Natalia Stanińska

Mostek: przeciwwskazania oraz jak się do niego mądrze przygotować?

Urdhva dhanurasana, czyli pozycja wzniesionego łuku, powszechnie nazywana jest po prostu mostkiem. Asana ta należy grupy pozycji obejmujących wygięcia do tyłu, które są najbardziej ożywcze i pobudzające. Wygięcia do tyłu łagodzą i przełamują monotonię zgarbionego siedzenia przy biurku i niwelują napięcia związane z siedzącym trybem życia. W wygięciach do tyłu otwieramy przód ciała, stymulując współczulny system nerwowy co przygotowuje nas do działania. Jednak zanim przejdziemy do działania, zastanówmy się co od mostka może nas oddalać oraz jak bezpiecznie się do niego zbliżyć.
Wiele z Was pyta o przeciwwskazania do wykonywania urdhva dhanurasany. Słusznie. Mostek należy do bardziej zaawansowanych wygięć do tyłu i wymaga odpowiedniego przygotowania. Osoby, które borykają się z poniższymi problemami, powinny zatrzymać się na łatwiejszych wygięciach lub skonsultować problem z doświadczonym nauczycielem.

Mostek przeciwwskazania:

  • poważne uszkodzenia pleców, dyskopatia ze stanem zapalnym
  • poważne problemy z ciśnieniem i choroby serca
  • uszkodzenia nadgarstków (zespół cieśni nadgarstka)
  • poważne uszkodzenia barków
  • migrena, mocne bóle głowy
  • biegunka
  • menstruacja

Do mniej oczywistych przeciwwskazań dodałabym jeszcze dużą elastyczność bez odpowiedniej siły mięśni. Bez siły mięśni sama giętkość otwiera drzwi dla słabości i bólu, za który początkujący mogą drogo zapłacić.
Powyższe przeciwwskazania są jedynie drogowskazem, dlatego w przypadku dużych wątpliwości warto zasięgnąć porady doświadczonego nauczyciela, który zbada Wasz szczególny przypadek.
Jeżeli jesteście początkujący w praktyce lub nie jesteście pewni swoich fizycznych ograniczeń i możliwości warto praktykować wygięcia do tyłu z pozycji leżącej (na brzuchu). Nie oznacza to wcale, że są one łatwe, jednak w przeciwieństwie do mostka, są bezpieczniejsze i mają za zadanie wzmocnić mięśnie kręgosłupa. Jakie asany zbliżą Was i przygotują do mostka? Z pewnością: salabhasana, bhujangasana, chaturanga dandasana, urdhva mukha svanasana oraz dhanurasana.
 



Te prostsze (czytaj: bezpieczniejsze) wygięcia do tyłu będą też dla was testem. Jeśli bolą Was plecy w prostszych wygięciach może to wskazywać na jakiś uraz lub może być dla Was sygnałem, żeby skorygować ten problem w innych asanach.

Niezależnie od tego, w jakim momencie jesteście, zachęcam do mądrego wyginania ciała i  otwierania serc. Do dzieła!

 

Natalia Stanińska

Polecane Artykuły

Artykuły, które mogą Ci się spodobać.

Zapisz się do Newslettera!

Dołącz do naszej jogowej społeczności. Otrzymasz od nas darmowe materiały pomocne w praktyce jogi, cotygodniową inspirację oraz ekskluzywny dostęp do jogowych wydarzeń oraz promocji.