Magdalena Bałdys

Co nam daje joga? 10 naukowo udowodnionych korzyści

Te badania potwierdzają pozytywne wpływy jogi na nasze ciało, umysł i emocje.

Badania potwierdzają pozytywny wpływ jogi na nasze ciało, umysł i emocje. W miarę postępów badań na ten temat odkrywamy coraz więcej korzyści z jogi. 

Masz ochotę spróbować jogi, ale właściwie nie czujesz się przekonany do pomysłu wyginania ciała w dziwnych pozycjach (asanach)? Mimo to jesteś ciekawy, co nam daje joga? 

Co daje joga?

Jeśli żadna koleżanka, żaden kolega z pracy czy ktoś z rodziny nie przekona cię tak, jak twarde argumenty naukowe, mam dla ciebie dobrą wiadomość: jest ich coraz więcej, ponieważ jogę bada się przez coraz szersze kręgi naukowe, pod każdym możliwym kątem.

I co najważniejsze, badania potwierdzają pozytywny wpływy jogi na nasze ciało, umysł i emocje, o czym wiedzieli już pierwsi starożytni jogini i to bez konieczności dowodzenia skomplikowanymi metodami!

Co w świetle badań naukowych proponuje nam joga? Poznajmy wszystkie korzyści z jogi!

 Joga korzystnie wpływa na całe ciało!

1. Podniesiesz wydolność organizmu

Twoje ciało się wzmocni, stanie bardziej elastyczne, odporne i gibkie, przez co automatycznie mniej podatne na urazy.

Asany harmonijnie rozwijają ciało, ponieważ podczas wykonywania ich angażujemy równomiernie wszystkie grupy mięśni, stawy oraz kości, przez co spowalnia się proces zużycia tkanek.

„Badania wykazały, że hatha-joga doskonale wpływa na stan zdrowia ćwiczących. Jako wymierny efekt ćwiczeń respondenci wskazywali zwiększenie wytrzymałości i odporności organizmu, poprawę gibkości, wzmocnienie mięśni […], płynność w poruszaniu się […]„

uśmiech radość szczęście

2. Odmłodniejesz

Pod wpływem jogi pojawiają się korzystne zmiany we krwi: zwiększa się ilość antyoksydantów, podnosząc zdolność organizmu do samooczyszczania i samo naprawiania – czyli pozostawania młodym.

Obniża się poziom cholesterolu, glukozy, sodu i trójglicerydów.

Badania wykazały, że poziom adenozynotrójfosforanów – ATP (związków odpowiedzialnych za biosyntezę kwasów tłuszczowych) podnosi się – to oznacza więcej młodzieńczej energii!

Regularne ćwiczenia jogi opóźniają procesy starzenia się chrząstki, zapobiegając złamaniom, zmniejszając ryzyko osteoporozy czy artretyzmu.

Jak wykazały pilotażowe badania w Indiach , mineralna gęstość kości badanych kobiet w wieku pomenopauzalnym znacząco wzrosła dzięki ćwiczeniom asan (badanie trwało 6 miesięcy, 30 badanych kobiet ćwiczyło codziennie przez 1 godzinę).

Uczeni przypuszczają, iż zasługą wzrostu gęstości kości częściowo odpowiedzialny był mechanizm mechanotransdukcji – to zjawisko zachodzące w każdej z ludzkich tkanek, polega ono na przekształcaniu przez komórki bodźca mechanicznego w informację biochemiczną.

Oznacza to, iż wszelkie bodźce mechaniczne, w tym te związane z ćwiczeniami, wywołują szereg procesów komórkowych, płynowych i naczyniowych, co z kolei wpływa strukturalnie i fizjologicznie na nasz organizm.

pobierz e-book Basi Lipskiej Larsen

3. Wyprostujesz się

Kolejną ważną z wielu korzyści z jogi jest korekta postawy. Nastąpi poprawa sylwetki, a nawet korekcja wadliwej postawy ciała.

Asany wykonuje się z celowo wydłużonym kręgosłupem, co zwiększa wzajemny dystans kręgów i zmniejsza nacisk na krążki międzykręgowe.
Mięśnie wokół kręgosłupa wzmacniają się, stają bardziej elastyczne, a ich wzmożona praca poprawia ukrwienie.

Efekt – zmniejszone (o ile występują) dolegliwości bólowe pleców, barków, karku, szyi; ochrona dysków przed ich kompresją i uszkodzeniami!

Praktyka jogi kształtuje także nawyk utrzymywania poprawnej postawy ciała, dzięki czemu zapobiega powstawaniu wad nabytych oraz pomaga korygować niektóre wady wrodzone.

co daje joga

4. Zmienisz strukturę mózgu i pokonasz ból

Badania z National Institutes of Health pokazują, że przewlekły ból wywołuje zmiany w mózgu, a dokładnie – zmniejszenie objętości istoty szarej.

Joga pomaga wpływać na te struktury mózgu, dzięki czemu zmniejsza nadwrażliwość ciała na ból.

Zmiany w anatomii mózgu mogą przyczyniać się do powstawania zaburzeń nastroju, zaburzeń emocjonalnych, upośledzenia procesów poznawczych.

Praktykowanie jogi wpływa na mózg w dokładnie przeciwny sposób do tego, jaki wywiera na niego przewlekły ból.

Praktykuj jogę we własnym domu z najlepszymi nauczycielami!

Wycisz swoje ciało i umysł 🧘‍♀Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz❗➡️ bit.ly/DołączDoPortaluYogiInternetowe Studio PortalYogi to:👍 ponad 120 sesji video na wszystkich poziomach zaawansowania👍 różnorodne style jogi – Vinyasa, Joga Iyengara, Ashtanga, Power Yoga, Joga Terapeutyczna, Joga Twarzy, Joga Kręgosłupa i inne👍 dostęp do zamkniętej grupy prowadzonej przez instruktorkę jogi Magdalenę Bałdys👍 specjalne programy-wyzwania, które pomogą Ci wejść w świat jogi i utrzymać regularną praktykęA to wszystko za 29 złotych miesięcznie 🤗Wskakuj z nami na matę 🤸‍♀👉 bit.ly/DołączDoPortaluYogi

Geplaatst door PortalYogi op Maandag 4 juni 2018

Joga moduluje próg bólu – jak to działa?

Ważną korzyścią z jogi u osób praktykujących jest zwiększenie ilości istoty szarej w mózgu. Przez to wzrasta tolerancja na ból oraz łagodzą się skutki zmian wywołanych chronicznym bólem.

Przyrost istoty szarej jest powiązany z czasem, od jakiego praktykuje się jogę, co oznacza, że technika ta może mieć faktyczny wpływ na zwiększanie objętości tej struktury mózgu.

Joga oczywiście pomaga na poziomie czysto mechanicznym – łagodzi występujące w ciele bóle różnego pochodzenia. Najczęściej spotykane bóle pleców uśmierza bardzo skutecznie, a także zapobiega nawrotom dolegliwości.

W badaniu z 2011 r. (NCCIH) porównano jogę z konwencjonalnymi ćwiczeniami rozciągającymi lub czytaniem książki u 228 dorosłych z przewlekłym bólem pleców.

cytat wpływ asan

Skuteczność jogi w redukcji bólu

Wyniki wykazały, że zarówno joga, jak i rozciąganie były skuteczniejsze od książki dla poprawy funkcjonowania ciała i bardziej przyczyniły się do zmniejszenia objawów spowodowanych przewlekłym bólem dolnych pleców.

Wnioski z innego badania przeprowadzonego w 2011 r. na 313 osobach dorosłych z przewlekłym lub nawracającym bólem pleców sugerują, że 12 sesji jogi wykonanych w przeciągu 3 miesięcy zapewniło większą poprawę codziennego funkcjonowania ciała i zmniejszenia bólu niż standardowo stosowana opieka medyczna.

Pilotażowe badania w Boston University School of Medicine wykazały, że asany podnoszą poziom neuroprzekaźnika GABA (kwasu gamma-aminomasłowego).

Niski poziom GABA zwiększa ryzyko zachorowania na Alzheimera, występuje przy depresji, stanach lękowych i padaczce.

W doświadczeniu wykorzystano technikę spektroskopii rezonansu magnetycznego, która pozwala ocenić niewielkie zmiany występowania różnych związków w mózgu. Uczeni poddali badaniu 8 osób, które podczas eksperymentu regularnie ćwiczyły jogę oraz 11 pacjentów relaksujących się przy czytaniu przez godzinę dziennie.

Badania mózgu wykonywano przed sesją jogi bądź czytania i po nich. U osób, które ćwiczyły asany, poziom GABA w mózgu wzrastał po treningu średnio o 27 proc. W grupie czytających nie odnotowano żadnych zmian w stężeniu tego związku.

P.S. W naszym Internetowym Studio PortalYogi znajdziesz dedykowaną sesję jogi na ból z Basią Lipską.

5. Wyregulujesz ciśnienie

Praktyka asan zwiększa ukrwienie a tym samym dotlenienie tkanek. Ułatwia to utrzymanie ciśnienia na właściwym poziomie.

Koncentracja na spokojnym oddechu w asanach pomaga zachować stały rytm serca, co stabilizuje ciśnienie. Więcej na ten temat przeczytasz w artykule Magdaleny Bałdys na temat nadciśnienia tętniczego.

cytat wpływ asan

6. Unikniesz chorób cywilizacyjnych

Kolejną korzyścią z jogi jest zmniejszenie ryzyka zawału serca, miażdżycy, udaru, cukrzycy i otyłości. Joga pomaga także w leczeniu arytmii serca. 

7. Poprawisz trawienie

A to oznacza sprawny metabolizm i wagę pod kontrolą. Poza tym zmniejsza się ryzyko wystąpienia chorób żołądkowo-jelitowych.

8. Wzmocnisz odporność organizmu

Norweskie badania ujawniły wpływ jogi na zmiany w ekspresji genów i odporności na poziomie komórkowym. Badanie wykazało, że poziom odporności podwyższa się już w ciągu 2 godzin od rozpoczęcia ćwiczeń.

Po zajęciach z jogi, liczba genów działających w komórkach odpornościowych była trzy razy wyższa, niż po innych metodach relaksacji i wynosiła odpowiednio 111 i 38.

cytat wpływ asan

9. Zredukujesz stres

Asany wyciszają system nerwowy, czego efektem jest zwiększona stabilność emocjonalna, psychiczna równowaga, większy dystans do otoczenia i wydarzeń.

Dzięki technikom oddechowym stosowanym podczas zajęć ciało uczy się reakcji relaksacyjnych – uwalnia się od napięć. Osoby ćwiczące łatwiej kontrolują reakcje impulsywne, agresję, szybciej redukują poziom stresu. 

10. Okiełznasz kobiecie problemy

Joga pobudza gruczoły dokrewne: jajniki, nadnercza, tarczycę oraz przysadkę, dzięki czemu reguluje gospodarkę hormonalną. Pomaga przy bólach miesiączkowych i PMS-esie.

Praktyka asan wzmacnia mięśnie dna miednicy, dzięki czemu ryzyko przedwczesnego porodu jest minimalizowane.

Zaleca się jogę w ciąży, ponieważ asany pomagają przyszłej matce łagodzić dolegliwości. Korzyści z jogi dla kobiet w ciąży to łagodzenie:

  • nudności
  • wymiotów
  • huśtawek nastrojów
  • uczucia ciężkich nóg
  • problemów trawiennych

Podsumowanie

Warto sięgnąć po jogę jako narzędzie do radzenia sobie z trudnościami dnia codziennego, dolegliwościami ciała i umysłu. Niewątpliwe korzyści z jogi dla każdego to uzdrowienie na wszystkich możliwych poziomach. Jeśli tylko zdecyduje się spróbować! 


Jeśli świat Jogi cię fascynuje i chcesz stawiać swoje pierwsze kroki na macie – mamy kurs dla Ciebie: Fundamenty Jogi – Miesięczny kurs jogi dla każdego.

Pierwszym krokom na macie często towarzyszy sporo wątpliwości dotyczących praktyki i powracające pytanie „czy wszystko robię dobrze?”. Ten kurs pomoże Ci znaleźć odpowiedź i wyposaży Cię w niezbędną wiedzę, dzięki której bezpiecznie wkroczysz w fascynujący świat asan. Bez obaw i w swoim własnym tempie. 


dołącz do Kursu Fundamenty Jogi z Gerardem Szymańskim

 

Magdalena Bałdys

Nauczycielka Hatha Jogi (RYS200), Yin Jogi (YACEP)

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogi na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy i problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację. W Internetowym Studiu PortalYogi jest autorką sesji jogi:  yin&yang joga, vinyasa, podstaw pranajamy oraz jest autorką wyzwań: Stanie na Rękach i Obudź w Sobie Jogina dla początkujących. Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Znajdziesz ją na stronie Bjogostan – błogi stan jogi.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.

    [LP]
    [LP]
    [pop-up]
    [pop-up]
    [_odkrycia_2021]
    [_odkrycia_2021]