Jak zacząć praktykować jogę w domu?

Jeśli pragniesz spróbować praktyki w domowych warunkach, ale wciąż się wahasz, to koniecznie przeczytaj mój poradnik. Mam nadzieję, że dzięki niemu z radością zaczniesz regularnie stawać na macie.

Wiele osób odkłada moment rozpoczęcia praktyki jogi, bo boi się, że nie sprosta jakimś z góry ustalonym normom. Tymczasem, by zacząć, wystarczy… regularnie stawać na macie i wsłuchiwać się w sygnały płynące z naszego ciała i wnętrza! Joga jest dla wszystkich tych, którzy chcą otworzyć się na płynące z niej korzyści. Nie ma “lepszej” i “gorszej” praktyki. Nie ma również znaczenia, czy swoją jogową przygodę zaczynasz na zorganizowanych zajęciach, czy od praktyki jogi w domu. Ważne byś postawił pierwszy krok. 

Jeśli pragniesz spróbować praktyki jogi w domu, ale wciąż się wahasz, to koniecznie przeczytaj mój poradnik. Mam nadzieję, że dzięki niemu z radością zaczniesz regularnie stawać na macie.

Zalety praktykowania jogi w domu

Poza tym pamiętaj, że praktyka jogi w domu nie wyklucza się ze wsparciem profesjonalnych nauczycieli i przemyślanym planem. Ważne jest tylko, by wiedzieć, gdzie szukać wiedzy i zaufanych instruktorów. Dzięki nim w domowym zaciszu będziesz mógł poczuć się, jak na zajęciach jogi w studiu. Warto dać szansę tego rodzaju praktyce, bo ma naprawdę wiele zalet.

Kobieta ćwicząca jogę online

#1 Wymierne efekty

Korzyści z praktyki pojawią się stosunkowo szybko, jeśli będziesz ćwiczyć codziennie, nawet po kilkanaście minut. A właśnie to umożliwia praktyka jogi w domu. Regularne stawanie na macie to klucz do osiągnięcia i utrzymania higieny ciała, duszy i umysłu. Jeśli ćwiczysz po półtorej godziny w klubie, ale tylko dwa razy w tygodniu, to te korzyści pojawią się później. Nie mówiąc o tym, że wchodząc na wyższe szczeble jogowego zaawansowania, praktyka w domu staje się obowiązkowa. Tak właśnie się dzieje podczas większości kursów nauczycielskich.

#2 Możesz lepiej siebie poznać

Jeśli interesuje Cię głębsze przeżywanie praktyki jogi i wykorzystanie jej do samopoznania oraz odkrywania swojej Prawdziwej Natury, to praktyka w domu stwarza ku temu idealne warunki. Łatwiej będzie Ci obserwować i odczuwać siebie, kiedy nie będziesz rozpraszany przez grupę i nie będziesz zajmować uwagi porównywaniem się z innymi.

#3 Możesz dostosować praktykę do swoich potrzeb

W jodze chodzi o to, aby czuć się dobrze. Podczas zajęć w studio często o tym zapominamy, zwłaszcza kiedy na siłę chcemy udowodnić, że potrafimy wykonać daną pozycję „tak samo jak inni”. Nawet, jeśli sprawia to nam ogromny dyskomfort. Ponadto w domu możesz sam zadecydować o tym, jak długo chcesz pozostać w danej asanie, którą z nich wykonać i ile czasu chcesz jej poświęcić. Wśród własnych czterech ścian możesz naprawdę wsłuchać się w swoje potrzeby, dobrać rodzaj rozgrzewki, ułożyć swoją własną praktykę i oddać się wybranej medytacji.

#4 Jest tańsza i pozwala zaoszczędzić czas

Patrząc z absolutnie pragmatycznej perspektywy, to praktyka jogi w domu nie wymaga od Ciebie podróży na drugi koniec miasta i tracenia czasu stojąc w korkach. By praktykować nie musisz też kupować karnetów do studia jogi i dostosować tamtejszych zajęć do swojego rozkładu dnia. W domu chcąc stanąć na macie… po prostu ją rozkładasz i oddajesz się jodze. Dzięki temu zwiększa się też prawdopodobieństwo, że wytrwasz w regularnej praktyce.

Jak zacząć praktykę jogi w domu?

Joga w domu

Chcesz zacząć praktykować jogę w domu? Nic prostszego! Przygotowałam dla Ciebie kilka zasad, które wesprą Cię na początku tej drogi. Dzięki nim codzienne rozkładanie maty w domowym zaciszu już wkrótce wejdzie Ci w nawyk.

 

1. Bądź dla siebie wyrozumiały

Na samym początku traktuj siebie z wyrozumiałością i szacunkiem. Tak, jak początkujący biegacz nie powinien zaczynać treningów od półmaratonu, tak Ty daj sobie i swojemu ciału czas. Pamiętaj, że powinno ono stopniowo przyzwyczajać się do wyzwań, jakie stawia przed nim praktyka. Dlatego nie musisz od razu przystępować do 45–minutowej, intensywnej sesji jogi zaraz po przebudzeniu (chociaż oczywiście możesz ;)). Na początku w zupełności wystarczy pięć minut siedzenia w bezruchu lub medytacji. Już po takim czasie zobaczysz ogromną różnicę w jakości swojego dnia.

Jeśli z kolei towarzyszy Ci przekonanie, że tylko sprawni i szczupli ludzie mogą uprawiać jogę, czym prędzej się go pozbądź. To tak, jakbyś mówił, że musisz być silny, żeby zacząć podnosić ciężary – przecież nikt się takim nie urodził. Zacznij tu i teraz, z tym co masz. Nie jutro, nie za dwa dni. Nie masz absolutnie nic do stracenia! A co możesz zyskać? Wytrzymałość, siłę, równowagę i… znacznie więcej.

2. Znajdź swoje miejsce

Jeśli jeszcze nie masz ulubionej przestrzeni, bądź nigdy się nad nią nie zastanawiałeś – czas najwyższy ją znaleźć! Do tego zadania zaangażuj swoje uważność i intuicję. Zrób małą rundkę po swoim domu i wsłuchaj się we własne wnętrze. Zatrzymaj się tam, gdzie czujesz się szczęśliwy i zrelaksowany. Może to być salon, ale równie dobrze może Twój wybór może paść na przykład na… kuchnię. Dlatego dla własnego dobra pozbądź się uprzedzeń i oczekiwań, po prostu pozwól przemówić swojemu ciału i duchowi.

Gdy już znajdziesz swoje miejsce, to możesz udekorować je kwiatami, świecami czy kadzidełkami. Stałe miejsce praktyki pomoże Ci w utrzymaniu systematyczności. Gdy już wypracujesz w sobie nawyk codziennego stawiania się na macie, bez obaw spróbuj poeksperymentować – zabierz ją ze sobą do lasu, na plażę, do parku czy ogrodu.

3. Wybierz najlepszą dla siebie porę

W jodze niezwykle ważna jest także pora, kiedy stajesz na macie. Wybierz taką godzinę, w której dysponujesz odpowiednim zapasem czasu i wiesz, że nic nie będzie Cię rozpraszać. A potem po prostu… praktykuj codziennie. Pamiętaj jednak, że jeden dzień przerwy w tygodniu jest wskazany. Miej także na uwadze, że w przypadku jogi niezwykle ważna jest regularność. Dlatego bądź zdyscyplinowany. Nastaw sobie budzik na wybraną przez siebie godzinę i staraj się nie opuszczać żadnej sesji. Każdorazowo ustaw sobie konkretny cel. Może to być na przykład 5, 10, a może 20 minut na macie. Zobaczysz, że zanim się zorientujesz, praktyka stanie się Twoim ulubionym punktem dnia.

4. Skorzystaj ze wsparcia jogowej społeczności

Może wydawać się, że praktyka w domu pozbawia Cię wspierającej siły jogi grupowej. Nic bardziej mylnego! Na przykład w ramach Internetowego Studia PortalYogi zyskujesz dostęp do naszej zamkniętej grupy na Facebooku, która zrzesza joginów i joginki. To przestrzeń, w której możesz zadawać pytania związane z praktyką, znaleźć wsparcie lub po prostu wymienić się doświadczeniami z innymi członkami społeczności. Aktualnie zrzesza ona ponad 2000 osób. Czujesz, żę potrzebujesz wsparcia od nauczyciela? Nic prostszego. Nad wartością merytoryczną naszej grupy czuwa Magda Bałdys – wieloletnia joginka i certyfikowana instruktorka Hatha Jogi. Z pewnością chętnie pomoże Ci ona na Twojej jogowej ścieżce.

5. Czytaj i chłoń wiedzę

Pamiętaj, że joga to nie tylko zestaw ćwiczeń fizycznych. To przede wszystkim praktyka mająca na celu wsparcie i umocnienie Twojego ducha. Ma ona wiele wymiarów, na które składają się  między innymi elementy rozciągania, medytacji czy oddychania. Ale to zaledwie mała część tego, co joga ma do zaoferowania. By lepiej poznać i pojąć rządzące nią prawidłowości warto zgłębić jej kilkutysiącletnią tradycję, historię oraz filozofię. Internet daje Ci ogrom możliwości darmowego wyedukowania się w temacie.

6. Znajdź czas dla siebie

Wielu joginów za najbardziej efektywne uważa zajęcia wyjazdowe. Wtedy wszyscy skoncentrowani są na praktyce, której nie rozprasza zewnętrzny świat. Prawda jest jednak taka, że przy odrobinie stanowczości i dobrej komunikacji z otoczeniem, możesz sobie zafundować taki jogiczny obóz… bez wychodzenia z domu. Weź dzień lub dwa wolnego (albo wyczyść grafik weekendowy), poinformuj o swoich zamiarach współlokatorów lub rodzinę… i pogrąż się w ciszy. Praktykuj kilka razy dziennie, medytuj i zanurz się w swoim wnętrzu. Wsłuchaj się w to, co Twoje ciało i umysł mają Ci do przekazania. Jeśli taki układ jest trudny do wynegocjowania, przeznacz na swój „jogiczny obóz” pół dnia lub nawet tylko kilka godzin w weekend.

7. Do wielu razy sztuka…

Jeśli za pierwszym razem nie udało Ci się wejść w rytm regularnej praktyki… próbuj dalej! Do skutku. Wierzymy, że posiadasz w sobie dostateczną ilość samozaparcia i chęci, by temu podołać. Do zbudowania silnych fundamentów potrzeba czasu, dlatego nie przejmuj się małymi niepowodzeniami. Gdy zdarzy Ci się „chwila” przerwy – zacznij od nowa. Po prostu. Pamiętaj, by nie strofować się za potknięcia i nie być dla siebie zbyt surowym. Każdy przecież miewa lepsze i gorsze dni. Dlatego zamiast rozpamiętywać minione błędy skup się na tym, by obecna chwila była możliwie jak najpełniejsza.

8. Zmierzaj do celu małymi krokami

Z perspektywy dostępności czasu, lepiej jest wejść na matę tylko na 10–15 minut, ale np. 2–3 razy dziennie, niż czekać aż uda się zorganizować pełną godzinę na praktykę. Bądź ambitny i pełen dobrych chęci, ale jednocześnie realistyczny – jeśli wiesz, że w tym tygodniu nie znajdziesz godziny, ogranicz się do 15 minut. Przestań odkładać siebie i jogę na później. Zacznij ćwiczyć w domu już dzisiaj!

Praktykuj jogę w domu z Internetowym Studio PortalYogi

praktyka joga w domu

Z praktykowaniem jogi w domu jest tak, jak z większością rzeczy – najtrudniej jest wyrobić w sobie nowy nawyk. Internetowe Studio PortalYogi powstało, by Ci w Tym pomóc. Kiedy już to się stanie, przekonasz się, że utrzymanie go jest naprawdę łatwe.

Dzięki tej platformie już nie musisz błądzić po Internecie w poszukiwaniu wartościowych treści, ani testować niesprawdzonych ćwiczeń. Zrobiłam to za Ciebie. Wraz z czołowymi polskimi nauczycielami opracowałam i przetestowałam sesje na wszystkich poziomach zaawansowania i we wszystkich wiodących stylach jogi.

Co zyskujesz praktykując z Internetowym Studiem PortalYogi?

Dzięki naszej platformie Twoje praktyka jest w pełni dopasowana do Twoich potrzeb. W Studio czekają na Ciebie sesje: Vinyasa Jogi, Jogi Twarzy, Jogi Iyengara, Jogi Kundalini, Ashtanga Jogi, Hatha Jogi, Yin Jogi, Power Jogi, Fit Jogi, medytacji i pilatesu.  Znajdziesz też sesje dla sportowców, dla dzieci i dla kobiet w ciąży.

U nas możesz zmieniać style jogi i tempo praktyki w zależności od potrzeb. Masz też wybór, czy chcesz uczyć się nowych asan czy też doskonalić te znane. Wszystko to jest dostępne online i bez wychodzenia z domu – koniec z szukaniem ulubionego nauczyciela, czy dojeżdżaniem do studia i staniem w korkach.

Podejmij jogowe wyzwanie i wynieś praktykę na wyższy poziom

Wiem, że najtrudniejszą częścią samodzielnej praktyki jogi są: motywacja, plan i wiedza. Dlatego, by wesprzeć Cię w regularnym stawaniu na macie stworzyliśmy już ponad 23 wyzwania.

To specjalnie opracowane programy, w ramach których nasi nauczyciele prowadzą Cię przez praktykę dzień po dniu. I to na każdym poziomie zaawansowania. U nas znajdą coś dla siebie zarówno początkujący, jak i ci bardziej doświadczeni. Wszystkie wyzwania dostępne są w Studio PortalYogi przez cały czas, dzięki czemu możesz wykonywać je we własnym rytmie.

Dlaczego warto wybrać Internetowe Studio PortalYogi?

Moje zapewniania Ci nie wystarczą? Sprawdź, za co cenią nas praktykujący z nami jogini!

🏡 DOSTĘPNOŚĆ

Studio działa online, na każdym urządzeniu mobilnym. Zgłębiasz tajniki jogi w wybranym przez siebie stylu i poziomie zaawansowania. Nie ogranicza Cię ani miejsce, ani czas, ani Twoje doświadczenie.

⭐️ PROFESJONALNYCH NAUCZYCIELI

Gwarantujemy bezpieczną praktyki – wszystkie sesje opracowane są przez wyselekcjonowanych, certyfikowanych nauczycieli jogi. Praktyka jogi w domu zachowuje poziom jogowego studia i stanowi jego świetne uzupełnienie.

📅 WYZWANIA

W Studio dostępne są ponad 23 wyzwania jogowe (trwające od 4 do 30 dni), które poprowadzą Cię przez praktykę krok po kroku. Budują nawyk, pozwalają osiągać rezultaty i pogłębiają praktykę jogi.

Wypróbuj Internetowe Studio PortalYogi zupełnie za darmo!

Co otrzymasz dołączając do Studia:

  • Dostęp do ponad 180 sesji jogi i medytacji na wszystkich poziomach zaawansowania, przez 24 godziny na dobę.
  • 23 wyzwania jogowe (trwające od 4 do 30 dni), które dzień po dniu poprowadzą Cię przez praktykę.
  • Gwarancję bezpiecznej praktyki – wszystkie sesje opracowane są przez wyselekcjonowanych i certyfikowanych nauczycieli jogi.
  • Dostęp do zamkniętej grupy wsparcia online, gdzie na Twoje pytania odpowie nauczycielka Magda Bałdys

Co możesz zrobić w 30 dni praktyki:

Myślisz, żę miesiąc to za krótko? Nic bardziej mylnego. Przekonaj się, jakich zmian możesz spodziewać się po tym czasie.

  • Zbudujesz nowy nawyk swojej indywidualnej, regularnej praktyki jogi.
  • Odzyskasz lub wzmocnisz swoją równowagę życiową.
  • Zmniejszyć ból i napięcie w ciele.
  • Wzmocnisz swoje ciało i elastyczność oraz polepszysz kondycję.
  • Wypróbujesz różne style  jogi i wybierzesz ten, którego akurat potrzebujesz.
  • Poznasz nowych nauczycieli i wybrać swoich ulubionych.
  • Rozpoczniesz praktykę medytacji i uważności i zapanujesz nad stresem.

 

A to wszystko zupełnie ZA DARMO. Dlatego nie zwlekaj i już dziś dołącz do Internetowego Studio PortalYogi! Czekam na Ciebie i nie mogę doczekać się wspólnej praktyki.

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.