Magdalena Bałdys

Co nam daje joga? 10 naukowo udowodnionych korzyści

Te badania potwierdzają pozytywne wpływy jogi na nasze ciało, umysł i emocje.

Masz ochotę spróbować jogi, ale właściwie nie czujesz się przekonany do pomysłu wyginania ciała w dziwnych pozycjach (asanach)? Mimo to jesteś ciekawy, co nam daje joga?

Jeśli żadna koleżanka, kolega z pracy czy ktoś z rodziny nie przekona cię tak, jak twarde argumenty naukowe, mam dla ciebie dobrą wiadomość: jest ich coraz więcej, ponieważ joga jest badana przez coraz szersze kręgi naukowe, pod każdym możliwym kątem.

I co najważniejsze, badania potwierdzają pozytywne wpływy jogi na nasze ciało, umysł i emocje – o czym wiedzieli już pierwsi starożytni jogini i to bez konieczności dowodzenia skomplikowanymi metodami!

Co proponuje nam joga w świetle badań naukowych?

Co daje joga? Korzystnie wpływa na ciało!

1. Podniesiesz wydolność organizmu

Twoje ciało wzmocni się, stanie bardziej elastyczne, odporne i gibkie, przez co automatycznie mniej podatne na urazy.

Asany harmonijnie rozwijają ciało, ponieważ angażowane są równomiernie wszystkie grupy mięśni, stawy oraz kości, przez co spowalnia się proces zużycia tkanek.

Badania wykazały, że hatha-joga doskonale wpływa na stan zdrowia ćwiczących. Jako wymierny efekt ćwiczeń respondenci wskazywali zwiększenie wytrzymałości i odporności organizmu, poprawę gibkości, wzmocnienie mięśni […], płynność w poruszaniu się […].

joga co daje

2. Odmłodniejesz

Pod wpływem jogi, pojawiają się korzystne zmiany we krwi: zwiększa się ilość antyoksydantów, zwiększając zdolność organizmu do samooczyszczania i samonaprawiania – czyli pozostawania młodym.

Obniża się poziom cholesterolu, glukozy, sodu i trójglicerydów.

Badania wykazały, że poziom adenozynotrójfosforanów – ATP (związki odpowiedzialne za biosyntezę kwasów tłuszczowych) podniósł się – co oznacza więcej młodzieńczej energii!

Regularne ćwiczenia jogi opóźniają procesy starzenia się chrząstki, zapobiegając złamaniom, zmniejszając ryzyko osteoporozy czy artretyzmu.

Jak wykazały pilotażowe badania w Indiach , mineralna gęstość kości badanych kobiet w wieku pomenopauzalnym znacząco wzrosła dzięki ćwiczeniom asan (badanie trwało 6 miesięcy, 30 badanych kobiet ćwiczyło codziennie przez 1 godzinę).

Uczeni przypuszczają, iż zasługą wzrostu gęstości kości odpowiedzialny częściowo był mechanizm mechanotransdukcji – to zjawisko zachodzące w każdej z ludzkich tkanek, które polega na przekształcaniu przez komórki bodźca mechanicznego na informację biochemiczną.

Oznacza to, iż wszelkie bodźce mechaniczne, w tym związane z ćwiczeniami, wywołują szereg procesów komórkowych, płynowych i naczyniowych, które wpływają strukturalnie i fizjologicznie na nasz organizm.

joga wyzwanie dla początkujących

3. Wyprostujesz się

Nastąpi poprawa sylwetki, a nawet korekcja wadliwej postawy ciała.

Asany wykonuje się z celowo wydłużonym kręgosłupem, co zwiększa wzajemny dystans kręgów i zmniejsza nacisk na krążki międzykręgowe.
Mięśnie wokół kręgosłupa wzmacniają się, stają bardziej elastyczne, a ich wzmożona praca poprawia ukrwienie.

Efekt – zmniejszone dolegliwości bólowe pleców, barków, karku, szyi (o ile występują), ochrona dysków przed kompresją i ich uszkodzeniami!

Praktyka jogi kształtuje także nawyk utrzymywania poprawnej postawy ciała, dzięki czemu zapobiega powstawaniu wad nabytych oraz pomaga korygować niektóre wady wrodzone.

co daje joga

4. Zmienisz strukturę mózgu i pokonasz ból

Badania z National Institutes of Health pokazują, że przewlekły ból wywołuje zmiany w mózgu, a dokładnie zmniejszenie objętości istoty szarej. 

Joga pomaga wpływać na te struktury mózgu, dzięki czemu zmniejsza nadwrażliwość ciała na ból.

Zmiany w anatomii mózgu mogą przyczyniać się do powstawania zaburzeń nastroju, zaburzeń emocjonalnych, upośledzenia procesów poznawczych.

Praktykowanie jogi wpływa na mózg w dokładnie przeciwny sposób do tego, jaki wywiera na niego przewlekły ból.

Praktykuj jogę we własnym domu z najlepszymi nauczycielami!

Wycisz swoje ciało i umysł 🧘‍♀Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz❗➡️ bit.ly/DołączDoPortaluYogiInternetowe Studio PortalYogi to:👍 ponad 120 sesji video na wszystkich poziomach zaawansowania👍 różnorodne style jogi – Vinyasa, Joga Iyengara, Ashtanga, Power Yoga, Joga Terapeutyczna, Joga Twarzy, Joga Kręgosłupa i inne👍 dostęp do zamkniętej grupy prowadzonej przez instruktorkę jogi Magdalenę Bałdys👍 specjalne programy-wyzwania, które pomogą Ci wejść w świat jogi i utrzymać regularną praktykęA to wszystko za 29 złotych miesięcznie 🤗Wskakuj z nami na matę 🤸‍♀👉 bit.ly/DołączDoPortaluYogi

Posted by PortalYogi on Monday, June 4, 2018

U osób praktykujących jogę zwiększa się ilość istoty szarej w mózgu, przez co wzrasta tolerancja na ból oraz łagodzą się skutki zmian wywołanych chronicznym bólem.

Przyrost istoty szarej jest powiązany z czasem, od jakiego praktykuje się jogę, co oznacza, że technika ta może mieć faktyczny wpływ na zwiększanie objętości tej struktury mózgu.

Joga oczywiście pomaga na poziomie czysto mechanicznym – łagodzi występujące w ciele bóle różnego pochodzenia. Najczęściej spotykane bóle pleców uśmierza bardzo skutecznie, a także zapobiega nawrotom dolegliwości.

W badaniu z 2011 r. (NCCIH), badacze porównali jogę z konwencjonalnymi ćwiczeniami rozciągającymi lub czytaniem książki u 228 dorosłych z przewlekłym bólem pleców.

co daje joga

Wyniki wykazały, że zarówno joga, jak i rozciąganie były skuteczniejsze niż książka dla poprawy funkcjonowania i zmniejszenia objawów z powodu przewlekłego bólu dolnych pleców.

Wnioski z innego badania przeprowadzonego w 2011 r. Na 313 osobach dorosłych z przewlekłym lub nawracającym bólem pleców sugerują, że 12 sesji jogi przeprowadzonych w przeciągu 3 miesięcy zapewniło większą poprawę codziennego funkcjonowania i zmniejszenia bólu niż standardowo stosowana opieka medyczna.

Pilotażowe badania w Boston University School of Medicine wykazały, że asany podnoszą poziom neuroprzekaźnika GABA (kwasu gamma-aminomasłowego).

Niski poziom GABA zwiększa ryzyko zachorowania na Alzheimera, występuje przy depresji, stanach lękowych i padaczce.

W doświadczeniu wykorzystano technikę spektroskopii rezonansu magnetycznego, która pozwala ocenić niewielkie zmiany różnych związków w mózgu. Uczeni poddali badaniu 8 osób, które podczas eksperymentu regularnie ćwiczyły jogę oraz 11 pacjentów relaksujących się przy czytaniu godzinę dziennie.

Badania mózgu wykonywano przed sesją jogi bądź czytania i po nich. U osób, które ćwiczyły asany, poziom GABA w mózgu wzrastał po treningu średnio o 27 proc. W grupie czytających nie odnotowano żadnych zmian w stężeniu tego związku.

P.S. W naszym Internetowym Studio PortalYogi znajdziesz dedykowaną sesję jogi na ból z Basią Lipską.

5. Wyregulujesz ciśnienie

Praktyka asan, zwiększa ukrwienie a tym samym dotlenienie tkanek. Ułatwia to utrzymanie ciśnienia na właściwym poziomie.

Koncentracja na spokojnym oddechu w asanach pomaga zachować stały rytm serca, co stabilizuje ciśnienie. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Magdaleny Bałdys na temat nadciśnienia tętniczego.

co daje joga

6. Unikniesz chorób cywilizacyjnych

Joga zmniejsza ryzyko zawału serca, miażdżycy, udaru, cukrzycy i otyłości. Pomaga także w leczeniu arytmii serca. 

7. Poprawisz trawienie

A to oznacza przyspieszony metabolizm i wagę pod kontrolą. Poza tym zmniejsza się ryzyko wystąpienia chorób żołądkowo-jelitowych.

8. Wzmocnisz odporność organizmu

Norweskie badania pokazały wpływ jogi na zmiany w ekspresji genów i odporności na poziomie komórkowym. Badanie wykazało, że poziom odporności podwyższa się już w ciągu 2 godzin od rozpoczęcia ćwiczeń.

Po zajęciach z jogi, liczba genów działających w komórkach odpornościowych była trzy razy wyższa, niż po innych metodach relaksacji i wynosiła odpowiednio 111 i 38.

co daje joga

9. Zredukujesz stres

Asany wyciszają system nerwowy, czego efektem jest zwiększona stabilność emocjonalna, psychiczna równowaga, większy dystans do otoczenia i wydarzeń.

Dzięki technikom oddechowym stosowanym podczas zajęć ciało uczy się reakcji relaksacyjnych – uwalnia się od napięć. Osoby ćwiczące łatwiej kontrolują reakcje impulsywne, agresję, szybciej redukują poziom stresu. 

10. Okiełznasz kobiecie problemy

Joga pobudza gruczoły dokrewne: jajniki, nadnercza, tarczycę oraz przysadkę, dzięki czemu reguluje gospodarkę hormonalną. Pomaga przy bólach miesiączkowych i PMS.

Praktyka asan wzmacnia mięśnie dna miednicy, dzięki czemu ryzyko przedwczesnego porodu jest minimalizowane.

Zaleca się jogę w ciąży, ponieważ asany pomagają przyszłej matce łagodzić dolegliwości, takie jak nudności, wymioty, huśtawki nastrojów, uczucie ciężkich nóg, problemy trawienne. 


Jeśli świat Jogi cię fascynuje i chcesz stawiać swoje pierwsze kroki na macie – to wyzwanie jest dla Ciebie: 30 dni z Jogą.

Poznasz ok 100 asan jakie praktykujemy w jodze Iyengara. Krok po kroku nauczysz się wykonywania poszczególnych pozycji a później całych sekwencji.

joga wyzwanie dla początkujących

 

Magdalena Bałdys

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogi na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy i problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację. W Internetowym Studiu PortalYogi jest autorką sesji jogi:  yin&yang joga, vinyasa, podstaw pranajamy oraz jest autorką wyzwań: Stanie na Rękach i Obudź w Sobie Jogina dla początkujących.

Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Tworzy klimatyczne miejsce w sieci: Boginie Jogi. Jest autorką Jogapodcast, w którym rozmawia z nauczycielami o jodze. Znajdziesz ją na stronie Bjogostan – błogi stan jogi.

Jest certyfikowaną nauczycielką hatha jogi, posiada dyplom Yin Joga TTC (YACEP).Prywatnie mama 2 uroczych chłopaków, fanka jazdy konnej, żeglarstwa, pasjonatka literatury tematycznej (o jodze oczywiście!) i tworzenia biżuterii. Uzależniona od tworzenia w każdej postaci.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.