Zapytaj nauczycielkę jogi… cz. 19: Joga i nadciśnienie tętnicze

Cześć! Cierpię na nadciśnienie tętnicze i nie wiem, czy mogę praktykować jogę? Nie chcę rezygnować z praktyki, ale też nie chciałabym sobie zaszkodzić.

Użytkowniczka Internetowego Studia PortalYogi www.portalyogi.pl

 

Nadciśnienie tętnicze to jedna z chorób, na którą cierpi wiele osób. Nieskutecznie leczone lub nierozpoznane może prowadzić do wielu powikłań, np. choroby nerek, rozwoju miażdżycy, czy do zawału serca.

W rozwoju tej choroby bierze udział wiele czynników. Pierwszym z nich jest uwarunkowanie genetyczne, a kolejne mogą być związane ze stylem życia. Nadmierne spożycie soli, brak ruchu, stres, zachwianie równowagi mechanizmów humoralnych, które bronią ciało przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi – wszystko to nasila patogenezę choroby.

Joga i nadciśnienie tętnicze

Powstanie nadciśnienia tętniczego związane jest ze stanem psychicznym człowieka. Joga może działać terapeutycznie, ponieważ dotyka wszystkich poziomów funkcjonowania: korzystnie wpływa na działanie organów wewnętrznych, ale też reguluje samopoczucie i nadaje poczucia sensu, pomaga odnaleźć równowagę w życiu społecznym.

Regularna praktyka jogi prowadzi do „świadomego snu”. Oznacza to, że w sposób pełniejszy możemy uspokoić swój układ nerwowy i zregenerować organizm również podczas snu. Stan zrelaksowania ciała i psychiki nie tylko wpływa pozytywnie na ciśnienie tętnicze, ale też zmniejsza ryzyko rozwoju wielu innych chorób.

nadciśnienie tętnicze

Działanie jogi w leczeniu nadciśnienia tętniczego

Najlepszym stylem jogi dla osoby cierpiącej na nadciśnienie jest spokojna praktyka np. w nurcie Sivananda albo Iyengar. W Internetowym Studiu PortalYogi odnajdziecie sesje Adama, który specjalizuje się właśnie w metodzie Iyengara.

Praktyka jogi nastawiona jest na indywidualizm. Każdy może praktykować asany według swoich własnych możliwości i potrzeb. Joga to też ekonomiczny sposób leczenia, ponieważ do praktyki potrzebna nam jest tylko mata i trochę miejsca!

nadciśnienie tętnicze

Ponadto, istotnym argumentem za praktyką jogi jest fakt, że odpowiednie ćwiczenia i asany oddechowe zapobiegają komplikacjom naczyniowym, uelastyczniają łożysko i poprawiają krążenie krwi w ciele, a dzięki temu także inne narządy funkcjonują prawidłowo.

Pamiętaj, aby słuchać swojego organizmu, nie praktykować asan, które sprawiają, że nie czujesz się dobrze. Praktyka jogi pomoże tylko wtedy, gdy robisz wszystko
w zgodzie sama ze sobą.


Ten wpis jest cześcią serii pytań i odpowiedzi na temat praktyki jogi, na które odpowiada Magdalena Bałdys – instruktorka proawadząca w Internetowym Studiu PortalYogi. Aby móc osobiście porozmawiać w Magdą na Grupie Konsultacyjnej PortalYogi, dołącz do nas dzisiaj!

Załóż konto na Internetowym Studiu PortalYogi <<



O autorze

Magdalena Bałdys
Joginka, certyfikowany instruktor Hatha Jogi, naucza również w duchu Ashtanga Vinyasa i Vinyasa Krama (tajniki tych technik zgłębia w Studio Jogi Izabeli Raczkowskiej, gdzie do niedawna uczyła). Przede wszystkim wieloletni praktyk, ale nie liczy dokładnie stażu, ponieważ uważa, że najważniejsze to stale pojawiać się na macie i doświadczać! Pierwotnie joga była dla niej narzędziem do rehabilitacji wrodzonej wady biodra i metodą na utrzymanie świetnej kondycji. Dopiero później bardziej świadoma, ukierunkowana praktyka pojawiła się w jej życiu z wewnętrzej potrzeby- pomaga zrównoważyć ciemne strony charakteru, uczy dostrzegać i pokonywać swoje słabości oraz panować nad emocjami.

Z wykształcenia architektka, z zamiłowania twórczyni biżuterii, żeglarka, pasjonatka literatury, niepoprawna azjofilka. Obecnie, całą duszą i ciałem matka malutkiego Mikołaja, która z wielką pasją wraca do regularnej praktyki po chwilowej przerwie.

Inne artykuły tego autora