do Studia

od 34 zł/ miesiąc
30-dniowa gwarancja zwrotu pieniędzy

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.

    [LP]
    [LP]
    [pop-up]
    [pop-up]
    [_odkrycia_2021]
    [_odkrycia_2021]