Magdalena Bałdys

Zapytaj nauczycielkę jogi… cz. 19: Joga i nadciśnienie tętnicze

Cześć! Cierpię na nadciśnienie tętnicze i nie wiem, czy mogę praktykować jogę? Nie chcę rezygnować z praktyki, ale też nie chciałabym sobie zaszkodzić.

Użytkowniczka Internetowego Studia PortalYogi www.portalyogi.pl

 
Nadciśnienie tętnicze to jedna z chorób, na którą cierpi wiele osób. Nieskutecznie leczone lub nierozpoznane może prowadzić do wielu powikłań, np. choroby nerek, rozwoju miażdżycy, czy do zawału serca.
W rozwoju tej choroby bierze udział wiele czynników. Pierwszym z nich jest uwarunkowanie genetyczne, a kolejne mogą być związane ze stylem życia. Nadmierne spożycie soli, brak ruchu, stres, zachwianie równowagi mechanizmów humoralnych, które bronią ciało przed szkodliwymi czynnikami zewnętrznymi – wszystko to nasila patogenezę choroby.

Joga i nadciśnienie tętnicze

Powstanie nadciśnienia tętniczego związane jest ze stanem psychicznym człowieka. Joga może działać terapeutycznie, ponieważ dotyka wszystkich poziomów funkcjonowania: korzystnie wpływa na działanie organów wewnętrznych, ale też reguluje samopoczucie i nadaje poczucia sensu, pomaga odnaleźć równowagę w życiu społecznym.
Regularna praktyka jogi prowadzi do „świadomego snu”. Oznacza to, że w sposób pełniejszy możemy uspokoić swój układ nerwowy i zregenerować organizm również podczas snu. Stan zrelaksowania ciała i psychiki nie tylko wpływa pozytywnie na ciśnienie tętnicze, ale też zmniejsza ryzyko rozwoju wielu innych chorób.
nadciśnienie tętnicze

Działanie jogi w leczeniu nadciśnienia tętniczego

Najlepszym stylem jogi dla osoby cierpiącej na nadciśnienie jest spokojna praktyka np. w nurcie Sivananda albo Iyengar. W Internetowym Studiu PortalYogi odnajdziecie sesje Adama, który specjalizuje się właśnie w metodzie Iyengara.
Praktyka jogi nastawiona jest na indywidualizm. Każdy może praktykować asany według swoich własnych możliwości i potrzeb. Joga to też ekonomiczny sposób leczenia, ponieważ do praktyki potrzebna nam jest tylko mata i trochę miejsca!
nadciśnienie tętnicze
Ponadto, istotnym argumentem za praktyką jogi jest fakt, że odpowiednie ćwiczenia i asany oddechowe zapobiegają komplikacjom naczyniowym, uelastyczniają łożysko i poprawiają krążenie krwi w ciele, a dzięki temu także inne narządy funkcjonują prawidłowo.
Pamiętaj, aby słuchać swojego organizmu, nie praktykować asan, które sprawiają, że nie czujesz się dobrze. Praktyka jogi pomoże tylko wtedy, gdy robisz wszystko
w zgodzie sama ze sobą.


Ten wpis jest cześcią serii pytań i odpowiedzi na temat praktyki jogi, na które odpowiada Magdalena Bałdys – instruktorka proawadząca w Internetowym Studiu PortalYogi. Aby móc osobiście porozmawiać w Magdą na Grupie Konsultacyjnej PortalYogi, dołącz do nas dzisiaj!

Załóż konto na Internetowym Studiu PortalYogi <<

Magdalena Bałdys

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogis na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy I problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację.W Internetowym Studiu PortalYogi prowadzi zajęcia w stylu yin&yang joga, vinyasa dla początkujących oraz uczy podstaw pranajamy.

Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Jeste autorką Jogapodcast w którym rozmawia z nauczycielami o jodze. Tworzy klimatyczne miesce w sieci specjalnie dla kobiet: Boginie Jogi – kobieca praktyka z gracją. Ruch i joga towarzyszą jej od najmłodszych lat.

Jest certyfikowanym nauczycielem hatha jogi, posiada dyplom TTC Yin Joga.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.