Magdalena Bałdys

Joga i nadciśnienie tętnicze. Czy w ogóle mogę praktykować?

Najlepszym stylem jogi dla osoby cierpiącej na nadciśnienie tętnicze jest spokojna praktyka np. w nurcie Sivananda albo Iyengar.

Cześć! Cierpię na nadciśnienie tętnicze i nie wiem, czy mogę praktykować jogę? Nie chcę rezygnować z praktyki, ale też nie chciałabym sobie zaszkodzić.
Użytkowniczka Internetowego Studia PortalYogi

Nadciśnienie tętnicze to jedna z chorób, na którą cierpi wiele osób.

Nieskutecznie leczone lub nierozpoznane może prowadzić do wielu powikłań, np. choroby nerek, rozwoju miażdżycy, czy do zawału serca.

W rozwoju tej choroby bierze udział wiele czynników.

Pierwszym z nich jest uwarunkowanie genetyczne, a kolejne mogą być związane ze stylem życia. Nadmierne spożycie soli, brak ruchu, stres, zachwianie równowagi mechanizmów hormonalnych, które bronią ciało przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi – wszystko to nasila patogenezę choroby.

nadciśnienie tętnicze

Joga i nadciśnienie tętnicze

Powstanie nadciśnienia tętniczego związane jest ze stanem psychicznym człowieka.

Joga może działać terapeutycznie, ponieważ dotyka wszystkich poziomów funkcjonowania: korzystnie wpływa na działanie organów wewnętrznych, ale też reguluje samopoczucie i nadaje poczucia sensu, pomaga odnaleźć równowagę w życiu społecznym.

Regularna praktyka jogi prowadzi do „świadomego snu”.

Oznacza to, że w sposób pełniejszy możemy uspokoić swój układ nerwowy i zregenerować organizm również podczas snu.

Stan zrelaksowania ciała i psychiki nie tylko wpływa pozytywnie na ciśnienie tętnicze, ale też zmniejsza ryzyko rozwoju wielu innych chorób.

Działanie jogi w leczeniu nadciśnienia tętniczego

Najlepszym stylem jogi dla osoby cierpiącej na nadciśnienie jest spokojna praktyka np. w nurcie Sivananda albo Iyengar.

W Internetowym Studiu PortalYogi odnajdziecie sesje Adama, który specjalizuje się właśnie w metodzie Iyengara.

Praktyka jogi nastawiona jest na indywidualizm. Każdy może praktykować asany według swoich własnych możliwości i potrzeb. Joga to też ekonomiczny sposób leczenia, ponieważ do praktyki potrzebna nam jest tylko mata i trochę miejsca!

Ponadto, istotnym argumentem za praktyką jogi jest fakt, że odpowiednie ćwiczenia i asany oddechowe zapobiegają komplikacjom naczyniowym, uelastyczniają łożysko i poprawiają krążenie krwi w ciele, a dzięki temu także inne narządy funkcjonują prawidłowo.

Pamiętaj, aby słuchać swojego organizmu, nie praktykować asan, które sprawiają, że nie czujesz się dobrze. Praktyka jogi pomoże tylko wtedy, gdy robisz wszystko
w zgodzie sama ze sobą.


Ten wpis jest częścią serii pytań i odpowiedzi na temat praktyki jogi, na które odpowiada Magdalena Bałdys – instruktorka prowadząca w Internetowym Studiu PortalYogi. Aby móc osobiście porozmawiać w Magdą na Grupie Konsultacyjnej PortalYogi, dołącz do nas dzisiaj.

>> Załóż konto w Internetowym Studiu PortalYogi <<

banner mini blog Internetowe Studio PortalYogi

Magdalena Bałdys

Nauczycielka Hatha Jogi (RYS200), Yin Jogi (YACEP)

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogi na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy i problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację. W Internetowym Studiu PortalYogi jest autorką sesji jogi:  yin&yang joga, vinyasa, podstaw pranajamy oraz jest autorką wyzwań: Stanie na Rękach i Obudź w Sobie Jogina dla początkujących. Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Znajdziesz ją na stronie Bjogostan – błogi stan jogi.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.