Magdalena Bałdys

Joga dla każdego? Oni udowadniają, że tak!

Zastanawiasz się, czy dasz radę… czy to dla Ciebie? Oczywiście, że to dla Ciebie, joga jest dla każdego!

Stykasz się z tym pierwszy raz w życiu: zaczynasz praktykę jogi. Towarzyszy ci lęk, niepewność, zastanawiasz się, czy dasz radę… czy to dla Ciebie? Oczywiście, że to dla Ciebie, joga jest dla każdego!

W dzisiejszym świecie, w którym tak bardzo liczy się wizerunek, w którym tak ważną rolę odgrywają social media oraz kultura obrazkowa, łatwo wpaść w pułapkę myślenia, że to wygląd jest najważniejszy.

W telewizji, na billboardach, w magazynach pełno pięknych uśmiechniętych twarzy, wysportowanych, umięśnionych sylwetek, młodych zdrowych ciał.

Poddani własnej krytycznej ocenie, ciągle czujemy się niedoskonali: za grubi, za chudzi, za starzy, za mało wysportowani…

W pewnym momencie joga również padła ofiarą, a może sama wbiła się w pewien stereotyp.

Ponieważ na reklamach zajęć jogi, ubrań czy sprzętu, a także na nagraniach instruktażowych najczęściej można zobaczyć młodą, szczupłą, rozciągniętą dziewczynę wykonującą asany, rozpowszechniło się wyobrażenie jogi jako aktywności typowo kobiecej, dla osób młodych i bardzo elastycznych.

Wszyscy, którzy nie spełniają tych wymogów, mogą czuć się wykluczeni i uznać, że „nie nadają się”. Tymczasem prawda jest dokładnie odwrotna: nie ma bardziej „uniwersalnego” zajęcia niż joga i każdy nadaje się do jej praktykowania.

Ze swojej natury joga nie wyklucza, uczy akceptacji siebie i innych, a co najważniejsze pokazuje też, że człowiek jest czymś więcej niż tylko ciałem i nie ogranicza się do określonego wyglądu.

Jeżeli więc kiedykolwiek myślałeś o tym, żeby zacząć praktykować jogę, ale wydawało ci się, że to nie jest odpowiednia aktywność dla Ciebie, jeżeli wstydziłeś się rozpocząć ćwiczenia ze względu na wiek, wygląd lub płeć, jeżeli masz jakieś ograniczenia zdrowotne, fizyczne czy po prostu nie masz kondycji i to jest powód, że jeszcze nie wskoczyłeś na matę, przeczytaj poniższy artykuł.

pobierz e-book dieta jogina wegetariańskie przepisy

Przedstawię Ci kilka przykładów na to, że joga rzeczywiście jest dla każdego!

Myślę, że żadna argumentacja nie przekona cię lepiej, niż przykład z życia. Poznaj ludzi, którzy udowadniają, że żadne ograniczenia nie są im straszne. Praktykują na swój sposób, dostosowany do ich możliwości, i są inspiracją dla wielu! Przełamują stereotypy dotyczące wieku, płci, rasy, wagi czy stopnia sprawności.

Życie zaczyna się po 90-ce

Tao Porchon-Lynch (na zdjęciu) była amerykańska instruktorką jogi, jedną z pionierek i propagatorek. Zmarła w lutym 2020 w wieku 101 lat. W 2012, w wieku 93 lat, otrzymała Światową Nagrodę Guinnessa dla najstarszego nauczyciela jogi. Do końca życia prowadziła cotygodniowe zajęcia w Nowym Jorku.

Ida Herbert stosunkowo późno zaczęła praktykować jogę, bo dopiero kiedy skończyła 50 lat. Uczyła się z książek i na własną rękę. Później zaczęła prowadzić zajęcia. Zmarła w kwietniu 2020 w wieku 103 lat.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Orillia Museum (@orilliamuseum)


Connie Dennison (1915-2018) również ustanowiła rekord Guinnessa – w 2013 w wieku 98 lat była najstarszą nauczycielką jogi na świecie. Uważała, że swoją długowieczność oraz sprawność fizyczną zawdzięcza przede wszystkim praktyce. „Joga jest dla ciebie dobra” – mawiała. Na swoich zajęciach miała uczniów w wieku 70, 80 i 90 lat.

źródło: https://www.oldest.org/people/yoga-teachers/attachment/connie-dennison/

Bernice Bates zmarła w kwietniu 2020 w wieku 99 lat. Prowadziła zajęcia dla dzieci i dorosłych, wiele grup dla starszych osób. Uważała, że joga jest dla wszystkich, że oferuje tyle pozycji, że każdy może wybrać coś dla siebie.

joga dla każdego

źródło: https://www.guinnessworldrecords.com/news/2016/5/classics-oldest-yoga-teacher-428961

Bette Calman była nauczycielką jogi do 87. roku życia. Później przestała uczyć, ale nie praktykować. Uważa, że pozytywny wpływ jogi polega na ciągłym ruchu, rozciąganiu ciała, ćwiczeniu umysłu, byciu otwartym na nowości, a nie zamykaniu się na to, co znane.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Om the Go (@omthego)


Vera Paley to kolejna „długowieczna” instruktorka jogi. Zwraca uwagę na to, że joga to nie tylko aspekt fizyczny, ale przede wszystkim oddech i codzienna medytacja. Prowadzi zajęcia dla osób z Alzheimerem i innymi chorobami związanymi z zanikiem pamięci.

Jeżeli myślicie, że tylko kobiety mogą zachować formę do późnej starości, popatrzcie, co potrafi chiński nauczyciel jogi, wolontariusz dający darmowe lekcje swoim uczniom. Hou Zhenshan ma ponad 80 lat i jest w stanie wykonać nawet najbardziej wymagającą pozycję. Zaczął praktykować jogę ze względu na problemy zdrowotne. Obecnie czuje się bardzo dobrze, ma mnóstwo energii, a jego ciało jest tak elastyczne, że wielu mogłoby pozazdrościć.

źródło: https://www.dailymail.co.uk/news/peoplesdaily/article-3081980/Advanced-yoga-84-year-old-pensioner-star-China-inventing-new-poses-teaching-classes-younger-generations.html

Wszystkie kształty dozwolone

Jassamyn Stanley, Valerie Sagun i Dianne Bondy udowadniają, że można wykonywać asany nawet z bujnymi kształtami.

Jassamyn jest instruktorką jogi i zachęca wszystkich, żeby pokochali swoje ciało i nie pozwolili, aby jego niedoskonałości stały się przeszkodą w praktykowaniu jogi czy robieniu czegokolwiek innego. Jest autorką książki „Every Body Yoga: Let Go of Fear, Get On the Mat, Love Your Body”.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Jessamyn (@mynameisjessamyn)

Valerie dzięki jodze pozbyła się z kompleksów, a jej upór w realizacji pasji jest inspiracją dla wielu osób. Chce propagować jogę wśród ludzi bez względu na ich wiek, wagę, budowę ciała. Napisała „Big Gal Yoga: Poses and Practices to Celebrate Your Body and Empower Your Life”.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Valerie S. (@biggalyoga)

Dianne z kolei jest autorką książki „Yoga For Everyone: 50 Poses for Every Type of Body”. Od lat ośmiela uczniów, żeby nie przejmowali się niczym i po prostu weszli na matę. Edukuje również nauczycieli jogi w kontekście potrzeb osób z różnymi zahamowaniami, lękami, kompleksami.

Dolly Singh jest jedną z najbardziej znanych hinduskich joginek plus size. Aktywnie działa w social mediach, inspirując innych do praktykowania jogi. Oczywiście, jako osoba publiczna, nieraz spotkała się z niezrozumieniem i krytyką, jednak zupełnie się tym nie przejmuje. Jogę uprawia przede wszystkim dla siebie. Bardzo ceni sobie samodzielną praktykę w domu. Na początkowym etapie uczęszczała na różne zajęcia jogi, jednak odkąd odkryła nagrania dostępne w internecie, zastępują jej one prywatnego instruktora.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Dolly Singh (@yogaforallmumbai)

Joga dla facetów

Wbrew pozorom coraz więcej mężczyzn uprawia jogę. Aktorzy, piosenkarze, sportowcy, politycy i biznesmeni.

Panowie doceniają korzyści płynące z regularnej praktyki. Amerykański koszykarz James LeBron, mistrz NBA, postrzega jogę nie tylko w aspekcie fizycznym, ale psychicznym – dostrzega pozytywne efekty na stan umysłu i świadomość. Shaquille O’Neal, również gwiazda NBA, mimo iż uważa się za najgorszego praktykującego w historii, i tak nie przeszkadza mu to w kontynuowaniu praktyki. Mick Jagger z legendarnego The Rolling Stones, obecnie 77-letni, uprawia jogę, żeby utrzymać swoje ciało w formie. Lista mężczyzn, którzy przełamują mit, jakoby joga była tylko dla kobiet, jest zaskakująco długa.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Dylan Werner (@dylanwerneryoga)

Sprawni niepełnosprawni

Danielle Orner pokazuje, że jogę można praktykować również będąc niepełnosprawnym. Kiedy była nastolatką zachorowała na raka kości. Przeszła szereg operacji, miała amputowaną nogę. Joga pozwoliła jej przekroczyć jej własne bariery. Uważa, że jogę mogą uprawiać wszyscy, ale kluczowe jest zrozumienie tego, że każda praktyka jest inna – osobista i indywidualna.

joga dla każdego

źródło: https://www.doyou.com/im-danielle-orner-and-this-is-how-i-yoga/

Znana jest również historia amerykańskiego weterana wojennego, Arthura Boormana, który między innymi właśnie dzięki praktyce jogi odzyskał sprawność w nogach. Jego doświadczenie pokazuje, jak siła woli, technika małych kroków, upór i skupienie na dochodzeniu do celu, a nie na samym celu, mogą zmienić życie.

Joga dla każdego

Wszystkie wyżej wymienione osoby (i wiele innych) pokazują, że joga jest dla wszystkich i nigdy nie jest za późno, żeby zacząć. Że najważniejsze jest, co ciało potrafi, a nie jak wygląda. Że warto o nie dbać na każdym etapie życia. Mężczyźni, dzieci, młode mamy, całe rodziny, kobiety w ciąży też śmiało sięgają po jogę. Więc czemu nie mógłbyś/mogłabyś Ty?

Joga nie ma płci, wieku, narodowości ani wagi! Bądź sobą. Uwierz, a wszystko przed Tobą.

Nie musisz wyglądać jak na zdjęciu z Instagrama, nosić modnych ciuchów. Być rozciągniętym, sprawnym i szczupłym. Jogę można praktykować spokojnie lub bardziej dynamicznie, na wózku, w parku, w domowym zaciszu. Jeśli masz jakieś ograniczenia, joga się do nich dostosuje.

Zmień swoje nastawienie, a efekty przyjdą same.

Cierpliwość jest Twoim sprzymierzeńcem – pozwoli Ci odnaleźć radość i spokój w asanach. Z biegiem czasu poznasz swoje ciało i nauczysz się nim cieszyć takim, jakie jest, jakim może być, ale też, jakim nigdy nie będzie. Pokora pozwoli Ci zaakceptować swoje ograniczenia i mierzyć się ze słabościami.


Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi i weź udział w wyzwaniu: Pierwsze kroki na macie: Joga dla pre-początkujących

Sprawdź nasz Plan praktyki na wrzesień i powoli, ale regularnie zacznij praktykę z jogą. W tym Planie znajdziesz wiele krótkich praktyk, by w spokojnym tempie wejść w swój wewnętrzny rytm.

Magdalena Bałdys

Nauczycielka Hatha Jogi (RYS200), Yin Jogi (YACEP)

Magda jest Aniołem Stróżem w rosnącej społeczności PortalYogi na Facebooku (czyli użytkowników Internetowego Studia PortalYogi). W grupie odpowiada na jogowe pytania w sesjach Q&A na żywo, co środę prowadzi Warsztat Asany, w którym omawia typowe błędy i problemy w asanach, podpowiada jak ćwiczyć bezpiecznie i utrzymać motywację. W Internetowym Studiu PortalYogi jest autorką sesji jogi:  yin&yang joga, vinyasa, podstaw pranajamy oraz jest autorką wyzwań: Stanie na Rękach i Obudź w Sobie Jogina dla początkujących. Organizuje wyjazdowe warsztaty yin&yang jogi oraz prowadzi kursy jogi online. Znajdziesz ją na stronie Bjogostan – błogi stan jogi.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.