Portal Yogi

Asany dla 3 dosh, czyli ajurweda i joga

Zapewne większość z Was słyszała kiedyś, że joga i ajurweda idą w parze. Ajurweda jest siostrą jogi.

Zapewne większość z Was słyszała kiedyś, że ajurweda i joga idą w parze. Ajurweda jest siostrą jogi. Jest w tym wiele prawdy. Czasem zauważamy, że praktyka jednych asanach jest dla nas bardziej przyjemna, a innych – trudniejsza.

W zależności od tego, jaką mamy doshę, powinniśmy się skupić na konkretnych pozycjach, które wpływają dobrze na jej równowagę.

Ważny jest również sposób, w jaki asany są wykonywane i może się on różnić dla danej konstelacji.

3 doshe: vata, pitta i kapha

Według ajurwedy w naszych ciałach 5 elementów składowych natury (przestrzeń, powietrze, ogień, woda i ziemia) występuje jako dosha, czyli energia biologiczna zwana: vata, pitta i kapha.

Każdy z nas rodzi się z pewną unikalną kombinacją/konstelacją doshy, która jest niezmienna przez całe życie.

ajurweda i joga

Jest to prakriti. Żadna z dosh nie jest lepsza, ani gorsza. Najczęściej jesteśmy mieszanką ich wszystkich, z których jedna jest dominująca.

Istotne jest nie tylko jaki sposób aktywności fizycznej dla danej doshy jest bardziej lub mniej korzystny, ale również sposób, w jaki ją wykonujemy, a także ogólnie rzecz biorąc cały nasz styl życia: począwszy od odżywiania, formy odpoczynku, snu, po czynniki, na które wypływu nie mamy jak np. pogoda. Aby nauczyć się czuć się lepiej i zdrowiej warto poznać swoją doshę i to, co wpływa na nią korzystnie i co robić by była zrównoważona.

Vikriti

Kolejny istotny termin to vikriti. Jest to odzwierciedlenie stanu ciała w danym momencie i zmienia się pod wpływem wielu czynników zewnętrznych i wewnętrznych np. pogody, pory dnia lub nocy, stanu zdrowia, snu itd.

Może być tak, że osoba zazwyczaj szczupła i pełna energii, poprzez nieodpowiednią dietę i styl życia, odczuwa dolegliwości typowe dla nadmiaru kaphy w organiźmie, czyli zwiększenie masy ciała, ospałość, zmęczenie.

Również osoba o konsytucji kaphy, prowadząc zbyt pasywny tryb życia może doprowadzić do nasilenia się tej doshy.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PortalYogi (@portalyogi_pl)

Ajurweda i joga: jak równoważyć doshe?

Znajomość podstawowych cech doshy pomaga nam rozpoznać pierwsze objawy niezrównoważenia. Według ajurwedy zawsze powinniśmy dążyć do równowagi w ciele i umyśle wszystkich trzech dosh, ponieważ to przyniesie nam zdrowie i szczęście.

Elementów składowych balansowania dosh jest wiele, w tym nasz tryb życia, sen, odżywianie i aktywność fizyczna. I na tym ostatnim się dziś skupimy. Wróćmy zatem do związku ajurwedy z jogą.

Praktykowanie jogi z uwzględnieniem naszych unikalnych cech, czyli dosh, pozwala nam osiągnąć harmonię, zdrowie, samo-świadomość oraz sięgnąć po nasz prawdziwy potencjał. Przejdźmy do opisu praktyki i bardziej szczegółowego opisu każdego z typów.

joga ajurweda

Typ VATA

Siła ruchu.

Element przestrzeni i powietrza.

Cechy określające osobę o zrównoważonych cechach doshy vata: entuzjastyczny, wrażliwy, ruchliwy, kreatywny, suchy, zimny, lekki, zmienny, czysty, nieregularny, szybki. Gdy czujesz się nerwowy, niespokojny, lękliwy, hiperaktywny, chudniesz, nie śpisz dobrze, czujesz się osłabiony, czujesz, że twoje mięśnie i stawy są sztywne, boli cię dolna część kręgosłupa lub szyja może oznaczać to, że dosha ta jest niezrównoważona.

ajurweda i joga

Jak powinna wyglądać praktyka vaty?

Skup się na fundamentach każdej pozycji, by uzyskać poczucie stabilizacji i uziemienia. Praktykuj powoli w ciepłym pomieszczeniu, wydłużaj wydech, zakończ praktykę długim relaksem. Staraj się praktykować w sposób mniej męczący i mniej dynamiczny, zamknij oczy by lepiej się skoncentrować.

Asany dla vaty: Savasana, Ustrasana, Setubandhasana, Trikonasana, Adho Mukha Svanasana, Virabhadrasana, Vrksasana, Matsyasana, Balasana, Dhanurasana, Padmasana, Siddhasana.

 

Typ PITTA

Siła dynamiczna.

Element ognia i wody.

Cechy określające osobę o zrównoważonych cechach doshy pitta: ambitny, odważny, przenikliwy, silnie rozwinięte cechy przywódcze, gorący, miękki, intensywny, gładki, ostry, kwaśny, lekki. Pitty są perfekcjonistami, a gdy dosha jest zaburzona stają się zbyt ambitne, poirytowane i łatwo wpadają w złość.

Fizycznymi objawami zaburzenia mogą być np. bóle żołądka, zapalenia oczu, zaburzenia trawienia, stany zapalne skóry, nadmierna potliwość.

Jak powinna wyglądać praktyka pitty?

Baw się jogą i nie traktuj każdej asany zbyt poważnie. Praktykuj w chłodniejszym pomieszczeniu (nie całkiem wychłodzonym, ale też nieprzegrzanym), staraj się wykonywać pozycje tak, aby się nie spocić, skup się wdechu, rozluźnionym wzroku (oczy mogą być zamknięte) i na odczuciach w ciele, a nie w umyśle, unikaj krytykowania siebie, pamiętaj, że joga to nie zawody i że czasem mniej znaczy więcej.

Uważaj, by nie zostawać w pozycjach odwróconych zbyt długo, ponieważ rośnie wtedy twoja temperatura i ciśnienie, a to mocno zaburza tą doshę.

Asany dla pitty: Dhanurasana, Ustrasana, Bhujangasana, Sirsasana, Matsyasana, Setu Bandha Sarvangasana, Anjaneyasana, Vriksasana, Shashaungasana, Kurmasana, Paschimottanasana, Ardha-Matsyendrasana, Shalabhasana.

Typ KAPHA

Siła harmonii.

Element ziemi i wody.

Cechy określające osobę o zrównoważonych cechach doshy kapha: powolny, silny, statyczny, stabilny, spokojny, pełen współczucia i miłości, cierpliwy, zimny, mokry, ciężki, oleisty, gęsty.

Gdy kapha jest zaburzona możesz czuć się ospały, senny, zmęczony, mieć uczucie ciężkości, problemy z krążeniem i trawieniem, skłonności do spania zbyt długo, bóle stawów i mięśni, wrażenie ciężkich kończyn.

Jak powinna wyglądać praktyka kaphy?

Praktykuj najlepiej codziennie i utrzymuj dynamiczne tempo, oddychaj głęboko, staraj się poczuć lekkość w pozycjach, bądź precyzyjny.

Ćwicz w ciepłych pomieszczeniach. W przypadku zmęczenia odpocznij chwilę, by wyrównać oddech, a następnie kontynuuj. Nie rezygnuj z wykonywania trudniejszych czy bardziej wymagających asan. Praktykuj również pranayamę np. khapalabathi.

Asany dla kaphy: Adho Mukha Svanasana, Urdhva Mukha Svanasana, Virabhadrasana, Simhasana, Mayurasana, Purvottanasana, Gomukasana, Ardha-Matsyendrasana, Halasana, Sarvangasana, Matsyasana, Trikonasana, Sirsasana, Prasarita Padottanasana.

Chciałabym jeszcze raz podkreślić, że nasza praktyka i to jak ją wykonujemy, to tylko jeden z elementów równoważenia naszej doshy. Zachęcam serdecznie do obserwacji waszego ciała i tego jak reaguje na konkretne asany.

Uwaga skierowana na wasze indywidualne, unikalne cechy na pewno pozwoli wam czerpać więcej przyjemności z jogi, wpłynie korzystniej na wasze samopoczucie i nauczy głębszego wglądu w samego siebie.

Autorką tekstu jest Marta Żurawska.


pobierz e-book dieta jogina wegetariańskie przepisy

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]
[class^="wpforms-"]