Justyna

Dieta Arjuweda – przepis na słodkie buraki na parze

Jeżeli skończyły Ci się pomysły co ugotować w te chłodne, zimowe dni zapraszam Cie do wypróbowania poniższego przepisu z Ajurwedyjskiej książki kucharskiej. Dziś polecamy buraki. O tej porze roku jest ich pod dostatkiem więc nie masz żadnych wymówek aby nie przygotować tego dania 🙂

arjuweda

Buraki mają działanie rozgrzewające i nawilżające. To przepyszny środek na złagodzenie wata w chłodne i mokre dni. W postaci soku wykazują działanie lecznicze u osób z chorą wątrobą. Potęgują ogień trawienia, więc stosuje się je na problemy z zaparciami. Są bogate w kwas foliowy i korzystnie wpływają na narządy rozrodcze kobiet.

Czas przygotowania: 30 minut

wata, 0 pitta, – kapha (dla pitta w małych ilościach i niezbyt często)

Składniki:

  • 4 szklanki surowych buraków (5-6 buraków średniej wielkości)
  • 2 łyżki ghee lub masła
  • 2 łyżki soku cytrynowego (lub soku z limonki)
  • 1 łyżka zmielonej kolendry

Przygotowanie:
Umyj buraki i pokrój na cieniutkie plasterki (około 0,5 cm). Nalej trochę wody na dno ciężkiego garnka średniej wielkości. Włóż do niego stalowe naczynie do gotowania na parze. Zagotuj wodę. Włóż pokrojone buraki do garnka i gotuj na parze, aż zmiękną (około 20-25 minut). Odlej wodę.
Na małej patelni roztop ghee lub masło. Włóż ugotowane buraki do miski i polej ghee lub masłem, dodaj też soku cytrynowego. Następnie posyp zmieloną kolendrą i dobrze wymieszaj.

Uwagi: Buraki przygotowane w ten sposób będą smakowały każdemu. Uważa się je za najlepsze dla wata i kapha, ponieważ są rozgrzewające. Kolendra użyta w tym przepisie schładza buraki i dlatego mogą je spożywać również osoby pitta. Ponadto gotowanie na parze eliminuje ciężkość buraków, dzięki czemu potrawa staje się łatwiejsza do strawienia.

Przepis pochodzi z książki:
Ajurwedyjska książka kucharska. Jak zdrowo żyć i dobrze się odżywiać. Amadea Morningstar, Urmila Desai. Książka ukazała się w serii a-ajurweda.pl, nakładem wydawnictwa A-ti information services.

Justyna

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.