Portal Yogi

10 korzyści, jakie niesie joga dla mężczyzn (podrzuć ten artykuł swojemu facetowi)

Stereotyp jogi jako aktywności dla kobiet jest tak silny, że zapominamy, iż historycznie joga była domeną głównie mężczyzn.

W studiach jogi 80-90% uczestników zajęć stanowią kobiety. Widok mężczyzn należy raczej do rzadkości. I choć coraz więcej klubów ma w swojej ofercie zajęcia przeznaczone specjalnie dla mężczyzn, to jednak nadal joga nie cieszy się wśród nich wielką popularnością. Dlaczego tak ciężko przekonać mężczyzn do jogi? 

Co sprawia, że czują opór przed tą formą aktywności?

Powodów zapewne jest wiele, ale do głównych należą:

1. WSTYD  

Utarło się, że joga to zajęcie typowo kobiece. To problem natury socjologicznej, trudno zwalczyć ten stereotyp, gdyż jest głęboko zakorzeniony w świadomości społecznej.

Kiedy joga dotarła na Zachód, przedstawiana była jako forma ćwiczeń dla kobiet. W latach 70. i 80. w amerykańskiej telewizji, która miała rozpropagować jogę, praktykującymi były zawsze kobiety, nawet jeśli instruktorem był mężczyzna.

Sugerowano, że joga jest odpowiednia dla gospodyń domowych. Również w książkach na zdjęciach przedstawiano wyłącznie kobiety wykonujące asany.

Nawet teraz, kiedy spojrzymy na reklamy sprzętów do jogi czy na instagramowe zdjęcia, najczęściej przedstawiają one kobietę w jakiejś ciekawej pozycji.

Nic więc dziwnego, że panowie czują się lekko onieśmieleni, uważają jogę za niemęską i najzwyczajniej w świecie wstydzą się wejść na matę. W ich męskim obrazie samych siebie joga się nie mieści – jest niepasującym elementem. Samo wejście na salę pełną kobiet na ogół bywa dla nich niekomfortowe.

joga dla mężczyzn

2. FIZYCZNE OGRANICZENIA

Chodzi tu głównie o elastyczność.

Niestety prawda jest taka, że panowie są z natury mniej gibcy.

W dzieciństwie różnice w tym względzie między dziewczynkami a chłopcami w zasadzie nie występują. Natomiast już w okresie dojrzewania chłopcy tracą elastyczność dużo szybciej niż ich koleżanki. Im jesteśmy starsi, tym różnice te są bardziej widoczne. Paradoksalnie zamiast ćwiczyć rozciąganie, panowie odpuszczają i skupiają się na innych aspektach.

Kiedy więc już uda im się przełamać wstyd i pójść na zajęcia, okazują się one mocno „bolesne”. Widok innych praktykujących, którzy radzą sobie lepiej, działa dodatkowo deprymująco.

3. NATURA WOJOWNIKA 

Aktywność fizyczna od zawsze wiązała się dla mężczyzn ze współzawodnictwem. Męski mózg ma dużą zdolność do uruchamiania takich emocji jak strach czy agresja.

Poziom agresji skorelowany jest z poziomem testosteronu, a ten wzrasta jeszcze w sytuacjach rywalizacji, walki o władzę i dominację, czyli w sytuacjach, z którymi na co dzień panowie spotykają się na przykład w pracy.

To tłumaczy, dlaczego mężczyźni częściej wybierają sporty tradycyjne, takie jak bieganie, gry zespołowe, pływanie czy siłownia. Tutaj liczą się wyniki, czas, rekordy.

Jednak agresywne myśli i pewnego rodzaju nadaktywność nie sprawdzają się w jodze.

Na macie trzeba uspokoić umysł – mężczyznom niełatwo jest się wyciszyć i skupić, nadal chcą rywalizacji.

Korzyści dotyczące sfery wewnętrznej, a nie czysto fizycznej, takie jak lepsza koncentracja, poprawa samopoczucia, redukcja stresu, są dla nich mniej oczywiste, trudniejsze do zrozumienia i zauważenia.

Namówienie mężczyzny do spróbowania jogi nie jest łatwe. Wymaga to od mężczyzny przełamania wielu barier i dużej otwartości. Często to za radą kobiet – partnerki, koleżanki, siostry – facet decyduje się sprawdzić w praktyce zalety jogi.

Kiedy zwalczy już wstyd i przestanie obawiać się o swoją męskość, pójdzie na zajęcia z otwartą głową, bez nastawienia na osiąganie i rywalizację, a przede wszystkim nie zniechęci się pierwszymi „porażkami” i trudnościami, wówczas sami będą mogli przekonać się, ile korzyści daje im joga.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by PortalYogi (@portalyogi_pl)

Mężczyzno, daj szansę jodze

Stereotyp jogi jako aktywności dla kobiet jest tak silny, że zapominamy, iż historycznie joga była domeną głównie mężczyzn.

To oni praktykowali, to dla nich powstał cały system. Jedna z bardziej znanych i popularnych współcześnie rodzajów jogi została wymyślona przez mężczyznę – B.K.S. Iyengara.

Jeśli więc nadal uważasz, że joga jest niemęska, zrewiduj swoje myślenie.

Jeśli chodzi o twoje słabości fizyczne, nie zniechęcaj się.

Z czasem zauważysz różnicę w postaci większej mobilności i szerszego zakresu ruchów. Nie porównuj się z innymi, to nie zawody. Joga to lekcja pokory – musisz się na to przygotować.

W miarę regularnej praktyki, twoja chęć współzawodnictwa zacznie maleć. Daj sobie (i jodze) szansę.

Jeśli zastanawiasz się, jaki typ jogi wybrać, wypróbuj jogę tradycyjną, opartą na harmonijnym łączeniu ruchów z oddechem i formami medytacji, łącząca techniki rozwijające siłę mięśni z metodami relaksacji (np. Iyengara).

Możesz też sprawdzić dynamiczne rodzaje, takie jak Ashtanga, Power Yoga, Acroyoga.

joga dla mężczyzn

Joga dla mężczyzn – korzyści

Zacznijmy od męskich konkretów, czyli „mierzalnych”, widzialnych korzyści.

1. Większa siła mięśni

Joga angażuje wszystkie grupy mięśni, wiele z nich w tym samym momencie.

Może i wykonywanie asan nie sprawi, że twoje mięśnie bardzo się rozrosną, ale na pewno zwiększy się ich wytrzymałość i siła.

Praktykowanie jogisprawia, że mięśnie zostają wzmocnione, wysmuklone i wyrzeźbione. Poza tym rozwijają się równomiernie, dzięki czemu poprawiają się proporcje ciała i cała sylwetka.

Badania wykazały, że ocena własnego wizerunku jest wyższa i bardziej satysfakcjonująca u osób praktykujących jogę.

Ponadto podczas ćwiczeń mięśnie są tonizowane, co wpływa na ich regenerację. Jeśli więc dodatkowo ćwiczysz na siłowni, joga pozwoli ci się zregenerować.

2. Utrata wagi

Joga dla mężczyzn zmusza mięśnie do wysiłku, a tym samym wpływa na spalanie tkanki tłuszczowej.

Ćwiczenia regulują układ hormonalny i przyczyniają się do zwiększenia metabolizmu. Usprawniają pracę całego układu pokarmowego, między innymi żołądka czy jelit, czego efektem jest prawidłowe trawienie.

3. Lepszy seks.

Badania na grupie mężczyzn, którzy uprawiali jogę przez 12 tygodni, dowiodły, że joga może być skuteczną metodą polepszenia jakości życia seksualnego i jego efektywności.

Poprawa dotyczyła wszystkich badanych aspektów dotyczących funkcji seksualnych, tzn. pożądania, satysfakcji ze stosunku, erekcji, kontroli wytrysku, wydajności czy samego orgazmu.

Prawdopodobnie wpływa na to ma kilka czynników jednocześnie: redukcja stresu, lepszy nastrój, praca mięśni miednicy, rozciągnięcie.

4. Poprawa jakości snu

Na poprawę snu może wpływać sam wysiłek, który wkładamy w zajęcia jogi, ale kluczowy wydaje się tu oddech.

Wpływa on na wzmocnienie mięśni układu oddechowego, co może zapobiegać np. chrapaniu, tak częstej dolegliwości zwłaszcza u mężczyzn. Kiedy jesteśmy wyspani, czujemy się mniej zmęczeni i mamy więcej energii.

5. Złagodzenie bólów kręgosłupa i innych kontuzji

Joga jest idealnym remedium na dolegliwości spowodowane siedzącym trybem życia, wielogodzinną pracą przy biurku.

Eliminuje problemy z kręgosłupem, zwłaszcza w odcinku lędźwiowym oraz krzyżowym.

Z jednej strony wzmacnia siłę mięśni przykręgosłupowych, z drugiej relaksuje i usuwa napięcia z tych okolic, co skutkuje złagodzeniem bólu. Wzmocnienie mięśni szyi, barków i grzbietu wpłynie na poprawę postawy i stabilizację.

Poza tym praktyka jogi może zapobiegać innym kontuzjom, ponieważ ćwiczenia wykorzystywane w jodze stanowią przeciwwagę i balans dla sił używanych podczas biegania czy podnoszenia ciężarów.

joga dla mężczyzn

6. Zwiększenie elastyczności

Jak już było wspomniane, mężczyźni z natury mają większy problem z gibkością niż kobiety.

Niemniej jednak regularna praktyka jogi sprawia, że napięcia puszczają. Regularne rozciąganie wpływa na lepszy balans, poprawia mobilność i zwiększa zakres ruchów.

Efekty „pozawizualne”, na poziomie emocji, zdrowia i samopoczucia:

7. Redukcja stresu

Mężczyźni bardzo często bagatelizują oznaki stresu.

Jednocześnie w przeciwieństwie do kobiet niezbyt dobrze radzą sobie ze stresem (duszą w sobie emocje).

Tymczasem długotrwały stres może prowadzić do zawału serca, wylewu, nadciśnienia tętniczego, wrzodów żołądka, depresji i stanów lękowych.

Stres uruchamia w organizmie procesy zapalne, które mogą prowadzić do wielu groźnych chorób.

Amerykańskie Towarzystwo Psychologiczne udowodniło również, że w sytuacjach stresujących mężczyźni częściej niż kobiety sięgają po używki, takie jak alkohol czy papierosy.

Regularna praktyka jogi zwiększa wytrzymałość psychiczną. Badania wykazały wpływ jogi na redukcję stresu na poziomie komórkowym – odkryto, że u osób praktykujących jogę nie aktywizowały się geny odpowiedzialne za produkcję cząsteczek prozapalnych.

Zmniejszając poziom stresu, joga zapobiega wielu schorzeniom, między innymi chorobom układu krążenia.

8. Lepsze samopoczucie

Podczas praktykowania jogi zwiększa się poziom endorfin, czyli hormonów szczęścia.

Ćwiczenia jogi zwiększają również ilość kwasu gamma-aminomasłowego (GABA) w mózgu. Wzrost poziomu endorfin oraz GABA sprawia, że czujemy się zrelaksowani i szczęśliwi, mniej drażliwi i apatyczni, zwiększa się nasza sprawność umysłowa. Joga aktywizuje również lewą półkulę mózgu odpowiedzialną za pozytywne emocje i doświadczenia emocjonalne, co przekłada się na wzrost samooceny i pewności siebie, zmniejszenie napięcia oraz lepsze samopoczucie.

9. Wzrost efektywności

Joga wpływa pozytywnie na zdolności uczenia się i zapamiętywania. Wynika to z tego, że praktyka jogi, a zwłaszcza technik oddechowychmedytacji wpływa na wzrost tkanek kory mózgowej, które odpowiedzialne są za odbiór, analizę i przetwarzanie informacji, utrzymanie skupienia i uwagi.

Lepsza koncentracja i klarowność myślenia wpływają na szybkość podejmowania decyzji, zwiększa się też efektywność w pracy, ponieważ jesteśmy skupieni na tym, co w danej chwili robimy, lepiej ustawiamy sobie priorytety i zarządzamy czasem.

Zmiany w strukturze mózgu widoczne są już po dwóch miesiącach codziennej 30-minutowej medytacji.

10. Lepsze zrozumienie siebie

Mężczyźni często mają kłopot z nazwaniem i zrozumieniem uczuć, które odczuwają.

Joga, ucząc uważności i samoświadomości pomaga w lepszym i głębszym poznawaniu siebie, swoich reakcji i zachowań, a także emocji i potrzeb.

Sprzyja procesowi wewnętrznej integracji.

Joga uczy samoakceptacji i cierpliwości, rozwija wrażliwość i empatię. Pozwala wyjść poza ramy własnego ego. Może to pomóc w poprawie relacji zarówno w pracy, jak i w życiu osobistym. 

Jeśli jesteś wyjątkowo opornym mężczyzną i nadal nie czujesz się przekonany, niech ostatecznym argumentem będzie to, że: Bill Gross, amerykański inwestor, współzałożyciel największej globalnej firmy inwestycyjnej PIMCO, od lat regularnie praktykuje jogę i, jak twierdzi, najlepsze pomysły przychodzą mu do głowy właśnie podczas wykonywania asan.

Najbardziej lubi pozycję Sirsasana (stanie na głowie), w której odpoczywa i pobudza swoją kreatywność. Piosenkarz Adam Levine z Maroon 5 uważa, że joga pozwala mu na bycie bardziej skupionym i podejmowanie lepszych decyzji.

W trasy zabierał swojego osobistego trenera. Nawet gwiazda NBA Shaquille O’Neal praktykuje jogę. I choć mówi, że jest najgorszym uczniem w historii jogi… nadal praktykuje.


Dołącz do Internetowego Studia PortalYogi i weź udział w wyzwaniu: Balans i siła.

Wyzwanie pozwoli Ci zbudować wewnętrzną równowagę i moc dzięki jodze Iyengara.

balans i sila wyzwanie

Portal Yogi

Praktykuj jogę gdzie chcesz i kiedy chcesz

PortalYogi to jedna z największych platform wymiany wiedzy, doświadczeń i inspiracji na temat jogi w Polsce. Powstała, aby pomóc Ci praktykować jogę bezpiecznie i efektywnie w domowym zaciszu. Samo Internetowe Studio PortalYogi, to efekt współpracy z czołowymi polskimi instruktorami jogi, którzy uczą jogi online.

Polecamy

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.